De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkconferentie digitale leerplatformen Werkgevers Zorg Oost, Apeldoorn Ben Kokkeler 6 maart 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkconferentie digitale leerplatformen Werkgevers Zorg Oost, Apeldoorn Ben Kokkeler 6 maart 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Werkconferentie digitale leerplatformen Werkgevers Zorg Oost, Apeldoorn Ben Kokkeler 6 maart 2014

2 Programma ‘Co-creatieve, intersectorale, leerplatformen’ drie niveaus van co-creatie praktijkvoorbeelden om er in te komen twee hoofdstromen in technologie architectuur van een loosely coupled leeromgeving vervolg? 2

3 Drie niveaus van co-creatie Nive au KarakterDoelKansen en valkkuilenICT middelen 3Inter- organisatorische samenwerking Gesloten Risico’s en kosten delen, complementari teit  (K) Risico vermindering  (K) Specialisaties van organisaties benutten  (V) Verkokering wordt niet doorbroken  (V) Top down aansturing  Een (1) gezamenlijk systeem  Onderscheiden systemen met content standaarden  Surfconnect  Yammer 2Intersectorale leerplatformen rond samengestelde teams Dynamisch Versneld leren rond thema’s en problemen  (K) volgt onmiddellijke vragen en taken SWTs  (K) bespaart overlegtijd en gemiste kansen op ervaringsdeling  (K) cliënten kunnen deelnemen  (V) professionals moeten zelf de gang er in houden  (V) kennisborging in de eigen (thuis)organisatie kan tussen wal en schip vallen  Tmwrk  Yammer  platform pleegouders  Digitale collectie tool, bijv TripiO (TripleP) 1Co-creatie tussen cliënten en hulpverleners in zorg en welzijn Semi--dynamisch Kleine, maar fundamentele, innovaties  (K) clientregie, cliënt en hulpverlener eigenaar van het leerproces  (K) leren en innoveren in de praktijk  (V) co-creatie vereist skills en expertise, je doet t er niet even bij  (V) co-creatie moet systematisch worden, onderdeel van teamaanpakken, niet de hobby van early adopters  Jouw Omgeving (Ambiq, Accare ea.)  MijnVerhaal2.0 (Jarabee e.a.)

4 ‘Goede’ praktijkvoorbeelden ( om er in te komen ) Zeeland Centraal (MBO-HBO-WO) MBO Cloud (nationaal kenniscentrum kleine gespecialiseerde mbo opleidingen) Yammer en Pleio ondersteunde werk en leergemeenschappen (waaronder Amtenaar2.0 groepen) Professioneel leiderschap transformatie jeugdzorg Fryslan (NHL Leeuwarden ism jeugdzorgorganisaties) PPT Jeugdkwartier Twente (23 jeugdzorg/welzijnsorganisaties ism UT en SAXION) Proeftuinen sociaal domein, samengestelde wijkteams die aansluiting zoeken bij schoolmaatschappelijk werk, ZATs en loopbaanbegeleiding City Learning Centre en Stadslab Enschede Culturage (platform cultuureducatie Enschede) Pleegouderplatform Jarabee Jeugdzorg Cocreatieve innovaties en teamleer-arrangementen jeugdzorg en sociale wijkteams 4

5 Open ExternIntern Gesloten Bedrijfsvoering Keten samenwerking Netwerksamenwerking Professional -Verantwoording -Documentbeheer -Workflowmanagement -Registratie en transactie -Informatiebronnen -Kennismanagement -Professionele ontwikkeling -(E-) leren -Ketensamenwerking -Hulpverlengsmethodiek en tools -Marketing -Trends -Clientregie -Social Media Twee hoofdstromen in technologie in het sociaal domein VIS2 MULTIsignaal LVS2000 Bergop 3.0 Care4 Topicus IJZA Sphere DVIC Clickview De C3group User Careweb Unit4 AZR X/Mcare kidos Regas Zorg voor Jeugd MijnVerhaal2.0 E-mental health JeugdlinQ Clientportals ziekenhuis Mijn dossier QiY GBA E-learning Yammer Facebook Twitter DVN Web EPD/EKD Koppelingen achterlangs Portals & apps aan de voorkant

6 Architectuur van een loosely coupled leeromgeving NiveauDoelKarakterActiviteitenICT middelen 3Oriëntatie, snuffelen, raten & ranken Open  Zoeken op internet  Attenderen via Yammer  Externe nieuwslijsten volgen  Internet  Intranet  Yammer 2Kennisdelen en samen leren Dynamisch  Yammergroepen, thematisch of per team  Jeugdkwartier PPT Jeugd  Blended learning aanbod SAXION  Kennis sessies EJT  Platform Pleegouders  Bestaande “interne” cursusaanbod  Intranet  Yammer  Blended leer aanbod diverse aanbieders  Technisch platform Jeugdkwartier  Technisch platform pleegouders  Digitale collectie tool 1Registratie en borging Statisch  Cursusadministratie Jarabee Akademie  Bijhouden personeelsdossiers  Bijhouden individuele portfolio’s  Beroepsregistratie  Elektronisch personeelsdossier  ePortfolio WVG Oost

7 Vervolg? Paar vuistregels Investeer niet meer in ‘gesloten organisatie systemen’ Investeer in ‘tijdelijke netwerk systemen’ Maak zoveel mogelijk gebruik van grote, open source, platformen Maak afspraken tussen opleiders en praktijkopleiders over een aantal kerngegevens, over uitwisselbaarheid Investeer in zelforganiserende, en leren (tijdelijke) teams Schep technische voorwaarden voor teams die flexibel zijn, die praktijkleren bevorderen, die ‘meegroeien’ met een team Zorg voor praktijkscholing op gebied van interdisciplinaire teams op gebied van co-creatie van werkmethoden, content creatie Geef, waar dat mogelijk is, de ‘cliënt’ de lead in deze leeromgevingen Sluit aan bij ‘goede praktijken’, leer daarvan en draag bij Diverse eHealth platformen in Oost-Nederland SAXION Hogeschool: het Expertisecentrum Jeugd en het Kenniscentrum Leefomgeving PPT Jeugd Twente: 23 jeugdwelzijns- en zorgorganisaties 7

8 Gesprekspartners in de regio Ben Kokkeler Heleen Hindriks Kirsten Jongman en Ilse Boswinkel Tamara Loohuis Patrick Olde Daalhuis en Bertil Brandse en 8


Download ppt "Werkconferentie digitale leerplatformen Werkgevers Zorg Oost, Apeldoorn Ben Kokkeler 6 maart 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google