De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent. 1. WAT IS OPVOEDEN?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent. 1. WAT IS OPVOEDEN?"— Transcript van de presentatie:

1 Opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent

2 1. WAT IS OPVOEDEN?

3

4 geluk

5 Is een reden waarom je graag thuis komt

6 onbetaalbaar

7 levensdoel

8 fantastisch

9 zoveel mooie momenten

10 Maar opvoeden is ook

11 voltijds

12 veeleisend

13 levenslang

14

15 duur

16

17 onbetaald

18

19 2. OUDER ZIJN IN DEZE TIJD Grote focus op opvoeding Met z’n tweeën gaan werken Allerlei nieuwe (complexe) gezinsvormen Minder sociale controle

20 Meer gevaren in de maatschappij Verschuiving van verantwoordelijkheden: school-thuis-grootouders

21 Kinderen hebben heel veel keuzemogelijkheden De lat ligt hoog: school, hobby’s,… Nieuwe grenzen stellen: computer, televisie, playstation, gsm… Kinderen hebben al vroeg een eigen stem

22 Ouders kunnen hierdoor behoorlijk onzeker worden.

23  Anderen weten het altijd beter.  Allerlei opvoedingsboeken en programma’s met tegenstrijdige adviezen  Ook binnen één gezin verschillende visies

24 Goed opvoeden = vertrouwen in jezelf

25 3. EMOTIONEEL IN BALANS

26 je kinderen je partner vrienden hobby’s huishoudelijke taken je werk vrienden- dienstjes je familie Je huisdieren je uiterlijk

27 je kinderen je partner vrienden hobby’s huishoudelijke taken je werk vrienden- dienstjes je familie Je huisdieren je uiterlijk

28 Doel = zorgen voor voldoende energie energieverlies beperken dingen ondernemen die je nieuwe energie geven

29 Wat zorgt voor energieverlies?  Negatieve gedachten  Voortdurend moeten rennen om ergens op tijd te komen  Taken maar half af kunnen werken

30  Alles willen!  Jezelf voortdurend vergelijken met anderen  Stress  Geen voldoening vinden in de dagdagelijkse dingen  Valkuilen in het ouderschap

31 4. VALKUILEN VAN HET OUDERSCHAP

32 Een checklist  Soms zie ik mijn kinderen niet graag  Ik geniet niet altijd van het ouder zijn  Ik vraag mij wel eens af of een leven zonder kinderen niet leuker zou zijn?  Ik verwijt mezelf dat ik geen perfecte ouder ben  Mijn partner en ik maken veel ruzie over de opvoeding van de kinderen?

33  Ik erger mij vaak aan het gedrag van mijn kind?  Ik voel mij vaak beschaamd of in verlegenheid gebracht door het gedrag van mijn kind?

34 Zeven valkuilen 1)Kritiek valkuil 2)Laat-ze-maar-doen valkuil 3)We-doen-het-voor-de- kinderen valkuil 4)Perfecte-ouder valkuil 5)Martelaars valkuil 6)Het-is-allemaal-hun-schuld valkuil 7)Het-is-allemaal-mijn-schuld valkuil

35 1)Kritiek valkuil:  Je hebt onnodig veel discussie met je kind  Je brult, schreeuwt en dreigt  je geeft voortdurend kritiek op je kind.

36 Gevolgen Kinderen leren om pas te reageren als je je stem verheft of met iets dreigt Je relatie met je kind kan na een tijdje behoorlijk verzuren Je komt in een negatief proces met je kind terecht

37 Het negatief proces  Oeverloze discussies die tot niets leiden  Discussie volgens een vast patroon Opstart Negatieve reactie Kickboksen Open einde Restfrustratie +

38 Het is altijd aan de ouder om uit de boksring te stappen!

39 Uit de kritiek valkuil blijven door:  Niet in de boksring te stappen  Een onderscheid te maken tussen belangrijke en lastige problemen  Niet alles tien keer te vragen

40 Uit de kritiek valkuil blijven door:  Daadkrachtig te werk te gaan  Te focussen op wat wel goed gaat  Soms even zelf in time-out te gaan

41 1)Laat-ze-maar-doen valkuil  Doe je alsof je het goede gedrag van je kind niet ziet  Zwijg je als hij rustig bezig is?  Beschouw je ‘flink zijn’ als vanzelfsprekend?

42 Gevolgen Je kind wordt niet beloond voor zijn goed gedrag Hij gaat op zoek naar een andere (minder aangename) manier om aandacht te krijgen

43 Uit de laat-ze-maar-doen valkuil blijven door: Je kind te belonen voor wat het goed doet

44 1)We-doen-het-voor-de- kinderen valkuil  Ben je ongelukkig met je partner.  Maken jullie bijna dagelijks ruzie?  Praten jullie niet over je relatieproblemen omwille van de kinderen?

45 Gevolgen Ernstige relatieproblemen hebben altijd een invloed op de kinderen stress onduidelijkheid loyaliteitsconflict Eerlijkheid? Echtheid? munitie

46 Uit deze valkuil blijven door:  Relatieproblemen bespreekbaar te maken  In je relatie blijven investeren ook (en vooral) als er kinderen zijn  Je daar niet schuldig over te voelen

47 1)Perfecte-ouder valkuil Streef je naar het perfecte ouderschap?  Iedere dag een gezonde huisbereide maaltijd op tafel  Zelf cakejes bakken  Nooit boos worden  Altijd eerlijk tegen je kind  Iedere avond voorlezen  Steeds onverdeelde aandacht voor je kind  Geduldig en rustig zijn  Altijd consequent  …

48 Dé perfecte ouder bestaat niet!

49 Zorgt voor heel veel schuldgevoel en het gevoel voortdurend te kort te schieten Perfectie nastreven

50 Uit de perfecte-ouder- valkuil blijven door:  Jezelf fouten toe te staan  Je niet voortdurend te spiegelen aan anderen  Streven naar een ‘good enough ouderschap’

51 1)Martelaarsvalkuil Ga je volledig op in het ouderschap en negeer je daardoor al je andere behoeftes?

52 Gevolgen Dit kan leiden tot wrok, ontevredenheid, je ongelukkig voelen, niet goed in je vel… Oplossing Een goede ouder investeert ook zo nu en dan in zichzelf. ME-TIME

53 1)Het-is-allemaal-hun- schuldvalkuil Heb je het gevoel dat je kinderen doen wat ze doen enkel om jou te pesten of om het je moeilijk te maken?

54 Kinderen zijn meestal niet bewust bezig met het beramen van allerlei snode plannen Hun gedrag is eerder het gevolg van wat ze in het verleden al geleerd hebben! Attentie!

55 Als broer en ik ruzie maken komt mama altijd kijken Als ik mijn bord hardhandig in het afwasmachine zet, dan mag ik stoppen met helpen … Het gedrag van kinderen is vaak aangeleerd gedrag! Als ik blijf zeuren dan krijg ik meestal mijn zin. Als ik ‘s avonds uit mijn bedje kom en zeg dat ik niet kan slapen dan mag ik nog bij mama en papa op de zetel

56 Aangeleerd gedrag = af te leren

57 1)Het-is-allemaal-mijn- schuldvalkuil Geef je jezelf de schuld van alles wat je kind verkeerd doet?

58 Gedrag van de ouders omgeving vriendjes Invloed van de leerkracht Reacties op hun gedrag Hun eigen karakter Omstandigheden: slecht geslapen, ziek, hond overleden Mensen die ze helemaal niet kennen Ouders, broers of zussen van vriendjes Grootouders

59 5. OP ZOEK NAAR NIEUWE ENERGIE

60 Nieuwe energie door  Regelmatig te bewegen  Gezond te leven  Keuzes te maken  Eventjes tijd te nemen voor jezelf

61  Afspraken te maken met je partner en de kinderen  Kinderen te stimuleren naar meer zelfstandigheid  Goede routines

62 6. GOEDE ROUTINES EN AFSPRAKEN

63  Om niet iedere dag opnieuw dezelfde strijd te voeren  Om je kinderen meer duidelijkheid en voorspelbaarheid te geven  Om de automatische piloot zijn werk te laten doen

64 1)Huisregels 1)Ochtendroutine 1)Naschoolse activiteiten 1)De avondmaaltijd 1)Huiswerkroutine

65 1) Enkele huisregels

66 frisdrank drink ik enkel tijdens het weekend Naar school neem ik één koek en één fruitje mee Dinsdag is het kies je eigen drankje dag Vrijdag is het twee koekendag Mijn boekentas maak ik zelf Als ik naar het toilet ga spoel ik door

67 Zaterdagavond is het ‘chips’ time Twee keer per dag poets ik mijn tanden Na het eten zet ik mijn bord in het afwasmachine Als we ergens naar toe gaan zit ik van voor in de auto, als we terugkomen mijn zus …

68 1)ochtendroutine

69 Doel = ervoor zorgen dat iedereen met een goed gevoel thuis vertrekt

70 De avond voordien  Stop de kinderen op tijd in bed  Leg hun kleren samen met hen al klaar  Zoek eventueel ook je eigen kleren al uit  Dek de tafel al gedeeltelijk in: borden, bestek, boterhamdozen…

71  Zet de boekentasjes klaar  Denk aan turnzakken, zwemtas, fluojasjes

72 De ochtend zelf  Sta op tijd op.  Probeer iedere dag eenzelfde volgorde aan te houden.  Laat de kinderen meehelpen: boterhammen smeren, boekentassen maken, afwasmachine leegmaken…

73  Kies waar je tijd voor hebt en voor wat niet!  Geef complimentjes aan je kind als het allemaal vlotjes gaat  Heb je nog tijd voor iets leuks?

74 HULPMIDDELTJES TIJDENS DE OCHTENDSPITS

75 Opstaan Wassen + tandenpoetsen Aankleden Ontbijten Spelen

76 Pyjama onder je kussen Aankleden Gezicht en handen wassen tanden poetsen Haren kammen

77 1)Naschoolse activiteiten

78 Voorbeschouwing!  Begin er niet te vroeg mee.  Relativeer in de eerste plaats zelf het belang van al deze activiteiten  Leer je kind kiezen

79  Toets iedere keuze op de haalbaarheid voor het volledige gezin  Zorg er voor dat je kind nog voldoende ‘lummeltijd’ heeft  Is er nog ruimte om als gezin iets te doen  Maak afspraken met andere ouders om te carpoolen

80 1)De avondmaaltijd  Stel samen met de kinderen een week menu op  Maak tegelijkertijd een duidelijk winkelbriefje  Heb je ‘s avonds weinig tijd, bereid je maaltijd dan goed voor

81 Wist je dat? Diepvriesgroenten ook heel gezond zijn Kinderen vanaf één jaar gewoon mee mogen eten Ook kleine kinderen al kunnen helpen met koken Een ovenschotel ervoor zorgt dat je je handen vrij hebt voor andere zaken

82 Wist je dat? Je echt wel van je kind mag verwachten dat het de tafel helpt dekken Picknicken voor de kachel wel eens leuk is Kinderen iets soms wel tien keer moeten proeven vooraleer ze het lekker vinden

83 Wist je dat? Een dag zonder warme maaltijd geen ramp is Soep gezond en lekker is bij een boterham Een diepvries vol eerder bereide maaltijden super handig is op drukke dagen

84 1)Goede huiswerkroutine

85 De perfecte huiswerkroutine bestaat enkel in de boekjes!

86 Algemene huiswerktips Zeur niet voortdurend: “Wanneer ga je je huiswerk maken?” Spreek met je kind een vast moment af Zorg voor een opgeruimde werkplek zonder veel extra prikkels De televisie gaat uit Geef kleinere broer of zus ook even een opdracht

87  Kijk samen met je kind even in de agenda wat er moet gedaan worden.  Zoek samen het nodige materiaal bij elkaar: kleurtjes: ‘check’, een goede pen: ‘check’…  Stimuleer je kind om zelfstandig te werken.  Verplicht je kind niet om alles eerst in het klad maken en het nadien over te schrijven

88 Het huiswerk moet niet perfect zijn Sta niet toe dat je kind in de hangmat gaat liggen! Beloon je kind als het zijn huiswerk zonder zeuren gemaakt heeft door bijvoorbeeld nadien samen iets te doen.

89 Heb je het gevoel dat je kind veel te lang met zijn huiswerk bezig is, bespreek dit dan met zijn leerkracht

90 7. KINDEREN STIMULEREN NAAR ZELFSTANDIG ZIJN

91  Leer je kind om dingen zelf te doen  Laat hen een handje toesteken in het huishouden  Begin met deeltaakjes

92  Zorg voor voldoende succeservaringen  Geef hen een complimentje als het al bijna lukt  Pas je verwachting aan hun leeftijd aan

93  Realiseer je dat de tijdwinst vaak pas na een tijdje komt  Verwacht geen perfectie  Sta toe dat je kind het op zijn manier doet

94 8. BESLUIT

95 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent

96 Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind

97 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan

98 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Geloof in jezelf!

99 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Kom zelf tot evenwicht als persoon en als koppel Geloof in jezelf!

100 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Kom zelf tot evenwicht als persoon en als koppel Geloof in jezelf! Streef niet naar het perfecte ouderschap

101 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Kom zelf tot evenwicht als persoon en als koppel Neem voldoende tijd voor jezelf Geloof in jezelf! Streef niet naar het perfecte ouderschap

102 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Kom zelf tot evenwicht als persoon en als koppel Maak dat je er zeker voor kinderen bent op de belangrijke momenten Neem voldoende tijd voor jezelf Geloof in jezelf! Streef niet naar het perfecte ouderschap

103 Kinderen opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent Af en toe zal je als ouder eens iets moeten missen omwille van je kind Leg je erbij neer dat niet alles kan Kom zelf tot evenwicht als persoon en als koppel Leer genieten van de dagdagelijkse dingen samen met je kinderen Maak dat je er zeker voor kinderen bent op de belangrijke momenten Neem voldoende tijd voor jezelf Geloof in jezelf! Streef niet naar het perfecte ouderschap

104 Dank je voor jullie aandacht Succes!


Download ppt "Opvoeden terwijl je zelf druk bezig bent. 1. WAT IS OPVOEDEN?"

Verwante presentaties


Ads door Google