De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers."— Transcript van de presentatie:

1 AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers

2 Centrale vraag Hoe lang duurt het nog voordat de elektrische auto een algemeen verschijnsel is? Inzicht krijgen in de toekomstige markt voor elektrische auto’s.

3 Hoe ziet personenvervoer er in de toekomst uit?

4

5 Uitgangspunten In de komende 25 jaar verandert de automotive industrie meer drastisch dan de haar bestaan tot nu toe Het toepassen van elektrische componenten in aandrijflijnen is dé belangrijkste uitdaging van de automotive industrie Waarom? In 2035 leeft 60% van de wereldbevolking in groot stedelijk gebied (metropolen)

6 Uitgangspunten Doel is verlagen Co2 uitstoot (zuinig) Doel is verlagen van emissie uitstoot (schoon) EV: niet of maar wanneer en hoeveel Grootstedelijke mobiliteit (luchtkwaliteit en ruimtebeslag)

7 Vervangingsvraag

8 Waar hebben we ‘t over: zuiver elektrisch Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 100 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 160 - 200 km

9 Waar hebben we ‘t over: hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 25% Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot 3 km tot max 50 km/uur

10 Waar hebben we ‘t over: range extender Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot 90 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 80 km

11 Waar hebben we ‘t over: plug-in hybride Inzetbaarheid voertuig Zuinig: Co2 reductie tot meer dan 50 % Schoon: zuiver elektrisch inzetbaar tot max 60 km

12 Spanningsveld inzetbaarheid voertuig Maximale bijdrage aan Luchtkwaliteit Minimale inzetbaarheid Echter EV is meer dan zuiver elektrisch = elektrische componenten in aandrijflijnen toepassen

13 Drivers Grootstedelijke gebieden Geen eigen parkeerplaatsen Van bezit naar gebruik Geringe benodigde actieradius Geen juridisch eigendom (financiën, aftersales, recycling) Van producent van voertuigen naar aanbieder van mobiliteit Strategische ontwikkeling van nieuwe business model EV speelt een belangrijke rol in deze transitie

14 Registraties Elektrische Fietsen

15 Registraties Hybride

16 Registratieprognose POLK Duitsland

17

18 Registratieprognose POLK wereld

19 Dynamiek In de komende 10 jaar de dynamiek voor EV is relatief laag Over 25 jaar is meer dan 50% van nieuwe registraties EV

20 Modellen aanbod

21 We zijn begonnen

22 Tijdsaspecten knelpuntenanalyse EV’s Technologieknelpunten: 8 – 16 jaar (baterijen + gewicht) Infrastructuurknelpunten: 8- 20 jaar (NL koploper) TCO-knelpunt: 18 – 30 jaar (brandstofprijzen en subsidies) Modellenaanbod beschikbaar: 12 – 28 jaar Op zoek naar het dominante ontwerp Complementaire inzetbaarheid EV’s Opschaling naar grootschalige massaproductie

23 Prognose eind 2009

24

25

26

27

28 Laadpunten

29 P latform E lektrische M obiliteit Doelstelling: Stimuleren duurzame elektrische mobiliteit

30 Energie behoefte groeit explosief

31 Autonome ontwikkeling vervoer

32 Nox concentraties in Europa

33 CO2 uitstoot nader bekeken

34 Ingroei en beschikbaarheid periode 2011-2016

35 Uitdaging en werkgebied

36 E-Nederland – het landschap • Formule E-Team (rijksoverheid, EL&I) – Powerteam – Taskforce – Wegnemen hobbels voor introductie EV (Green Deals (EL&I) – Werkgroepen energieleveranciers, overheidsdiensten en bedrijfsleven (via PEM) • Platform Elektrische Mobiliteit (RAI Vereniging) – Veiligheid – TCO – Communicatie

37 bedankt


Download ppt "AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers."

Verwante presentaties


Ads door Google