De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

H31 Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp. h32 ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "H31 Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp. h32 ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen."— Transcript van de presentatie:

1 h31 Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp

2 h32 ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen ontworpen worden? Op welke manier kan ICT daarbij ingezet worden? Welke trends kun je onderkennen bij de ontwikkeling van organisaties? Wat is de betekenis van ICT bij die trends?

3 h33 Evolutie van informatiesystemen in organisaties één functie meerdere functies gekoppeld en één onderliggende database herontwerp processen interorganisatorisch

4 h34 Automating 1 business function Stage 1 Automating n business functions Stage 2 Linking n functions and using 1 corporate database Stage 3 Using IS to redesign and integrate business processes Stage 4 Using IS to transcend organisational borders and to integrate processes with business partners Stage 5 Blurring organisational boundaries and value chain redefinition Stage 6

5 h35 Wat is proces innovatie? Een bedrijfsproces is een serie logisch gekoppelde taken die een bepaalde uitkomst moeten realiseren Discontinu denken Minder processtappen Lagere doorlooptijden Reductie van aantal betrokken mensen of afdelingen ICT gebruiken om oude processen te heroverwegen

6 h36 Wat is proces innovatie? discontinu denken minder stappen lagere doorlooptijden minder betrokken mensen of ICT voor heroverweging Gericht op tijdsreductie kwaliteitsverbetering kostenverlaging klanttevredenheid

7 h37 Procesbenadering doorkruist afdelingsbenadering Iedere processtap moet een duidelijk doel hebben. Voegt het waarde toe voor de klant? Doe het direct goed.

8 h38 ICT verandert organisaties bedrijfsprocessen structuren culturen Procesinnovatie Value based management (welke waarde voegt een activiteit toe?)

9 h39

10 10 Ontwerpbenaderingen Vanuit technologie strategie probleem (bepaalde) stakeholders

11 h311 Strategie klanten, concurrenten, ICT ontwikkelingen Ontwerp nieuwe processen Visie op ontwerp organisatie Veranderings- projecten Strategie-gedreven organisatieontwerp

12 h312 Ontwerpbenaderingen Systematic redesign bestudeer huidige processen en zoek naar verbeteringen Clean sheet approach zoek naar nieuwe mogelijkheden, los van bestaande

13 h313 Actor Activity Diagram van een helpdesk

14 h314 Bedrijfsprocesherontwerp 1: werk ondersteunen met een informatiesysteem

15 h315 Bedrijfsprocesherontwerp 1: vraagsteller zelf toegang tot een informatiesysteem geven

16 h316

17 h317

18 h318 Vijf vormen van technologiegebruik bij dienstverlening

19 h319 Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Managers nemen beslissingen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig

20 h320 Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Managers nemen beslissingen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig Gezamenlijke databases Expert systemen Decision support systemen Draadloze communicatie/notebooks

21 h321 Scope van procesinnovatie geleidelijk radicaal proces proces bedrijfsmodel waardeketen markt verbetering herontwerp herontwerp herontwerp verandering internextern

22 h322 Wat zeggen critici? Waarom radicaal en in één keer? Hoe groot zijn de voordelen? Alleen door ICT? Top down?

23 h323 Menselijke en management-aspecten Angst Bescherming van eigen afdeling Gebrek aan managementondersteuning Onvoorspelbaarheid Technische gerichtheid van projectleiders

24 h324 Veranderende structuren Verplatting Centralisatie of decentralisatie Verbinden van structuren met afdelingen wfms, intranetten, groupware enz. Positioneren van e-commerce in bestaande organisatie Vervagende organisatiegrenzen, e-commerce Virtuele organisaties, insourcing, outsourcing

25 h325 Vereenvoudigd overzicht Enterprise Resource Planning systeem naar transparante real-time organisaties

26 h326 ERP Aanpasbare standaardapplicatie software welke geintegreerde organisatieoplossingen biedt voor kernprocessen en administratieve functies. Aanpasbaar Customization en configuration Geen legacy systems en fragmentatie Gekoppelde subsystemen Gecentraliseerde database Integratie van processen, procesgericht denken Directe verwerking (real time) Best practice processen

27 h327 Voordelen ERP Operationele voordelen Bestuurlijke voordelen Strategische voordelen IT infrastructurele voordelen Organisatievoordelen Nadelen ERP Inflexibiliteit Aanpassen van organisatie aan systeem i.p.v. omgekeerd Centralisatie en bureaucratisering Geen aandacht voor uniciteit van organisatie

28 h328 Belang bij een IOS laag hoog laag Macht om een IOS op te leggen hoog

29 h329 Business drivers turbulentie, concurrentie globalisering informatie intensiteit e-commerce Technology drivers internet databases netwerken dss Bedrijfsprocessen integratie bedrijfsbrede benadering één ICT systeem klant gedreven processen Business en technology drivers achter procesinnovatie en ERP

30 h330 Management van kennis organisaties zijn verspreid mensen zijn verspreid mensen werken korter bij organisaties organisaties moeten sneller en creatiever worden Kennismanagement (systemen): intranet, portals, groupware Hoe bereiken we dat deze systemen werken? Hoe kan kennis behouden blijven?

31 h331 Kennismanagement en de potentiële rol van ICT

32 h332 Vervagende organisatiegrenzen ‘boundaryless organization’ verticaalporeuze hierarchische lagen horizontaalgrenzen tussen afdelingen en functies externuitwisseling met externe partijen geografischglobalisering van concurrentie, markten en klanten E-commerce value chain integration single channel / multichannel ‘Extended enterprise’

33 h333 Front office internet call centre fysiek kantoor Backoffice Intermediair Internet portal Klant Multi channel strategie

34 h334 Netwerkorganisaties klassieke bureaucratie selective sourcing virtuele organisatie

35 h335 Naar virtuele organisaties interactie met klanten resources kennisopen kantoren, kansen / problemen Business portals

36 h336 Structuur van een netwerkorganisatie


Download ppt "H31 Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp. h32 ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen."

Verwante presentaties


Ads door Google