De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belastingdienst in ontwikkeling Themabijeenkomst Zorg & Techniek 19 september 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belastingdienst in ontwikkeling Themabijeenkomst Zorg & Techniek 19 september 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Belastingdienst in ontwikkeling Themabijeenkomst Zorg & Techniek 19 september 2013

2 De Belastingdienst is één van de grootste overheids- organisaties in Nederland. Per jaar zorgen ongeveer medewerkers voor zo’n € 232 miljard aan belastingopbrengsten en de verstrekking van meer dan € 12 miljard aan toeslagen. De Belastingdienst is onderdeel van het Ministerie van Financiën.

3 Onze taken Onze organisatie Ontwikkelingen Hoe we ons werk doen

4 4 Onze taken Belastingen innen We innen namens de overheid belastinggeld. 11,2 miljoen ontvangen aangiften per jaar

5 5 Onze taken Toeslagen We keren toeslagen uit als tegemoetkoming in kosten bij huur, kinderen en voor zorgverzekering. 9 miljoen toeslagen per jaar

6 6 Onze taken Douanewerk We houden toezicht op goederen die ons land inkomen en uitgaan. 12 miljoen containers per jaar in de haven van Rotterdam doorlopen het controleproces

7 7 Onze taken Fraude bestrijden Is daar aanleiding toe, dan doen we strafrechtelijk opsporingsonderzoek (FIOD).

8 8 Onze organisatie Onze missie – Fiscale wet- en regelgeving zo doeltreffend en doelmatig mogelijk uitvoeren. – Rechtszekerheid en rechtsgelijkheid handhaven.

9 9 Onze organisatie Onze basiswaarden We willen: - Geloofwaardig zijn - Verantwoordelijk zijn - Zorgvuldig zijn

10 10 Organogram

11 11 Focus Compliance Soepel als het kan, streng als het moet Steeds meer digitaal Horizontaal toezicht Massale processen, met aandacht voor het individu

12 12 De Belastingdienst als ICT-organisatie De samenleving digitaliseert steeds meer; wij ook. We zijn een van de grootste ICT-organisaties. Beveiliging van gegevens en het waarborgen van continuïteit hebben topprioriteit.

13 13 Hoe doen we ons werk? De Belastingdienst is dienstverlener, toezichthouder, handhaver en fraudebestrijder tegelijk.

14 14 De Belastingdienst als spin in het web We werken steeds meer samen met overheden, bedrijven, intermediairs. Daardoor kunnen we: - beter dienstverlenen - beter toezichthouden en handhaven - beter fraude voorkomen en bestrijden.

15 De elektronische belastingaangifte Bij de tijd blijven: moderne dienstverlener. Niet vragen naar de bekende weg. Toezicht meer naar de ‘voorkant’. Aan de ‘achterkant’ alleen risicogericht. Meer ‘door de kelder’, geen mensenogen. Sneller. Goedkoper. Minstens even hoge compliance. 15

16 De elektronische belastingaangifte; het proces Belastingdienst haalt gegevens op en vult in. Aangifte klaarzetten voor klant (of zijn intermediair). Klant controleert/wijzigt/vult aan. Klant ondertekent en stuurt in. Ontvangst en geautomatiseerde controle. Evt.: beoordeling ‘uitworp’ De aanslag. Betalen of terugontvangen. 16

17 De elektronische belastingaangifte; de keten Belastingdienst haalt gegevens op en vult in. Aangifte klaarzetten voor klant (of zijn intermediair). Klant controleert/wijzigt/vult aan. Klant ondertekent en stuurt in. Ontvangst en geautomatiseerde controle. Evt.: beoordeling ‘uitworp’ De aanslag. Betalen of terugontvangen. 17 Banken, Werkgevers, UWV, Interne gegevens Accountants, belastingadviseurs, Softwareleveranciers, Vakbonden, ouderenbonden, Consumentenbond Medewerkers toezicht Logius (DigiD) Etc.

18 De elektronische belastingaangifte; de kwesties in de keten Banken: afspraken, what’s in it for me, en wat bij fouten? Werkgevers: is het compleet? Accountants, belastingadviseurs: blijft er nog werk over? Hoe komen wij aan de gegevens? Software-leveranciers: waarom zou ik aanpassen? Vakbonden, ouderenbonden: hoe komen we aan de gegevens? Consumentenbond: de klant moet wel heel goed opletten. Waarschuw hem daarvoor. Is incompleet ook fout? Logius: DigiD moet het heel goed doen in maart. Medewerkers toezicht: in loop der jaren enorme omschakeling naar gericht toezicht: handhaven we zo nog wel goed? Overall: de ketenplanning, de knelpunten in de ontwikkeling, etc. 18

19 De elektronische belastingaangifte; de aanpak Strategische intuïtie op topniveau: we gaan deze innovatie in! Het gesprek aangaan in de keten: zaaien, vertrouwen wekken. Je moet er dan wel echt zelf in geloven Win-win duidelijk maken. Georkestreerd werken: op alle schaakborden tegelijk. Klein beginnen: maakt het haalbaar en voor iedereen te begrijpen. Geduldig zijn bij weerstand; zoek alternatieven of andere argumenten. Creëer budget. Organiseer constante betrokkenheid en als het even kan zeggenschap bij elke partner in de keten. Heb een helder stuurmodel. Organiseer niet je eigen teleurstelling door harde tijdlijnen tot het eind. Geef harde planningen tot waar het kan. 19


Download ppt "Belastingdienst in ontwikkeling Themabijeenkomst Zorg & Techniek 19 september 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google