De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens ’Invloed opdrachtgevers op schonere binnenvaart’ 16 juni 2010, Zoetermeer Eelco den Boer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens ’Invloed opdrachtgevers op schonere binnenvaart’ 16 juni 2010, Zoetermeer Eelco den Boer."— Transcript van de presentatie:

1 Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens ’Invloed opdrachtgevers op schonere binnenvaart’ 16 juni 2010, Zoetermeer Eelco den Boer

2 2 CE Delft onafhankelijk, not-for-profit consultancy, opgericht in 1978 Kantoor in Delft Transport, Energie, Economie 15+ jaar ervaring in milieubeleid in transport o.a. binnenvaart Klantenkring: Europese Commissie, nationale overheden, industrie, NGOs

3 3Eelco den Boer Inhoud Introductie Milieu- en goederenvervoer Scheepvaart, luchtkwaliteit en klimaat Vergelijking van modaliteiten Per brandstof Per hoeveelheid energie (kWh) Per eenheid van transport (ton-kilometer) Effecten van het IOD programma Conclusies

4 4Eelco den Boer Milieuproblemen: luchtkwaliteit (weg)

5 5Eelco den Boer Milieuproblemen: luchtkwaliteit (scheepvaart) Bijdrage scheepvaart in Rijnmondgebied (2005)

6 6Eelco den Boer Milieuproblemen: klimaat (CO2)

7 7Eelco den Boer Doel van de studie STREAM STREAM = Studie naar TRansportEmissies Alle Modaliteiten Emissiegegevens van alle modaliteiten verzamelen Vergelijken van modaliteiten op milieugrondslag nog altijd in de aandacht Dat zal ook zo blijven Vraag naar emissiekentallen voor bepalen milieuschade in planstudies voor concrete projecten in de huidige praktijk Zie voor meer info over logistieke emissietoolwww.ce.nl Veel veranderd in de afgelopen jaren: Euro 5/6 wetgeving EU wetgeving CO 2 personenauto’s Mobiele werktuigen richtlijn (o.a. binnenvaart) “Schoon en Zuinig programma”

8 8Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (methodiek) Hoe vergelijken we een binnenschip en een vrachtauto? Well-to-wheel analyse Parkgemiddelden of specifieke techniek? Bestaat er concurrentie? Definieer markten Bestelauto’s en diepzee schepen niet meegenomen Bulk/non-bulk, korte afstand/lange afstand Hoe omgaan met variatie in ketens? Omrijfactoren variëren tussen 0- 20%

9 9Eelco den Boer Concurreren modaliteiten?

10 10Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (NOx emissie-eis)

11 11Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (brandstoffen)

12 12Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (CO 2 per tonkm)

13 13Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (NO X per tonkm)

14 14Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (PM 10 per tonkm)

15 15Eelco den Boer Vergelijking van modaliteiten (SO 2 per tonkm)

16 16Eelco den Boer IOD programma (SCR+Roetfilter) NOx

17 17Eelco den Boer IOD programma (SCR+Roetfilter) PM10

18 18Eelco den Boer Conclusies De schoonste modaliteit/logistieke keten is niet zomaar aan te wijzen Er zijn niet altijd alternatieven Logistieke factoren (schaalgrootte en bezetting) spelen een grote rol De emissietechnologie maakt ook veel uit Binnenvaart goede uitgangspositie op gebied van klimaat 80-90% CO2 reductie in 2050 wordt als noodzaak gezien Europa zet in op zuinige vrachtauto’s Behoud de sterke positie! Op luchtkwaliteit is binnenvaart gemiddeld niet schoner dan weg en spoor Aanscherping Richtlijn voorzien in 2016 Vroegtijdig anticipatie hierop noodzakelijk Het IOD project levert een grote winst op ten opzichte van gemiddelden en zet binnenvaart op een goede uitgangspositie

19 19Eelco den Boer Dank voor uw aandacht! Eelco den Boer


Download ppt "Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens ’Invloed opdrachtgevers op schonere binnenvaart’ 16 juni 2010, Zoetermeer Eelco den Boer."

Verwante presentaties


Ads door Google