De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december."— Transcript van de presentatie:

1 Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december 2006

2 Dementie in opmars Complexiteit ziektebeeld treft niet enkel de persoon met dementie; Trend naar vermaatschappelijking van de zorg: extramuralisering en (re)integratie, empowerment. Begrip lerende organisatie. ]

3 Woon- en zorgcentra, thuiszorgdiensten, ziekenhuizen,… stippelen VTO-beleid uit; VTO= - leerbevorderend - voor de totale groep van medewerkers - competentie-ontwikkeling als doel; Van vorming ‘à la carte’ naar projectmatig werken. ] VTO-beleid

4 Kwaliteit? Ervaringsdeskundigen ook deskundig? Versnippering= verspilling van krachten. ] Vaststelling 1: Wildgroei aan vormingen

5 Optimale tijdsbesteding en rendement belangrijk (gratis is niet gratis). ] Vaststelling 2: Organisaties kieskeuriger

6 Specifieker; Gericht op bruikbaarheid; Maïeutisch van aard. ] Vaststelling 3: Grotere nood aan vorming

7 Niet echt duidelijk, hervormingen - Wie doet wat? - Kan emanciperend werken? - Brain-drain. ] Vaststelling 4: Vormingslandschap

8 Niet: wat we zelf doen, doen we beter; Wel: wat we beter zelf doen, doen we ook zelf; dit sluit emanciperend werken niet uit. ] ECD-Vlaanderen in relatie tot vorming?

9 Evolutie: naar van wat dementie is tot concrete handvaten in de zorg en begeleiding van personen met dementie; Nadruk op attitudevorming: drie-eenheid tussen denken – voelen – handelen. ] Thematische vorming

10 Hoezo? 2006: 175 referentiepersonen gevormd door ECD’s; Totaalbeeld versus versnippering? Rode draad belangrijk! Realistisch aanspreekpunt? ] Referentiepersoon dementie

11 Erkenning door de voorziening/dienst zelf vereist; Erkenning door de overheid of andere instantie gewenst (naar een DST?) Emanciperend werken bevorderend – meerwaarde! EU : Master Class opleiding gebaseerd op e- learning ] Opleiding tot referentiepersoon dementie

12 Fuzzy begrip: leren met behulp van internettechnologie; Waardevolle aanvulling op klassieke vormingsaanbod; Blended learning = mix van leervormen. ] E-leren

13 Project ECD / GvA-groep ism. Universiteit Antwerpen; SITO-methode gebruikt; Getest met verpleegkundigen en verzorgenden uit thuiszorg, residentiële zorgvoorziening en ziekenhuis. ] E-leren

14 Impliciete kennis wordt expliciet; E-leren is maatwerk; E-leren is flexibel: anywhere, anytime; Garantie dat alle deelnemers hetzelfde leren; Besparing: vervoer en lesgevers Positieve imago van de voorziening Flexibiliteit in aanpassing van leerinhoud en interactiviteit. Leren is weer ‘leuk’. ] E-leren - voordelen

15 Gemis aan sociale context; Technische infrastructuur nodig; Vereiste van ‘content’, pedagogische inzichten en technologie; Ontwikkelingstijd is hoog / rendementsverhoging door max. gebruik; Geen of onvoldoende cijfers mbt. return of investment (net zo bij andere vormingsaanpakken). ] E-leren - nadelen

16 KISS-principe (short and simple); Inhoud aanreiken door experts op het terrein; Eenvoudige, duidelijke, korte vragen; Vermijd scrollen; Eenvoudige software; Testen noodzakelijk; Geen foto-overload; Geloof in zelfevaluatie.] E-leren - tips

17 Nood aan planmatige aanpak Stappenplan en start met proefproject Evaluatie en bijsturing Belang van innovatie en voortrekkers Geen ‘spray and pray’-benadering Concreet: meting in WZC De Hazelaar, Kontich ] E-leren invoeren op de werkvloer

18 Zelfstandig begeleid leren; Concrete, herkenbare situaties. ] E-leren ook voor dementie

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36 Tenslotte… “Hoe meer kennis, hoe meer twijfel.” - J.W. von Goethe ( )


Download ppt "Jurn Verschraegen Projectcoördinator – Expertisecentra Dementie Vlaanderen E-dementie Een andere kijk op leren in de ouderenzorg Antwerpen, 5 december."

Verwante presentaties


Ads door Google