De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aansluitpoorten Deze animatie is ontworpen door Inno van Dijk uit Zevenaar Als deze groene toetsen in beeld komen gebruik je…… …….deze toetsen op je.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aansluitpoorten Deze animatie is ontworpen door Inno van Dijk uit Zevenaar Als deze groene toetsen in beeld komen gebruik je…… …….deze toetsen op je."— Transcript van de presentatie:

1

2 Aansluitpoorten

3 Deze animatie is ontworpen door Inno van Dijk uit Zevenaar Als deze groene toetsen in beeld komen gebruik je…… …….deze toetsen op je toetsenbord. Verder gebruik je alléén de linkermuistoets om ergens op te klikken. Bijvoorbeeld: VERDER of MAAK EEN KEUZE Ga je gang VERDER Uitleg gebruik animatie.

4 Aansluitpoorten De enkelwerkende cilinder Deze cilinder heeft geen genormeerde poorten. De zuigerstang werkt één kant op en gaat weer terug door de veerkracht. De enkelwerkende cilinder wordt meestal aangesloten via een 3/2 stuurventiel op de perslucht. Deze animatie is meer een informatie. Het gaat over de gebruikelijke coderingen bij ventielen en cilinders.

5 Aansluitpoorten De dubbelwerkende cilinder Ook deze cilinder heeft geen genormeerde poorten. De zuigerstang werkt twee kanten op. De dubbelwerkende cilinder wordt meestal aangesloten via een 5/2 stuurventiel op de perslucht. Hetzelfde geld voor de dubbelwerkende cilinder met instelbare luchtbuffers.

6 Aansluitpoorten Smoring en snelheidsregelventiel Smoring ofwel tegen houden. Dit ventiel regelt de doorstroming van de perslucht en wordt meestal in een vaste stand ingesteld. De ingang heeft code 1 de uitgang heeft code 2. Het snelheidsregelventiel regelt ook de smoring maar heeft bovendien een terugslagventiel. Hierdoor kan de perslucht één kant vrij doorstromen en in de tegengestelde richting gesmoord. Deze heeft dezelfde codering, 1 voor ingang en 2 voor uitgang.

7 Aansluitpoorten Het 3/2 stuurventiel Een 3/2 stuurventiel heeft 3 poorten, 1, 2 en 3. De 2 geeft het aantal schakelstanden aan, bediend en onbediend. Met de bedieningsmogelijkheid kun je heen en weer schakelen tussen die 2 schakelstanden. Niet bediend

8 Aansluitpoorten Het 3/2 stuurventiel Niet bediend

9 Aansluitpoorten Het 3/2 stuurventiel Wel bediend

10 Aansluitpoorten Het 5/2 stuurventiel Dit stuurventiel heeft vijf poorten 1 tot en met 3 en 12 plus 14 en verder twee schakelstanden. Komt er een persluchtsignaal op 12 dan gaat de perslucht van 1 naar 2. Komt er een persluchtsignaal op 14 dan gaat de perslucht van 1 naar 4. De poorten 2 en 4 worden aangesloten op een dubbelwerkende cilinder. Met de bedieningsmogelijkheid kun je weer heen en weer schakelen tussen de 2 schakelstanden. Persluchtsignaal op poort 12 Persluchtsignaal op poort 14

11 Aansluitpoorten Het 5/2 stuurventiel Persluchtsignaal op poort 12 Persluchtsignaal op poort 14

12 Aansluitpoorten Het 5/2 stuurventiel Persluchtsignaal op poort 12 Persluchtsignaal op poort 14

13 Aansluitpoorten Het wisselventiel 2 1 1/3 Een wisselventiel werkt als een OF-schakeling. Perslucht op 1 of op 1/3 of op beide levert een persluchtsignaal op de uitgang 2. Perslucht op 1 Perslucht op 1/3

14 Aansluitpoorten Het tweedrukventiel Het tweedrukventiel werkt als een EN-schakeling. Op beide poorten 1 en 1/3 moet perslucht staan om aan uitgang 2 een persluchtsignaal te krijgen. Perslucht op 1 Perslucht op 1/3

15 Maak een keuze en klik met de linkermuisknop op één van de mogelijkheden: Alles opnieuw Stoppen Je weet nu dat: Er een verplichte codering is voor pneumatisch bestuurde hulpmiddelen Deze geldt voor alle cilinders en drukventielen Bij een ventiel geeft het eerste getal het aantal poorten aan Bij een ventiel geeft het tweede getal het aantal standen aan

16 Deze animatie is gemaakt door I J TH M van Dijk Einde van deze animatie. Ga nu weer verder met je boek.


Download ppt "Aansluitpoorten Deze animatie is ontworpen door Inno van Dijk uit Zevenaar Als deze groene toetsen in beeld komen gebruik je…… …….deze toetsen op je."

Verwante presentaties


Ads door Google