De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals."— Transcript van de presentatie:

1 Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals

2 Inhoud Duurzaamheid tussen zekerheid en onzekerheid Van aanbieder tot vraaggerichte organisatie tot arrangeur van hybride zoektochten Mogelijke consequenties voor NME-centra Duurzaamheidscompetenties?

3

4

5

6

7

8 Source:

9

10 besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers

11 voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers kennisoverdracht inhoudelijke expertise resultaat-monitoring certificering instructeur loods/gids coach facilitator procesmonitoring bruggenbouwer arrangement- regiseur rollen Kennis overdragen Kennis delen Kennis maken ?

12 Thema’s klimaat groene economie dierenwelzij n voeding energie Instrumenten K&I Deals Duurzaam Door! Topsectoren beleid CoPs______ Actoren po/vo sportclubs hbo/wo gemeenten tuincentra zorgcentra CIOS restaurants Maatschappelijke ontwikkelingen Cradle-to- Cradle Decentralise -ring Schoolprofilering Open- source _________ Vrij naar: van Raaij

13 Vrij naar: George Siemens, 2008 Hybride leeromgevingen & “Prius-effecten”

14 VISIE ONDERSTEUNING CULTUUR COMPETENTIES Consequenties voor NME-organisaties 4 dimensies 3 niveaus Individu individu Organisatie organisatie netwerk

15 NiveauPrincipes IndividuenHebben een actieve inbreng bij de visievorming van het partnerschap OrganisatiesHebben een expliciete visie op kennisdelen Stimuleren en waarderen de inbreng van haar medewerkers bij de visievorming binnen de organisatie en het netwerk Staan open voor herziening of aanpassing van hun visie Ondersteunen de visie van het netwerk, ook als dit niet helemaal overeenkomt met hun eigen visie NetwerkHeeft een open, veilige, omgeving en creëert bewust tijd en ruimte voor de ontwikkeling van een collectieve en gedragen visie VISIE

16 CULTUUR NiveauPrincipes IndividuenZijn gericht op verandering Zoeken actief naar nieuwe netwerken Zijn gericht op kennis delen OrganisatiesZijn extern gericht Relaties zijn bottom-up en horizontaal NetwerkIs open en dynamisch Bestaat uit de relevante stakeholders Is gericht op verandering Heeft een stimulerend leerklimaat Is open en veilig (fouten mogen) Is pro-actief lerend (brengen en halen) Heeft een horizontale (informele) aansturing

17 ONDERSTEUNING Back NiveauPrincipes IndividuenDelen opgedane kennis en ervaringen met collega’s Vragen en krijgen ondersteuning van collega’s als dat nodig is OrganisatiesBieden medewerkers experimentele (‘vrije’) ruimte (tijd, geld) voor kennisdoorstroom, - circulatie of – co-creatie Ondersteunen uitwisseling van impliciet en expliciete kennis intern en extern NetwerkOrganiseert passende (ICT) ondersteuning voor uitwisseling van impliciete en expliciete kennis, intern en extern

18 COMPETENTIE NiveauPrincipes IndividuenZoeken actief naar nieuwe persoonlijke netwerken Werken aan hun eigen competentieontwikkeling Kunnen hun kennis voor verschillende doelgroepen expliciteren Hebben reflectief vermogen (inzicht in eigen sterktes en zwaktes) OrganisatiesBesteden voortdurend aandacht aan competentieontwikkeling (HRD) In de werving en selectie van nieuwe werknemers staan competenties die noodzakelijk zijn in partnerschappen centraal NetwerkIndividuen en organisaties participeren op basis van (kern)competenties De juiste competenties voor het beoogde resultaat zijn aanwezig in het netwerk Zet competenties gericht in Geeft ruimte aan competentieontwikkeling van de deelnemers

19 Duurzaamheidscompetenties… Verplaatsen in tijd, ruimte, culturen, disciplines en andere soorten (perspectiefwisseling) Maken van afwegingen, omgaan met soms tegenstrijdige belangen en waarden (Ecologie, Economie, Ethiek, PPP) Kritisch denkvermogen ook tav informatie en eigen gedrag Leggen van verbanden – ‘integratief denken’ Sociaal leren, ‘boundary-crossing’ en co-creatie Anticiperen van verandering, omgaan met onzekerheid

20 ?

21

22 Social practices-based (Spaargaren, 2003)practices-based

23 Bron: Van der Hoeven, Wals & Blanken, 2007

24 Agency-competence basedbased


Download ppt "Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals."

Verwante presentaties


Ads door Google