De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2A1AProject Flight Controls Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2A1AProject Flight Controls Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn."— Transcript van de presentatie:

1 2A1AProject Flight Controls Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

2 2A1AProject Flight Controls De projectopdracht Een bestaande vliegmaatschappij wil een dat AIC voor hen uitzoekt of het voor hen rendabel is om het conventionele flight control systeem van de B737 te modificeren tot een fly-by-wire systeem, zoals deze al in de A320 bestaat. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

3 2A1AProject Flight Controls Inhoud presentatie Theorie aerodynamica Flight controls Cessna Flight controls B737 Flight controls A320 Functieonderzoek en eisenpakket Technische en financiële haalbaarheid Conclusie en aanbeveling Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

4 2A1AProject Flight Controls Theorie aerodynamica Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

5 2A1AProject Flight Controls Theorie aerodynamica Continuïteitswet ρ 1 ∙ A 1 ∙ V 1 = ρ 1 ∙ A 2 ∙ V 2 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

6 2A1AProject Flight Controls Theorie aerodynamica Wet van Bernoulli P statisch + P dynamisch = constant P statisch = P 0 + ρ ∙ g ∙ h P dynamisch = ½ ∙ ρ∙ V 2 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

7 2A1AProject Flight Controls Theorie aerodynamica Re = Reynolds getal Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

8 2A1AProject Flight Controls Lift Theorie aerodynamica L=C L. ½. ρ. V 2. S Drag D=C D. ½. ρ. V 2. S Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

9 2A1AProject Flight Controls Geometrie vleugelprofiel Stroming Theorie aerodynamica Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

10 2A1AProject Flight Controls Theorie aerodynamica Krachten op een vliegtuig Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

11 2A1AProject Flight Controls Flight controls In een Cessna 172 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

12 2A1AProject Flight Controls Primary Flight Controls Aileron Elevator Rudder Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

13 2A1AProject Flight Controls Elevator Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

14 2A1AProject Flight Controls Secondary Flight Controls Flaps Trim tab Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

15 2A1AProject Flight Controls Boeing 737 Conventioneel besturingssysteem Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

16 2A1AProject Flight Controls Boeing 737 Primary flight controls Secondary flight controls Flight spoilers LE Flaps LE Slats TE Flaps Stabilizer Rudder Elevator Ground spoilers Aileron Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

17 2A1AProject Flight Controls Aansturing flight controls Mechanische kabels Hydraulische systemen Elektrische motoren Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

18 2A1AProject Flight Controls Mechanische systemen Ailerons, elevator & rudder FCU PCU FC Aileron transfer mechanism Elevator control column override mechanism Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

19 2A1AProject Flight Controls Hydraulische systemen Systeem A Systeem B Standby systeem PTU Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

20 2A1AProject Flight Controls Elevator Dwars-as, stampen Twee elevators Horizontal stabilizer Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

21 2A1AProject Flight Controls Elevator schematisch Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

22 2A1AProject Flight Controls Werking elevator Beweging Overbrenging EFCU PCU Beweging Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

23 2A1AProject Flight Controls Airbus A320 Fly-by-wire uitvoering Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

24 2A1AProject Flight Controls Computersystemen ELAC SEC FAC SFCC FMGC FCDC Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

25 2A1AProject Flight Controls A320 Elevator oppervlak Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

26 2A1AProject Flight Controls Computersignalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

27 2A1AProject Flight Controls Mechanische back-up Alleen trim via trim wheel Kettingen en kabels Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

28 2A1AProject Flight Controls Flight envelopes Normal law – Vaste grenzen – Computer in controle Alternate law – Computer in controle – Override mogelijk Direct law – Alleen waarschuwingen – geen correcties of beschermingen Abnormal alternate law – Abnormale positie – Combinatie van laws Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

29 2A1AProject Flight Controls Functieonderzoek Eisenpakket Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

30 2A1AProject Flight Controls B737 & A320 Besturing pedalen Signalen Verwerking Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

31 2A1AProject Flight Controls Besturing pedalen Besturing paneel Side stick Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

32 2A1AProject Flight Controls Signalen Analoog signaal Digitaal signaal Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

33 2A1AProject Flight Controls Verwerkingen PCU Hydraulische verwerkers ELAC SEC FAC Hydraulische verwerkers Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

34 2A1AProject Flight Controls Eisen wetgeving Inwendige flight controls Besturingsorganen Uitwendig flight controls Maximale kracht besturing pedalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

35 2A1AProject Flight Controls Eisen opdrachtgever 1Rendabel modificatie 2 Overzicht kosten 3Variabele eisen: Kosten/winst Onderhoud en duurzaamheid Gebruiksgemak veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

36 2A1AProject Flight Controls Technische en financiële haalbaarheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

37 2A1AProject Flight Controls Haalbaarheid modificatie Technische haalbaarheid Financiële haalbaarheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

38 2A1AProject Flight Controls Technische haalbaarheid Beweging Omzetting Transportatie Correctie Transportatie Omzetting Beweging Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

39 2A1AProject Flight Controls Financiële haalbaarheid Vaste kosten Modificatie Opleidingskosten personeel Certificatie Veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

40 2A1AProject Flight Controls Financiële haalbaarheid Variabele kosten Onderhoudskosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

41 2A1AProject Flight Controls Kosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

42 2A1AProject Flight Controls Break even point Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

43 2A1AProject Flight Controls Conclusie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

44 2A1AProject Flight Controls Conclusie Fly by wire systeem is beter dan Conventionele systeem. AspectsWeight factor SystemIdeal Conventional SystemFly By Wire system Weight34 (4*3=12) 7 (7*3=21) (10*3=) 30 Sustainability/ maintenance 35 (5*3=15) 7 (7*3=21) (10*3=) 30 User friendliness26 (6*5=12) 8 (8*2=16) (10*2=) 20 Safety18 (8*1=8) 9 (9*1=9) (10*1=) 10 Total Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

45 2A1AProject Flight Controls Conclusie Technisch haalbaar. Beweging Omzetting Transportatie Correctie Transportatie Omzetting Beweging Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

46 2A1AProject Flight Controls Conclusie Financieel niet haalbaar voor ALA. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

47 2A1AProject Flight Controls Aanbeveling Voor een grote vliegmaatschappij is het wel rendabel. Voor ALA niet. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David.

48 2A1AProject Flight Controls EINDE Bedankt voor de aandacht Zijn er nog vragen?


Download ppt "2A1AProject Flight Controls Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn."

Verwante presentaties


Ads door Google