De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Knowledge for business Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie Anita Cremers Congres Gemeente Almelo TheaterHotel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Knowledge for business Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie Anita Cremers Congres Gemeente Almelo TheaterHotel."— Transcript van de presentatie:

1 Knowledge for business Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie Anita Cremers Congres Gemeente Almelo TheaterHotel Almelo 14 maart 2007

2 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Overzicht Vraagstelling Knelpunten- en behoeften-analyse De zelfhulp-portal Evaluatie in de vorm van een pilot Conclusies en aanbevelingen

3 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Vraagstelling Hoe kan een web-portal een rol spelen bij… het verbeteren van de informatievoorziening van gemeenten aan bijstandscliënten? het verbeteren van hun wederzijdse communicatie, en de communicatie tussen cliënten onderling? het vergroten van de empowerment van cliënten bij het zoeken naar werk?

4 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Aanpak Knelpunten- en behoeften-analyse landelijke en gemeentelijke ontwikkelingen situatie bij Gemeente Almelo (beleidsmedewerkers en consulenten) cliënten (deelnemers 1 e groep Focus/Werk InZicht) Ontwikkeling en bouw zelfhulp-portal in nauwe samenwerking met consulenten, coach en deelnemers 2 e groep Focus/Werk InZicht implementatie door Proteon Pilot met 3 e groep Focus/Werk InZicht meten van ervaringen en effecten van het gebruik van de portal

5 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Eisen aan de zelfhulp-portal Voor de cliënten Functionaliteit: vergroten zelfvertrouwen/intrinsieke motivatie, dagritme, duidelijkheid afspraken, vergroten contactuele vaardigheden, zicht op eigen mogelijkheden Interactie: eenvoudig taalgebruik, eenvoudige bediening, geen extra stress, aantrekkelijk, ‘design for all’ Gebruikscontext: geen computer, beperkte steun omgeving, mobiliteit en financiële middelen Voor de consulenten Aansluiten bij en ondersteunen van huidige werkzaamheden: programma’s en systemen, geen extra inspanning, webportal in front office/koppeling backoffice systemen, behouden vertrouwensrelatie cliënt

6 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart De zelfhulp-portal Ontworpen voor gebruik door cliënten, in tweede instantie door consulenten Via internet (bv. onderdeel website Gemeente Almelo) Toegang door middel van persoonlijk account 5 hoofdonderdelen Nieuw! (incl. Prikbord) Doen (agenda, kladblok, tijdbalk) Plan Ik Weten

7 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Publieke toegang

8 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang cliënt - Nieuw!

9 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang cliënt - Doen

10 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang cliënt - Plan

11 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang cliënt - Ik

12 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang cliënt - Weten

13 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toegang consulent

14 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Pilot Gedurende 13 weken bij 3 e groep Focus/Werk Inzicht Gebruik en ervaringen cliënten, consulenten, coach Metingen vragenlijst kenmerken van cliënten, computerervaring gebruik door de cliënten log-gegevens, schermafdrukken gebruikservaringen van de cliënten introductie, vragenlijst gebruik, ‘usability’ stellingen, taken, tussentijdse evaluatie, eindevaluatie ervaringen van de consulenten en coach logboek, interviews re-integratie-effecten vragenlijst voor en na bij 2 e en 3 e groep Focus/Werk InZicht

15 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Resultaten Daadwerkelijke gebruik van de portal regelmatig computerervaring heeft geen invloed 1/3 van het gebruik buiten het Focushuis vooral Nieuw! (prikbord), Doen (programma), Weten (bedrijfsbezoeken) Gebruikservaringen gemakkelijk in het gebruik gematigd positief over functionaliteiten Plan matig gewaardeerd consulenten: positief, handig voor cliënten, begeleiding noodzakelijk, aandacht voor aansluiting bij bestaande systemen Re-integratie-effecten positievere houding tegenover werk (werkattitude) instrument voor het delen van informatie stimulans voor computergebruik

16 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Conclusies en aanbevelingen Informatievoorziening, communicatie & empowerment sociale vaardigheden, communicatie, hulp Nieuw, Prikbord bieden van structuur Doen inzicht in het re-integratieproces Plan CV/portfolio opbouwen Ik informatieverstrekking Weten Voorwaarden gemakkelijk in het gebruik beschikbaarheid ICT-voorzieningen

17 Anita Cremers, Congres Gemeente Almelo, 14 maart Toekomst Functionaliteiten cursussen, e-learning e-coaching meer initiatief cliënt Doelgroepen grotere groepen cliënten minder intensief begeleid andere typen cliënten (UWV, werkgevers) Aansluiting bij infrastructuur koppeling met gemeentelijke systemen aansluiten bij landelijke ICT-ontwikkelingen (bv. PIP, DigiD)


Download ppt "Knowledge for business Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie Anita Cremers Congres Gemeente Almelo TheaterHotel."

Verwante presentaties


Ads door Google