De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam E-business Organisatorische verwonderpunten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam E-business Organisatorische verwonderpunten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven."— Transcript van de presentatie:

1 Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam E-business Organisatorische verwonderpunten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

2 De klant aan de knoppen de klant produceert mee: ‘product taker’ => ‘product maker’ klantgedrag als basis voor marketing wie het keuzebord bezit, bestuurt de klantrelatie werkt als magneet voor (andere) leveranciers wie bezit het keuzebord? - individuele producent - consortium van bestaande producenten - nieuwe intermediair Het tijdperk van het ‘keuzebord’ Bron: Slywotzky, HBR, Jan © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

3 Zweeds/Engels initiatief: * noem het product dat u graag wilt kopen; * zij zoeken goedkoopste aanbieding; * u kunt binnen bepaalde periode intekenen

4 Zoekt het beste bod Ondoorzichtigheid airline prijzen: 4% van de US-markt Ook succesvol met andere producten? (brandstof, kruidenierswaren)

5

6 Wehkamp: de beste website van Nederland (BiZZ, 1999)

7 Reverse auction: aanbieders bieden op gevraagd artikel

8 Online trading (VS): 1999: 37% 2000: 50% (US Bancorp.) Forrester: in 2003 * 20 mln. Internet accounts (VS) * 75% v/d Internet brokers failliet of overgenomen

9 Smart pricing individueel prijsaanbod levert beter inzicht in dynamiek van de vraag voorkomt merk-erosie door openbare prijsverlaging ontkoppeling van (fysiek) product en prijs vereist goed inzicht in opbouw prijsstructuur houdt rekening met toekomstige klantwaarde maakt kosten/prijsstructuren doorzichtig voor klant? Bron: interview met Jay Walker, Priceline.com HBR, Jan Antwoord: verschillende productversies (versioning) additionele diensten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

10

11 * Security-utility (75% marktaandeel) * levert TTP-services * > website certificaten * sublicenties o.a. KPN, Roccade * omzet $154 mln (III/2000), nettowinst 12 mln.

12 © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Initiatiefnemers: 8 grote banken, w.o. Citygroup, Deutsche bank, ABN AMRO Inmiddels > 25 banken aangesloten Trusted Third Parties

13 * 7.4 mln. Internet accounts * marktaandeel 21% * omzet 2000: $ 5.8 mrd. (+ 47%) * 81% omzet online * online kosten = 20% * offline * opende 23 nieuwe kantoren (2000) Nieuwe distributiekanalen

14 MediaMetrix, wk.49, 2000: 8 van de top 10 snelst groeiende retailsites zijn traditionele merken Heeft ‘clicks and mortar’ de toekomst?

15 Alex portefeuilleoverzicht

16

17 Eisen aan e-logistiek Sturing door klant –Bestellingsopties: product beschikbaarheid periode van levering kosten incl. transport –Order status: tracing & tracking alertering –Productteruggave © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

18 Eisen aan e-logistiek Optimalisering distributie –Vraagvoorspelling: geen backorders –Orders bundelen: (re)packaging –Personaliseren: bv. cadeaus Maatwerk-aflevering –wereldwijd –opties voor klant: plaats: thuis, werk, winkel op de hoek tijdstip Dé succesfactor: fulfillment (f-commerce) © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

19 Algemeen Dagblad 22/08/00 23 financiële instellingen

20 * tracking: after sales service * 55% van de e-business shipping

21 * 57 marktplaatsen * omzet 2e kwartaal 2000: $54 mln.

22 GM brengt inkoop naar website CommerceOne (2e kwartaal 2000): * doel: eind 2001 alle inkoop via website (omvang $ 87 mrd.) * leveranciers

23 Covisint: GM, Ford en DaimlerChrysler (+ later Renault, Nissan) bundelen hun inkoopmacht: houdbaar???

24 * Portaal Voedingsmiddelenindustrie: Unilever/Bestfoods, Procter&Gamble, Heineken, CocaCola, SaraLee… * ca. 50 ondernemingen, 40% wereldproductie * investering f. 500 mln. * geen beursbedrijf maar een coöperatie * geen gebundelde inkoop

25 Portaal Financiële diensten: * rekeningen, effectenhandel, kaarten: ABN AMRO * hypotheken, lenen, sparen, verzekering: ook derden * eerst NL, B, D. later: Europa * 50/50, onafhankelijk management * Euro in 2 jaar

26 © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Nieuwe samenwerkingspatronen Verticale loskoppeling Horizontale herkoppeling onder- neming leverancier e-business partner distributeurintermediair navigatoraggregator klant Van doe-het-zelver naar organisatie- netwerk

27 © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Het nieuwe business model onderneming leverancier e-business partner distributeur intermediair navigator aggregator klant navigator aggregator Product- innovator Klantrelatie- manager Infrastructuur- manager Keten- regisseur Wat is ‘de onderneming’ ?

28 Transactiekosten-visie op organiseren Doel: productie- en coördinatiekosten minimaal markthiërarchie zoeken onderhandeling naleving onderhoud Afhankelijk van: - specificiteit productiemiddelen - schaal en frequentie - onzekerheid Transactiekosten en informatie(technologie) ? Bron: Williamson Resources * verwerven * onderhouden * managen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

29 Virtuele organisaties en coördinatiekosten Bron: Bakos, Brynjolfsson Optimaliseren van het aantal partners Optimaal aantal business partners Optimaal aantal business partners Kosten voor de onderneming Kosten voor de onderneming Reductie coördinatie- kosten door internet Coördinatie- kosten Kosten niet- optimale fit* * bv. productmix, competenties © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit

30 © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Meer informatie? E-business voor gevestigde ondernemingen Hoe bedrijven zich opmaken voor de nieuwe economie Uitgever: Van Gorcum / Stichting Management Studies ISBN , december 2000, fl. 55,-


Download ppt "Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam E-business Organisatorische verwonderpunten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven."

Verwante presentaties


Ads door Google