De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!. Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!. Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!"— Transcript van de presentatie:

1 Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!

2 Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!

3 Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” MKB de underdog in de strijd om het talent?  permanent werven op competenties en bedrijfscultuur  communicatie via social media (facebook, linkedin)  informatie avond op het bedrijf (werkende sollicitanten)  fan strategie via eigen medewerkers (via-via)

4 Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” MKB de underdog in de strijd om het talent? Waar liggen de kansen om deze wedstrijd te winnen?  massage tafel  de opstelling  taken verdelen  hoe aanvallen  wedstrijdbespreking  hoe verdedigen  eigen spel spelen  talenten inzetten

5 INLEIDING Succes is mensenwerk en organisaties die de juiste medewerkers weten te vinden en binden, hebben een belangrijke voorsprong.  toenemende vergrijzing en ontgroening op de arbeidsmarkt  de ‘nieuwe generatie’ medewerkers op de arbeidsmarkt In de strijd om talenten: wat verwacht de ‘nieuwe generatie’ medewerkers van de werkgever ten aanzien van het recruitmentproces en de loopbaanontwikkeling? Hoe kunnen wij hen bereiken? Hoe kunnen wij het beste met hen communiceren? Ontkooien! Naast de traditionele werkwijze zoeken naar nieuwe innovatieve oplossingen. Bedrijven die in de komende jaren het beste in staat zijn de talenten te vinden en binden zijn momenteel al bezig met het aangaan van nieuwe samenwerkings- verbanden en het optimaliseren van het recruitmentproces.

6 VINDEN | RECRUITMENT PROCES Aangaan van nieuwe samenwerkingsverbanden en het optimaliseren van het huidige recruitmentproces. Samen sterker in de strijd om talenten. Optimaal recruitmentproces  permanent werven op competenties en bedrijfscultuur  communicatie via social media (facebook, linkedin)  informatie avond op het bedrijf (werkende sollicitanten)  fan strategie via eigen medewerkers (via-via)  internationaal / euregionaal werven  sollicitatieprocedure vastleggen (werven + spreken)  samenwerking met uitzend/werving&selectie branche

7 VINDEN | PERMANENT WERVEN Proactief werven van nieuwe medewerkers loskoppelen van vacatures. Blijf in contact met ‘competente’ en ‘bedrijfscultuurpassende’ doelgroep.  wat > competenties:wat moeten de werknemers kunnen..  wie > bedrijfscultuur: wie moeten de werknemers zijn..

8 VINDEN | SOCIAL MEDIA Proactief werven van nieuwe medewerkers loskoppelen van vacatures. Blijf in contact met ‘competente’ en ‘bedrijfscultuurpassende’ doelgroep.  hyves / facebook / twitter / linkedin  niet posten, maar communiceren..  niet algemeen, maar persoonlijk  fan strategie (wil michels) toepassen

9 VINDEN | INFORMATIE AVONDEN Om sollicitanten de kans te geven een ‘kijkje in de keuken’ te nemen.  goede voorlichting  juiste positionering  natuurlijke selectie  laagdrempig  toegankelijk

10 VINDEN | INTERNATIONAAL Grensoverschrijdende werving van medewerkers. (Duitsland, Polen, etc..)  communicatie  informatie  wet en regelgeving  salarissen

11 VINDEN | SOLLICITATIEPROCEDURE Zoeken, vinden.. en dan snel ‘binnenhalen’ van talentvolle medewerkers.  proactief werven  korte sollicitatieprocedure  vastleggen sollicitatiegesprek  introductie proefdag  transparantie

12 VINDEN | SAMENWERKINGSVERBANDEN Selecteer juiste partners en geef hen de kans proactief te werven. (meedenken)  samen werven  goede communicatie  investeren (kennis)  afspreken KPI’s  toegevoegde waarde

13 BINDEN | FLEXIBILITEIT EN ONTWIKKELING Talentvolle medewerkers binden aan de organisatie gaat niet vanzelf. Centraal thema voor medewerkers is aandacht, flexibiliteit en ontwikkeling. De Gauss Curve  opleidingen en doorgroeien  missie, visie en strategie  thuis / flexibel werken  marktconform salaris  management stijlen

14 BINDEN | GAUSS CURVE De normale verdeling of gaussverdeling (genoemd naar de Duitse wiskundige Carl Friedrich Gauss) is een begrip uit de kansrekening.  10% niet productief  80% midden segment  10% super productief

15 BINDEN | OPLEIDEN EN DOORGROEIEN Ga vanaf eerste dag een ontwikkelingstraject aan met de medewerkers.  opleiden = investeren  POB uitzendbranche  Studieovereenkomsten  Subsidie mogelijkheden  doorgroei = behouden

16 BINDEN | MISSIE, VISIE & STRATEGIE Beleid is pas beleid, als iedere medewerkers zijn/haar specifieke rol kent binnen de organisatie.  mission statement?  details > bedrijfscultuur  evaluatiegesprekken  beoordelingsgesprekken  functioneringsgesprekken

17 BINDEN | THUIS- OF FLEXIBEL WERKEN Nieuwe generatie medewerkers: Werken en privé in ballans.  automatisering, internet  parttime werken  werktijden aanpassen  loopbaanonderbreking

18 BINDEN | SALARIS EN PARTICIPATIES Medewerkers staan steeds meer open voor prestatiegerichte beloningen.  marktconform salaris  participeren bij ‘winst’  belonen van goed gedrag  Subsidie mogelijkheden  doorgroei = behouden

19 BINDEN | MANAGEMENT STIJL Medewerkers vragen om een duidelijke en betrokken manager.  moet ik belonen of straffen?  werken vanuit positieve prikkels  rol van de manager (passie)  inbreng medewerkers (betrekken)  verantwoordelijkheden (targets)

20 Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt! KLEEDKAMER “GASTEN” Voldoende mogelijkheden en kansen om deze wedstrijd te winnen!  de aanval = proactief werven (bedrijfscultuur, social media, samenwerken)  scoren = efficiënt recruitmentproces (zoeken, vinden en aannemen)  verdedigen = opleiden en ontwikkelen (toekomstperspectief medewerkers)  rol coach = belonen en aansturing (positief, passie, participaties, targets)

21 Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!


Download ppt "Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!. Hans J. P. Tange Commercieel Directeur Wiertz Personeelsdiensten Talenten ‘vinden & binden’ op de arbeidsmarkt!"

Verwante presentaties


Ads door Google