De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu."— Transcript van de presentatie:

1 KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu

2 Hoofdlijn 1. Belang kilometerprijs voor milieu doelen 2.Effecten kilometerprijs en milieu: de theorie 3.Effecten kilometerprijs en milieu: de praktijk? 4.Specifiek: Anders betalen is minder betalen? Kilometerprijs en infrastructuur Oneerlijke behandeling vracht- t.o.v personenauto

3 Belang maatregelen schoon en zuinig

4 Milieu-effect kilometerprijs: de theorie 2020 MvT: reductie 3 Mton CO2, NOx 2.7 Kton, PM10 = 0.5 Kton  Kilometerprijs is de belangrijkste nationale maatregel voor klimaat en verkeer Milieuwinst komt alleen uit “minder mobiliteit” (15 % autokilometers) Wagenparkeffecten zijn negatief  meer, zwaardere en onzuiniger auto’s Belastingplan 2009 is milieueffectiever dan kilometerprijs Kilometerprijs = 58% minder vertraging door files  minder extra wegaanleg en minder extra verkeer & emissies

5 Milieu-effect kilometerprijs: de praktijk? 1.Vertraagde invoering: Klimaatwinst 1-2 Mton minder Geen impact op NSL Minder bereikbaarheidwinst 2.“Anders Betalen” = “Minder betalen” 3.Afspraak: Minder reductie mobiliteit = lagere tarieven = minder effect 4.Milieu-effecten wel ingeboekt, bereikbaarheidseffecten niet. 5.Impact spitstarief gemarginaliseerd ? 6.Niet optimale CO2 differentiatie tarieven

6 “Anders Betalen” is “Minder betalen” Voor Mobiliteit Geen Provinciale Opcenten Wel exploitatiekosten = 900 miljoen p/j minder betalen ( mln minder accijns betalen) Daarom zulke goede lastenplaatjes

7 Kilometerprijs  Wegaanleg Vervoers- prestatie Voertuig VerliesUren Betrouwbaarheid % Voertuigverliesuren voertuigkm Index Ambitie Nota Mobiliteit Uitvoering MIT pakket Effecten beprijzen Effecten beprijzen en extra bouwen Bron: VenW-LMCA 2007

8 Vrachtauto betaalt minder dan zuinige personenauto Bron: CE Delft, CBS

9 Conclusies Kilometerprijs cruciaal voor CO2 doelen verkeer  Versnellen: spitstarief en invoering basistarief  Vergroenen: tariefdifferentiatie, compensatie wagenparkeffecten  Eerlijker: niet minder betalen, vracht/bestel


Download ppt "KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu."

Verwante presentaties


Ads door Google