De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tre nd wa tch ing trendwatching Les 2: Trendwatching en trendwatchers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tre nd wa tch ing trendwatching Les 2: Trendwatching en trendwatchers."— Transcript van de presentatie:

1 tre nd wa tch ing trendwatching Les 2: Trendwatching en trendwatchers

2 tre nd wa tch ing Agenda Terugblik week 1 Mega Maxi Micro Opdracht in- en uitzoomen Watching Trendwatchers

3 tre nd wa tch ing Een trend is een verandering in de houding ten opzichte van het bestaande en het algemeen aanvaarde binnen een omgeving Terugblik vorige les

4 tre nd wa tch ing Terugblik vorige les

5 tre nd wa tch ing Termen Vergrijzing Multicultiralisering Digitalisering Individualisering Drukker Professionalisering Grensvervaging Technologisering Duurzaamheid Biologisering

6 tre nd wa tch ing “Work turns into a nomadic activity.” Change of the interface of the office

7 tre nd wa tch ing

8 Opdracht in- en uitzoomen

9 tre nd wa tch ing Inzoomen en uitzoomen 1.Analyseer 5 trends 2.Ga uit van iets dat een trend was of is makkelijkst is uitgaan van een Micro trend 3.Zoom uit herleid deze Micro trend terug naar de Macro trend die hiervoor de basis vormt. 4.Zoom in hierdoor vind je ook sectoren/gebieden waarop deze Macro trend zijn stempel heeft gedrukt 5.Zoom uit hoe is deze Macro trend op dat gebied geïnterpreteerd en tot welke Micro trends heeft het hier geleid?

10 tre nd wa tch ing Opdracht: inzoomen en uitzoomen Analyseer 5 trends: van micro, naar macro en weer naar micro micro macro micro mega micro mega micro gepimpte nikes individualisering smartphones digitalisering Leegstand winkelcentra kampeervakanties authenticteit, Togetherness espresso Kwaliteit, Professionalisering iPad

11 tre nd wa tch ing

12 tre nd wa tch ing

13

14 Voorbeeld trends (Bloom) en tegenbewegingen Cherish the good things Cherish the good things after decades of racing for more and more it is time for reflection. To remove what is bad and to cherish what is good. > Love for vintage > Re-value good oldies > Back to nature: go for organic > Back to passion for the product > Cherish the simple things of in life > Need for prosperity and well-being

15 tre nd wa tch ing Voorbeeld trends (Bloom) Local Local to counterpart globalization, we re-value our local activities. We want to be more self supporting and less dependent on others. > Eat local to support the local community > Promotion of local food and local farms > Direct from farm to consumer > Rise of small urban factories -love for craftsmanship -joy of making better products -small local scale -use best, organic ingredients -result is a great product

16 tre nd wa tch ing Voorbeeld trends (Bloom) Local Local to counterpart globalization, we re-value our local activities. We want to be more self supporting and less dependent on others. > Rise of urban farms > Rise of urban nature on the streets > Rise of mobile restaurants

17 tre nd wa tch ing Wat is trendwatching? wks wks

18 tre nd wa tch ing Wat doet een watcher? Voorspelt niet, maar signaleert een trend in haar beginstadium en probeert het mogelijke vervolgtraject bloot te leggen. Verkenner van nieuwe ontwikkelingen die kans maken door te breken in grotere groep. Kijkt steeds buiten eigen omgeving met een scherpe blik om verwachtingen te bundelen voor de volgende 5 à 10 jaar. Een proefkonijn dat zich onderdompelt in- en blootstelt aan het nieuwe

19 tre nd wa tch ing 3 typen watchers Beroepswatcher Zgn trendgoeroes die puur letten op Micro trends die commercieel interessant zijn. Vaak werkzaam bij trendwatching bedrijven, modehuizen, marketing bureaus, trendwinkels, stylisten. Doordat hun werk puur gericht is op alles wat commercieel belangrijk is, blijven dit eenzijdige Micro trendwatchers. Onbewuste watcher Deze personen worden als gevolg van hun beroep gedwongen zijn om nieuwe trends te consumeren. Denk aan decorontwerpers, kappers, galeries, podiumartiesten etc. Natuurlijke watcher Mensen uit groepen in de samenleving die affiniteit hebben met het ontdekken van nieuwe trends. Zij houden zich bezig met zowel Macro als Micro trends, waarbij de laatste meer als testcase wordt gezien voor de Macro.

20 tre nd wa tch ing Karaktereigenschappen Nieuwsgierig, goede intuitie Actief en open minded – Kijken, ruiken, horen, proeven, voelen – Energiek nieuwe trends aan het opsporen Grote sociale vaardigheid – Makkelijk thuis in verschillende bevolkingsgroepen en –lagen Observeren en analyseren – Observeren vanuit verschillende perspectieven – Afstand houden van eigen referentiekader – Oberservaties verbinden, grotere verbanden zien, patronen ontdekken

21 tre nd wa tch ing Tijdsgeest hype trendy mode tendens tijdsbeeld ontwikkeling stijl

22 tre nd wa tch ing TREND DEFINITION AND DURATION Trends are the manifestations of change observed everyday around us

23 tre nd wa tch ing Kondratieff golf

24 tre nd wa tch ing Trend profiel en cyclus originals setters watchers followers laatkomers

25 tre nd wa tch ing Hoe verloopt een trend Rogers 1963 significantiepunt setters Wat chers followers laatkomers origina ls omslagpunt

26 tre nd wa tch ing Watcher vs Setter Watcher Gaat op zoek naar bestaande zaken, ontwikkelingen die nieuw zijn. En stelt zich de vraag waarom het er eerst niet was en nu wel. Draagt deze kennis vervolgens uit naar de andere groepen in de maatschappij. Setter Gaat op zoek naar zaken die er nog niet zijn. Stelt zich de vraag waarom het er niet is en gaat met zijn vraag op zoek naar originals die er het antwoord op hebben. Dit antwoord neemt hij over voor zijn eigen gebruik.

27 tre nd wa tch ing producten Snelkookpan Zeeppompje Vel papier Paperclip Fantafles Prittstift WC-borstel Rekenmachine Schep Kledingkast Voetbal Bronzen beeld Notenkraker Smartphone

28 tre nd wa tch ing Documenten / PPT’s terug te vinden op

29 tre nd wa tch ing Contact twitter.com/haroldjoels


Download ppt "Tre nd wa tch ing trendwatching Les 2: Trendwatching en trendwatchers."

Verwante presentaties


Ads door Google