De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project “Schone motor”. Project “Schone motor” Projectgroep: 2 ‘Schoon schip maken’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project “Schone motor”. Project “Schone motor” Projectgroep: 2 ‘Schoon schip maken’"— Transcript van de presentatie:

1 Project “Schone motor”

2 Project “Schone motor” Projectgroep: 2 ‘Schoon schip maken’

3 Inhoud Voorstellen Doel Onderzoeksopzet Ms. Heber Onderzochte technieken – Emissiereductie – Financiën Markt? Vragen

4 Voorstellen Lindert Wijkhuijs Amit Biharie Hans van Haastert Joan Constancia Karim Rida Lennart van Nimwegen Bart Dijkman

5 Doel Reduceer op een praktisch haalbare en innovatieve wijze de emissie in de binnenvaart.

6 Onderzoeksopzet Inventariseren technieken Analyse ms. Heber Verzamelen feedback Toepassing technieken Advies

7 Ms. Heber (1) Kempenaar – 50 x 6,6 m – Maximale lading: 547 ton Caterpillar D342 (met turbo) – 127 kW (max rpm) – 1957 – Revisie: 1992

8 Ms. Heber (2) Schipper: Frank Plage – 1500 uur p.j. – Onderhoud in eigen beheer – Wél investeren, geen kosten maken

9 Onderzochte technieken Roetfilters NO x -reducerende technieken Brandstof Olie Vaartechniek

10 Roetfilters EmiGreen CST-X Kosten: € 6.300,- Baten: aanzienlijke emissiereductie – CO85% - 95% – HC50% - 70% – NO x 10% - 20% – Roet 40% - 80% – Diesel geur> 75%

11 NO x -reducerende technieken SCR – Subsidie bij CCR 2 Waterinjectie – CUBE injector – Investering: € ,- – Financieel resultaat onbekend

12 Brandstof Alternatieven: – Biodiesel – Bio-ethanol – PPO – Zwavelvrije brandstof (additief) Financiële haalbaarheid Marktaanbod

13 Olie Viscositeit – Reductie wrijving – Emissiereductie na meting Bypass filter – Trabold filter – Verversingsinterval tot 6 keer langer – Geen aantoonbare emissie, wél milieuvriendelijker

14 Vaartechniek Hydrodynamische weerstand Motorvermogen Reductie toerental – Huidig toerental: 1000 rpm – Aanbevolen toerental: 957 rpm Brandstofbesparing: 6 % bij gelijke snelheid

15 Gekozen technieken EmiGreen CST-X Trabold filter Vaartechniek

16 Emissie overzicht

17

18 Financiën Kosten – EmiGreen CST-X: € 6.300,- – Trabold filter: € 382,- – Totaal€ 6.682,- Baten: – Brandstofbesparing€ 1.395,90 – Oliebesparing€ 57,43 – Totaal€ 1.453,33 Terugverdientijd: 4,6 jaar

19 Markt? Vergelijkbare schepen Actieve motoren: 2 stuks Subsidies nodig voor maatwerk

20 Markt? Vergelijkbare schepen Actieve motoren: 2 stuks Subsidies nodig voor maatwerk

21 Slot Ms.Heber – EmiGreen CST-X – Trabold filter – Vaartechniek Emissiereductie in groot aantal stoffen Terugverdientijd 4,6 jaar Vragen


Download ppt "Project “Schone motor”. Project “Schone motor” Projectgroep: 2 ‘Schoon schip maken’"

Verwante presentaties


Ads door Google