De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interactieve taalprojecten we don’t teach dutch. Wie zijn Delken&Boot? •Ellis Delken: Nt2 docent, socioloog, projectleider, ondernemer, lesmateriaalontwikkelaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interactieve taalprojecten we don’t teach dutch. Wie zijn Delken&Boot? •Ellis Delken: Nt2 docent, socioloog, projectleider, ondernemer, lesmateriaalontwikkelaar."— Transcript van de presentatie:

1 Interactieve taalprojecten we don’t teach dutch

2 Wie zijn Delken&Boot? •Ellis Delken: Nt2 docent, socioloog, projectleider, ondernemer, lesmateriaalontwikkelaar •Emmeke Boot:gecertificeerd Nt2 docent, lesmateriaalontwikkelaar, projectleider, assessortrainer ondernemer, netwerker

3 Wat we doen Vanuit onze visie •ontwikkelen we lesmateriaal •geven we training aan studenten en docenten •geven we leiding aan projecten

4 Van de praktijk naar de praktijk • het ‘echte leven’ • actie en interactie • kijken, luisteren, spreken • multimedia • plezier de visie van

5 Waarom de praktijk zo belangrijk is Taalnoodsituaties Referentiekader ‘Leren’ is een werkwoord Efficiënt

6 Onze producten CP-Starter CP-Trainer

7 Inhoud CP-Trainer •100 authentieke films van cp’s 4 DVD’s:  burgerschap  OGO  werken algemeen  werken specifiek • Lesmateriaal bij elke film (op cd-rom) • Docentenhandleiding ( op cd-rom)

8 Waarom de CP-Trainer? •Voorbeeld van de cruciale praktijksituaties •Vragen van docenten •Vult bestaande methodes aan •Integreert NT2 en KNS •Oefenen, oefenen, oefenen •Verhoogt de slagingskans voor het inburgeringsexamen

9 Kenmerken CP-Trainer •Praktijkgericht lespakket •Sluit aan op eindtermen inburgeringsexamen •Biedt veel praktijkoefeningen (rollenspellen) •Bereidt voor op portfolio en/of assessments •Van de praktijk: film van cruciale praktijksituatie •Naar de praktijk: stapsgewijs naar simulatie-opdracht

10 Ik bel met de reinigingsdienst van de gemeente Een voorbeeld in portfolio / Burgerschap / Milieu

11 Uitgangspunten CP-Trainer Taal is contextgebonden Taal en kennis zijn cultuurgebonden Eerst kijken, dan luisteren, dan spreken Spontaan taalgebruik

12 Methodiek In 7 stappen •Van receptief naar productief •Van buitenschools via binnenschools naar buitenschools •Van gestuurd naar ongestuurd •Van authentiek naar A2

13 Lesopbouw in zeven stappen •Stap 1: film + kijkvragen en gespreksvragen •Stap 2: contexspecifieke woordenschat •Stap 3: film + tekst •Stap 4: dialoog op A2 •Stap 5: geleide dialoog op A2 •Stap 6: simulatie opdracht •Stap 7: buitenschoolse opdracht / portfolio

14 Wat betekent de methodiek voor de docent / begeleider? 1.Kennis hebben van de praktijk 2.Inleven in de rol van de functionaris en in het referentiekader van de cursist 3.Real life situations creëren (praktijklokaal, taaldorp) 4. Goede contacten in de praktijk

15 In de les, hoe doe je dat? Tips in docentenhandleiding Van de praktijk….. (gestructureerd) 1.Kennis activeren 2.Woordenschat aanbieden en oefenen 3.Interactief kijken en of luisteren 4.Werken met dialogen

16 In de les, hoe doe je dat? …..naar de praktijk (ongestructureerd) 5.Taal oefenen – hoe? 6. Gesprekken oefenen in simulatie - hoe? 7. Buitenschoolse opdracht - hoe?

17 Kenmerken van de CP- Starter •Fotomateriaal uit de films •Tekst en dialoog op CD •Werkt toe naar de film van de CP-Trainer

18 Meer weten? Surf naar Mail naar: Of bel: (0) Ellis Delken (0) Emmeke Boot (0)


Download ppt "Interactieve taalprojecten we don’t teach dutch. Wie zijn Delken&Boot? •Ellis Delken: Nt2 docent, socioloog, projectleider, ondernemer, lesmateriaalontwikkelaar."

Verwante presentaties


Ads door Google