De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning."— Transcript van de presentatie:

1 Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning

2 GENERATIES EN HUN LEVENSFASEN LEVENSFASEN GENERATIES senior leider medior junior PROTESTGENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: GENERATIE X ( ) LEEFTIJD IN 2008: PRAGMATISCHE GENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN ( ) LEEFTIJD IN 2008: ROND 2007/2008: ALLE GENERATIES VOOR DE HELFT IN HUN VOLGENDE LEVENSFASE WE MERKEN VERANDERING IN DE BEDRIJFSCULTUUR EVOLUTIE

3 Protestgeneratie: Generatie X: Pragmatische Generatie: Sreenagers/Y/- einstein: GENERATIES ALS SOCIALE LAGEN IN DE BEDRIJFSCULTUUR OPVOEDINGSRELATIE

4 Protestgeneratie: Generatie X: Pragmatische Generatie: Screenagers: & Grenzeloos werken authentiek ontwikkelen multi tasking GENERATIES EN HUN KRACHTEN

5 BEWEGENDE GENERATIES EN HUN INVLOED OP DE BEDRIJFSCULTUUR Situatie rond 2008 senior leider medior junior PROTESTGENERATIE ( ; lft. in 2008: jr.) Gedreven bouwers poldermodel; idealistische democratiseerders en herstructureerders Sterk afnemende invloed op bedrijfscultuur, NIEUWE GENERATIE SENIOREN! Helft in transformatie?!: nieuwe idealen, o.a. deeltijd, superspecialisatie, expertise overdragen GENERATIE X ( ; lft. in 2008: jr.) PRAGMATISCHE GENERATIE ( ; lft. in 2008: jr.) SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN ( ; lft. In 2008: 8-23 jr.)

6 LEUKE ORIGINELE BAAN VOLDOENING IN HET WERK VEEL SAMENWERKEN PASSEND UITDAGEND AFWISSELEND WERK PERSOONLIJKE OPEN SFEER WAARDERING VOOR WIE ZE ZIJN AUTHENTIEK ZIJN GOED SALARIS ZELFONTPLOOIING VMBOVWO/HBO/WO ZEKERHEID VASTE BAAN LEUKE COLLEGA’S BEGELEIDING (DIRECT) BESCHIKBAAR DIRECTE BEGELEIDING PERSOONLIJK KEUZEMOGELIJKHEDEN STRUCTUUR AFGESTEMD OP RESULTAAT VEEL STRUCTUUR AFGESTEMD OP PERSOON IETS BETEKENEN VOOR SOCIALE OMGEVING MULTI TASKING, GEBRUIK - MEDIA, HANTEREN MULTI IDENTITEITEN BENUTTEN (STERK TOENEMENDE) DIVERSITEIT?!

7 Generaties Organisatiewaarden (114) OVEREENKOMSTEN - HOOGSTE SCORES 1 GEZOND ZIJN 2 EERLIJK ZIJN 3 CAPABEL/VAKMAN 4 VERTROUWEN 5 RESPECT HEBBEN - LAAGSTE SCORES Onsterfelijk zijn Volmaakt zijn Stoer zijn Macht De baas zijn VERSCHILLEN 11 LEREN 15 PLEZIER HEBBEN 34 ERVARING 40 SERIEUS ZIJN Totaal n=258 M PROTEST n=79 M 7.92 (>30) GENERATIE X n=89 M 8.22 (11) PRAGMATISCHE n=90 M 8.67 (2) TRENDSCAN / \ ►VEEL WAARDEN OVEREENKOMSTEN, 22 SIGN (4 >8) VERSCHILLEN ►KLEINE WAARDEVERSCHILLEN BRON CULTUURVERNIEUWING  VERSCHIL VAN 0.75 LEVERDE SPANNING OP Samen onderzoeken spanningsbron is stap in ontmoeten en werk-/veranderchemie creëren

8 PROTESTGENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: GENERATIE X ( ) LEEFTIJD IN 2008: PRAGMATISCHE GENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN ( ) LEEFTIJD IN 2008: AFSTANDELIJK RUIMTE GEVEN VAAG/ABSTRACT/IDEE IDEALISTISCH PRATEN/OVERTUIGEN PERSOONLIJK/DIRECT STEUNENDE STRUCTUUR CONCREET/AKTIE REALISTISCH DOEN/INTERACTIE

9 PROTESTGENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: GENERATIE X ( ) LEEFTIJD IN 2008: PRAGMATISCHE GENERATIE ( ) LEEFTIJD IN 2008: SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN ( ) LEEFTIJD IN 2008: MANNENCULTUUR BLANK FORMEEL BEWIJS JE MAAR MUREN OPTREKKEN FEMINIEN DIVERSITEIT STERK TOENEMEND INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS (H)ERKEN MIJN AUTHENTIEKE WAARDE OPEN INTERACTIE

10 GENERATIES LABEL PROTEST GENERATIE GENERATIE XPRAGMATISCHE GENERATIE SCREENAGERS MENTALITEITIDEALISTISCH GEDREVEN (+ VITAAL) BESCHEIDEN GEWOON DOEN PRAGMATISCH LEREND GAAT OM WIE JE BENT THUIS VOELEN LEIDENHIERARCHISCH DEMOCRATISCH ÉÉN LEIDER TUSSEN MENSEN BALANS ZOEKEN DEEL VAN TEAM NETWERKEND EFFICIENT PROCES LEIDERS WISSELEN AUTHENTIEK COMMUNICERENDISCUSSIE ZENDTIJD VOOR IDEE OVERTUIGEN REALITEIT DELEN BEWUSTWORDEN LUISTEREN PERSOONLIJK, OPEN, DIRECT INTERACTIEF SNEL MULTI MEDIA DOELGERICHT SAMENWERKENGOEDE SFEER RUIMTE GEVEN CONSTRUCTIEF BENUTTEN VERSCHILLEN EXPERTISE DELEN SNEL RESULTAAT ZINVOL MULTI CULTI MULTI TEAMS BESLUITENZOEKEN DRAAGVLAK VOOR EEN IDEE KIJKEN WAT WERKT EVIDENCE BASED CONSTRUCTIEF WAAR GAAT HET OM WIE HEEFT DE KENNIS PROCES VERSNELLEN SNEL INTUITIEF VERANDEREN(HER)STRUCTUREREN IDEAAL PLAN ABSTRACT BEELD PROFESSIONALISEREN OOG VOOR PROCES OOG VOOR WAT WERKT KLEINE STAPPEN VLOTTE RESULTATEN ZELF REGELEN CONTINUE PROCES MOET VOLDOENING GEVEN GEDRAGSKENMERKEN GENERATIES VERGELEKEN GEEFT INZICHT IN CULTUURVERANDERINGEN DIE GAANDE ZIJN

11 PROTESTXPRAGMATISCHSCREENAGERS MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR (HER)STRUCTUREREN BLANK/MAN FORMEEL/AFSTANDELIJK BEDRIJF NR 1 GESLOTEN INDIRECT FOUTEN ZIEN EENRICHTING VERKEER DRAAGVLAK VOOR 1 IDEE MONO ……… TOENAME ERVARING/WIJSHEID FEMINIEN MULTI DISCIPLINAIR SAMENWERKEN LEREN EN WERKEN INTEGREREN PROCES VERBETEREN MEER VROUWEN EN ETNICITEITEN INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS AUTHENTIEKE PROFESSIONAL NR 1 OPEN/KENNIS EN ANALYSES DELEN DIRECT KRACHTEN ZIEN INTERACTIE/ SAMEN DENKEN BESTE UIT VERSCHILLENDE IDEËEN MULTI MEDIA,- IDENTITEIT,- TASKING TOENAME IQ EN EQ EN SQ

12 ZIE VOOR DOWNLOADEN ARTIKELEN EN PROEFSCHRIFT


Download ppt "Generatiegolven als Vernieuwingsimpulsen Aart Bontekoning."

Verwante presentaties


Ads door Google