De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rotterdam en de kracht van het achterland

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rotterdam en de kracht van het achterland"— Transcript van de presentatie:

1 Rotterdam en de kracht van het achterland
Oss, 6 april 2011

2 Containerontwikkeling Rotterdam Logistiek knooppunten
Inhoud Containerontwikkeling Rotterdam Achterlandstrategie Logistiek knooppunten

3 Ontwikkeling overslagvolume
Containerontwikkeling Rotterdam Eenheid: x 1 mln ton (m) 3 3

4 Containerontwikkeling Rotterdam
Containerterminals Rotterdam: ontwikkeling westwaarts Maasvlakte Contracten zeehaventerminals Containerontwikkeling Rotterdam

5 Totale capaciteit Maasvlakte > 30 mln TEU
APMT ECT Delta Euromax (MV1) T2-APMT T1-RWG T3/T4(???) Euromax (MV2) Containerontwikkeling Rotterdam 5

6 Prognose landzijdige containeroverslag
Deel zee-zee (40%) Investeringen zeehaventerminals: RWG – consortium DP world + rederijen, APMT Eenheid: TEU * mln. Containerontwikkeling Rotterdam 6

7 Modal split doelstelling
binnenvaart 20% 35% Containers Maasvlakte 2009 2035 3,0 0,6 spoor 1,7 39% 45% 13,5% weg 5,0 2,1 47,5% 7,0 In aankondiging congres wat al te optimistisch maar nog altijd veel Unit: x 1 mln TEU Containerontwikkeling Rotterdam 7

8 Containerontwikkeling Rotterdam
Trends in logistiek Globalisering en containerisatie Schaalvergroting en concentratie Logistiek cruciale enabler voor andere sectoren Groei en gedeeltelijke verschuiving handelsstromen Rotterdam blijft belangrijke internationale hub Logistiek = enabler voor energie, chemie, agro-food e.a. sectoren Rotterdam: hub en cluster - minerale oliestromen uit Rusland via R naar S’pore - ijzererts uit Afrika via R naar China Containerontwikkeling Rotterdam

9 Sterke positie haven Rotterdam
‘…de Rotterdamse haven zal als Europese hub een belangrijke rol blijven vervullen, zowel voor containervervoer als grondstoffen. De Rotterdamse haven profileert zich niet voor niets als de haven van Europa. En maakt ook het verschil ten opzichte van andere Europese havens… …Reden hiervoor is vooral de geboden kwaliteit. In Rotterdam kunnen de grootste schepen nog steeds goed geladen en gelost worden, er zijn goede terminals en de infrastructuur richting achterland staat op hoog niveau. Met de veranderende handelsstromen is het zaak om dit ook richting 2030 op hoog niveau te houden…’ Uit ‘Future of world trade: Top 25 sea and air freight routes in 2030’, onderzoek van PricewaterhouseCoopers, 22 maart 2011 Wat doet Rotterdam extra t.o.v. andere havens?  Wat heeft Rotterdam extra! Containerontwikkeling Rotterdam

10 Spoor- en binnenvaartprogramma
Eisen aan groei: bereikbaarheid en duurzaamheid Hoofdlijnen Voldoende capaciteit Optimaal logistiek proces Groei volume In de haven, op de corridor en in het achterland Inzet portbase, cargocard Stimuleren vergroting huidige terminals, versnippering voorkomen Capaciteit voor intermodaal vervoer in Rotterdam in lijn met capaciteit in achterland Neutrale terminals Positief over hub-en-spoke systeem Doorgebruik container: we begrijpen de rederijen dat zij op die manier meer grip proberen te krijgen om de containervloot en mogelijk carrier haulage proberen te vergroten. HbR heeft echter geen macht om in te grijpen. Mogelijk kan er een oplossing gevonden worden door meer informatie met elkaar te delen. Daarnaast levert het niet altijd een efficiënt proces op waardoor je ook in het achterland dit op zou moeten kunnen vangen via de inland terminals. Zo’n functie bij inland terminals juichen wij natuurlijk alleen maar toe mede omdat het de A15 ontlast. Slotmanagement is met name in combinatie met RITS (reistijden informatie) van de verkeersonderneming interessant. Dit wordt voornamelijk ontwikkeld vanuit de terminals, maar ligt voor zover wij weten nog op de plank. De hele keten heeft belang bij een goed werkend slotmanagement systeem. Wanneer het grootste gedeelte doorgezet wordt naar de inlandterminals zal dit de druk aan de wegkant bij de terminals enigszins verlichten en hoeft voorlopig slotmanagement niet ingevoerd te worden. Achterlandstrategie

11 Spoor- en binnenvaartprogramma Rail terminals Rotterdam
Haven Corridor Achterland Spoor Rail terminals Rotterdam Betere benutting van de capaciteit Verhogen van de kwaliteit Reductie van kosten Spoor: Havenspoorlijn en emplacementen (Calandbrug), Betuweroute, Terminals achterland Biva: Wacht- en ligplaatsen, vaarwegen; sluizen / bruggen / vaarwegklassen, terminals achterland Binnenvaart Achterlandstrategie

12 Spoor- en binnenvaartprogramma
Haven Corridor Achterland Landlordpositie inland terminal Bundeling: common barge / rail terminal InlandLinks Spelregels ketenpartijen Planning en informatie-uitwisseling: port community systeem Portbase Capaciteit en benutting treinpaden: inzet Keyrail Regionale workshop binnenhavens Modal-split afspraken zeehaventerminals Niet alleen HbR, ook ECT met extended gate concept Inland Links: inzicht in kwaliteit en toegevoegde (dienstenpakket) waarde intermodale terminals voor verladers en LSP Regionale workshop binnenhavenontwikkeling voor ambtenaren en bestuurders Belang intermodale netwerkontwikkeling achterland Effecten en kansen modal-shift voor regio Meerwaarde binnenhavens en natte bedrijventerreinen: werkgelegenheid, toegevoegde waarde Ontwikkeling, beheer en financiering binnenhavens Show cases: ondersteuning door matchmaking en publiciteit Achterlandstrategie

13 Landlord positie in achterland
Alphen a/d Rijn Alblasserdam Wanssum Achterlandstrategie

14 Logistieke knooppunten
Case Alpherium Aantoonbaar potentieel: afspraken Heineken Versterking achterlandnetwerk Concurrerende logistieke keten Complexiteit ontwikkeling terrein en infra Havenbedrijf Rotterdam grondpositie Bij voorkeur door markt zelf. Proces van 15 jaar – inzet ervaring op het gebied van port en stakeholder management en ontwikkeling Alpherium – Heineken exportstroom: op jaarbasis levert de modal shift van weg naar water Heineken een besparing op van truckbewegingen. Daardoor worden er zo’n zes miljoen minder kilometers per vrachtwagen gereden en vermindering CO2-uitstoot met 35 procent. Jaarlijks kunnen containers verwerkt worden. Logistieke knooppunten

15 Logistieke knooppunten
Condities Ladingpotentieel Strategische ligging Concentratie verladers, logistieke dienstverleners Kwaliteit Intermodale focus: capaciteit en ontsluiting Dienstenpakket Slimme concepten Ruimte Terreinen en beleid Raben opent nieuw distributiecentrum in Oss - 21 februari 2011 …Het nieuwe distributiecentrum verrijst op bedrijventerrein Vorstengrafdonk, op een kavel van vierkante meter. Het krijgt directe aansluiting op de A50/A59. Raben Netherlands koos voor Oss onder meer wegens de centrale ligging binnen de Benelux. Het bedrijf maakt deel uit van de Raben Group, die met medewerkers actief is in tien landen in Europa… Bottom-line: bijdrage aan concurrerende logistieke ketens Ligging: langs corridor, nabij productie- en/of consumptieconcentraties concentraties Bij voorkeur launching customer Intermodale focus = ook ontsluiting over weg Dienstenpakket = aanverwante logistieke diensten (VAL/VAS) Ruimte = ook milieuruimte Regionaal beleid; relatie wonen- werken- recreeren, is logistiek een speerpunt? Logistieke knooppunten

16 Condities Versterking achterlandnetwerk
Geen cannibalisme: verstoring van bestaande netwerk Samenwerking Bundeling stromen, match continentaal Diensten, contacten en expertise voor netwerkontwikkeling Oss, regio en corridor Regionale samenwerking: bundeling, specialisatie i.p.v. overdosis, gemeenten waar logistiek géén speerpunt is, logistieke (keten)concepten Logistiek knooppunt

17 Hoe nu verder? Congres: bijdrage aan ‘Oss op de kaart’
Logistiek platform Oss belangrijke basis Wat zijn de volgende stappen? Logistiek knooppunt

18


Download ppt "Rotterdam en de kracht van het achterland"

Verwante presentaties


Ads door Google