De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen."— Transcript van de presentatie:

1 DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen

2 Even voorstellen Robert Witteveen: (REAAL) Strategisch marketeer Innovator Business development Business modelling Trendwatching Blue Ocean Netwerker Ramon Wernsen: (Persist/FP 4 All) Financieel Planner (b-2-c) Consultant (b-2-b) Trainer (b-2-b) Auteur (b-2-b / b-2-c)

3 Drivers voor verandering ■ De wereldwijde financiële crisis trekt haar sporen in de omzetten en marges van vrijwel alle financiële dienstverleners. ■ De publieke opinie is omgeslagen van ‘vanzelfsprekend’ vertrouwen naar een wantrouwige grondhouding en kritisch(er) koopgedrag. ■ De alomtegenwoordigheid van internet in het dagelijks leven van consumenten leidt tot verschuivingen in distributieverhoudingen, een groeiende rol voor online-vergelijkers en toenemende invloed van social media en ‘peer-reviews’. ■ Aanscherping en uitbreiding van allerhande wet- en regelgeving (Bgfo II, Basel III, Solvency II) verhoogt de compliancedruk en dwingt tot professionalisering, rationalisering en scherpe strategische keuzes.

4 Klantgedrag verandert ■ Waardenbewustzijn: agv de woekerpolis affaire en het DSB debacle zijn klanten veel meer bewust van de waarde van. Klanten willen waar voor hun geld! ■ Zelfstandigheid: De wens om meer zelf te doen groeit. Switchbereidheid neemt ook toe. Self directed advies zal ook toenemen waarbij een klant zelfstandig een groot deel van het adviesproces (online) doorloopt en een adviseur primair ter validatie inzet. ■ Mediadiversiteit: Klanten gaan ook steeds meer verschillende media afwisselend inzetten (Multi access). Het intermediair is hierop niet voorbereid. Zij zal hier fors in moeten gaan investeren.

5 Van provisie naar factuur Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt

6 Van passant naar betalende klant Doel

7 (Ver)bouwen Bedrijfsmodel Kader

8 8 9 bouwstenen bedrijfsmodel Canvas

9 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen

10 Efficiency Waarde

11 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Hoe?Wat?Wie? €?

12 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Product- aanbieders Administratie Bemiddeling financiële producten Niet of nauwelijks Massamarkt Persoonlijk gesprek Provisie Medewerkers Assurantie pakket Arbeids- kosten Overhead- kosten Assurantiekantoor JanssenPiet Janssen 29 november 2011

13 (Ver)bouwen bedrijfsmodel Inspiratie voor anderen

14 1begrijpen 2waarderen 3verkopen Bedrijfsmodel

15 15 Wie? Klanten en segmentatie ■ Massamarkt ■ Wat hebben zij wel? ■ Wat hebben zij niet? ■ Wat willen zij en waarom?

16 16 ■ Wat bied je klanten? ■ Wat zelf doen en wat uitbesteden? ■ Welke kanalen inzetten om klant te bereiken? Wat? Waardevolle service en dienstverlening

17 17 Hoe? Efficiënte kantoorstructuur ■ Wat willen klanten? ■ Hoe efficiency bereiken?

18 18 €? Bepalen van de prijs ■ Afhankelijk van inrichting bedrijfsmodel ■ Met welke variabelen rekening houden?

19 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Product- aanbieders Advies Bemiddeling Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Massamarkt Social media Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs CRM Marketing & sales Assurantiekantoor JanssenPiet Janssen 29 november 2011 Nazorg Specialisten Frequent Guerrillia marketing Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal Business class Economy class

20 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Product- aanbieders Advies Bemiddeling Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Massamarkt Social media Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs CRM Marketing & sales Assurantiekantoor JanssenPiet Janssen 29 november 2011 Nazorg Specialisten Frequent Guerrillia marketing Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal Business class Economy class Adviesproces

21 Canvas bedrijfsmodel 9 bouwstenen Product- aanbieders Advies Bemiddeling Hoogwaardig en betaalbaar integraal financieel advies voor de massamarkt Persoonlijk via nieuwe media Massamarkt Social media Verkopen integraal financieel advies tegen vaste prijs CRM Marketing & sales Assurantiekantoor JanssenPiet Janssen 29 november 2011 Nazorg Specialisten Frequent Guerrillia marketing Integraal financieel advies levert klant meer op dan het kost Klantportal Business class Economy class Implementeren

22 Wat is uw mening? ■ Twee dilemma’s ■ Stemmen per sms ■ Wat vindt de consument?

23 Dilemma 1 Op welke wijze wenst u in de toekomst met uw klant in contact te treden? A) Alleen een persoonlijk gesprek (= persoonlijk) B) Alleen via online-middelen (webcam, chat …ed.) (= efficiënt) C) Op alle manieren die de klant wenst (= servicegericht)

24 Hoe oriënteert een particuliere schade klant zich? Bron: TOF Tracker (GfK)

25 Hoe sluit een klant zijn particuliere schadeproducten het liefst af? Bron: TOF Tracker (GfK)

26 Wat vindt de consument?

27 Uitslag stemming dilemma 1

28 Dilemma 2 Welk bedrag per uur vindt uw klant acceptabel om aan u als intermediair te betalen voor advies en bemiddeling van een hypotheek? A) € 50 B) € 100 C) € 150 D) € 200

29 Wat vindt de consument?

30 Uitslag mmingste dilemma 2

31 Samengevat ■ Markt en klantgedrag veranderen ■ Om te overleven moet je nu inspelen op de veranderingen ■ Bepaal uw eigen positie in de markt ■ Het canvas-model helpt! ■ Betrek uw klanten en personeel bij de verandering ■ Stel niet meer uit maar kom nu in beweging ■ Heel veel succes!

32 Tot slot ■ REAAL organiseert Masterclasses voor u ■ Deze Masterclass bestaat uit 3 dagdelen: ■ Dagdeel I: Uw huidige situatie in kaart ■ Dagdeel II: Innoveren ■ Dagdeel III: Implementeren ■ Interesse? ■ Geef uw visitekaartje af bij de uitgang ■ Wij nemen contact met u op

33 Dag provisie, hallo klantbeloning Dank voor uw aandacht!


Download ppt "DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen."

Verwante presentaties


Ads door Google