De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gemeente Nijmegen Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen Bureau Inkoop 9 november 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gemeente Nijmegen Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen Bureau Inkoop 9 november 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Gemeente Nijmegen Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen Bureau Inkoop 9 november 2012

2 Gemeente Nijmegen Programma 8.30 uurWethouder Bert Jeene Inleiding MKB Ontbijtbijeenkomst 8.40 uurBert Zwiep Stand van zaken inkoop ontwikkelingen 9.00 uurMKB en Gemeente Deelsessie delen van kennis uurRoelf Houwing Directeur Smart Tenders Tips bij het aanbesteden

3 Gemeente Nijmegen Inleiding MKB Ontbijtbijeenkomst Bert Jeene Wethouder gemeente Nijmegen

4 Gemeente Nijmegen Stand van zaken inkoopontwikkeling Bert Zwiep Hoofd bureau Inkoop Gemeente Nijmegen

5 Terugblik MKB contacten 2009 Start inkoopprofessionalisering 2009Bijeenkomst NEC stadion samen met MKB 2010 en 2011Gesprekken met MKB installatiebedrijven 2010Duurzaamheidmarkt in de Vereeniging samen met lokale aanbieders 2011Bijeenkomst Nijmeegse Duurzaamheidladder

6 Gemeente Nijmegen Naleving aanbestedingswet (Nijmegen hoort bij “4. Grote gemeenten”)

7 Gemeente Nijmegen Inkoop Nijmegen (1) Op welke wijze benaderen we de markt: - Enkelvoudig onderhandse aanbestedingen –Bijna altijd regionaal - Meervoudig onderhandse aanbestedingen –2 van de 3 partijen regionaal - Nationaal openbare aanbestedingen - Europese aanbestedingen

8 Gemeente Nijmegen Inkoop Nijmegen (2) Inkoopomzet Nijmegen jaarlijks ca 120 mln - zonder de Stadsbrug, Breed en de Waalsprong - zonder uitgaven op gebied van Zorg, Werk en Inkomen (ca 40 mln) postcode 65.. € 29 mln940 leveranciers postcode 66.. en 69.. € 11,7 mln348 leveranciers

9 Gemeente Nijmegen Nijmeegse Duurzaamheidladder - Bureau Inkoop (leveringen en diensten): 9 aanbestedingen met de Nijmeegse Duurzaamheidladder gedaan 14 bedrijven zijn gecontracteerd waarvan 4 lokale/regionale bedrijven. 8 andere aanbestedingen lopen nog. - Bureau PMR (werken) 15 aanbestedingen met de Nijmeegse Duurzaamheidladder. 10 lokale/regionale bedrijven hebben gewonnen.

10 Gemeente Nijmegen Social Return on Investment In de eerste 9 maanden van 2012 heeft de gemeente bij 42 aanbestedingen werk verlangd voor bijstandscliënten. Resultaat: voor 51 mensen voor kortere of langere tijd werk. Social Return kent diverse mogelijkheden wat betreft invulling, o.a.: WerklozenJeugdwerklozen Sociale werkvoorzieningStageplaatsen

11 Gemeente Nijmegen Kansen (1) Voorstel voor beleidsaanpassingen - Bij meervoudig onderhands minimaal 2 van de 3 partijen uit de regio - Drempelwaarde enkelvoudig onderhands bij werken naar € ,- (nu € ,-) - Drempelwaarde meervoudig onderhands bij werken omhoog naar € ,- tot € ,- (nu tot € ,-) - Goed inzetten van de Nijmeegse duurzaamheidladder Ter discussie, de MKB wens is hierbij belangrijk - Nationaal openbare procedure bij leveringen en diensten laten vervallen? (Dit houdt in alles tussen € ,- en € ,- meervoudig onderhands aanbesteden)

12 Gemeente Nijmegen Kansen (2) Digitale inkoopprocedure via CTM - Afgelopen 1,5 jaar pilot gedaan door Ingenieursbureau bij aanbesteding van werken. - Procedure wordt digitaal doorlopen -Aanbestedingsstukken via het systeem -Schriftelijke communicatie via het systeem -Offertes indienen via het systeem -Voordelen -Geen dikke pakken papier bij insturen stukken -Systeem helpt bij controle compleetheid van de offerte -Minder inschrijfkosten bij MKB -Tijdig inleveren door 1 druk op de knop

13 Gemeente Nijmegen Kansen (3) Nieuwe Aanbestedingswet - Motivatie geselecteerde partijen bij meervoudig onderhandse procedures - Economisch meest voordelige inschrijving ipv gunnen op laagste prijs - Proportionele eisen bij selectie van leveranciers, bij referenties en bij aansprakelijkheid. Verbod op stellen van omzeteisen - Minimale inschrijvingslasten dmv eigen verklaring, minder documenten verplicht meesturen

14 Gemeente Nijmegen Deelsessies (1) Doel: - Delen van kennis tussen beide groepen. - Geven van tips aan elkaar. Gevolg: - Verbeteren van de kwaliteit van de inkoopprocessen van de gemeente Nijmegen. - Verbeteren van de kwaliteit van de inschrijvingen van de leveranciers.

15 Gemeente Nijmegen Deelsessies (2) Dialoog wordt gevoerd langs de stappen van het inkoopproces

16 Gemeente Nijmegen Deelsessies (3) Groep 1Paul Ponsioen Groep 2Yvonne Muris Groep 3Karin Killaars

17 Gemeente Nijmegen Tips bij het aanbesteden Roelf Houwing Directeur Smart Tenders Smart Tenders adviseert leveranciers bij het inschrijven op aanbestedingen. Roelf neemt ons mee in zijn ervaringen.

18 Gemeente Nijmegen Afsluiting Gemeente Nijmegen koppelt de uitkomsten van de drie bijeenkomsten digitaal aan u terug. Dank voor uw deelname. Vragen:


Download ppt "Gemeente Nijmegen Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen Bureau Inkoop 9 november 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google