De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer."— Transcript van de presentatie:

1 Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer

2 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 2 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Onderwerpen Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Levenslang leren Functiegericht opleiden Verschillen tussen oud en nieuw Rendement van het nieuwe leren

3 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 3 Besluit Kwaliteit Brandweerpersoneel Nieuw functiehuis (31 functies, inclusief COO) Van ranggericht naar functiegericht denken Vakbekwaamheidseisen per functie Onderscheid tussen warm en koud Basisfuncties en specialisaties Vakbekwaam worden èn blijven Kwalificatiedossier als norm èn instrument Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 3 -

4 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 4 Levenslang leren Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Kenmerken: selectie + EVC + opleiden = voorbereiding op functie diploma = startkwalificatie beginnend beroepsbeoefenaar expertise = oefenen + praktijkervaring + bijscholing bij nieuwe functie begint de cyclus opnieuw toetsing van vakbekwaamheid (portfolio en diagnostische toetsen)

5 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 5 Functiegericht opleiden Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Kenmerken: leren spitst zich toe op wat voor de functie nodig is de arbeidssituatie is leidend voor de inrichting van het onderwijs integratie tussen theorie en praktijk leren op de werkplek: na opleiding direct inzetbaar!

6 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 6 Verschillen tussen oud en nieuw Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Ranggericht opleidenFunctiegericht opleiden Vakken/modulesKerntaken en competenties Algemene kennisKennis op maat ‘Losse’ kennis en vaardighedenIntegratie tussen kennis en vaardigheden Nadruk op wetenNadruk op kunnen Leren bij roiLeren bij roi èn korps Inwerken ná opleidingInwerken tijdens opleiding Geen relatie met Leidraad Oefenen Directe relatie met Leidraad Oefenen

7 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 7 De instructeur Belangrijke veranderingen: rol: docent en coach (begeleider van het leerproces) samenwerken met leerwerkplekbegeleiders opleiding voor instructeurs: van module naar volledige leergang Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 7 -

8 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 8 Nieuwe leermiddelen Toolbox per leergang: Tekstboeken(en) Werkboek Instructeurshandleiding (met dvd) Handleiding leerwerkplekbegeleider Interactieve (scenario)training op cd-rom E-learning (in ontwikkeling) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 8 -

9 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Pagina 9 Rendement van het nieuwe leren Studiebelasting manschap a en bevelvoerder = a)sluit aan op sb van onderliggende modules uit het ranggerichte stelsel b) inclusief werkend leren ‘b)’ bepaalt het rendement! Een inwerktraject is niet langer nodig. Cursist kan na leergang zo op de TS. Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 9 -


Download ppt "Vakbekwaam worden èn blijven…. Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer."

Verwante presentaties


Ads door Google