De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Marketing voor het intermediair! Het levert het op!’ René Teuwen www.TeuwenSchouten.nl Verzekeringsbranchedag 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Marketing voor het intermediair! Het levert het op!’ René Teuwen www.TeuwenSchouten.nl Verzekeringsbranchedag 2011."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Marketing voor het intermediair! Het levert het op!’ René Teuwen Verzekeringsbranchedag 2011

2 Agenda Voorstellen De consument De markt Uw positie De mogelijkheden Conclusie

3 Wie is TeuwenSchouten? TeuwenSchouten is hét organisatie- en adviesbureau voor strategische vraagstukken in commercieel management en marketing. Al ruim 17 jaar als creatief én strategisch adviesbureau gespecialiseerd in praktische toepassingen voor financiële dienstverleners. Voorstellen Waar zijn wij goed in? Door onze multidisciplinaire ervaring en kennis van de markt, in combinatie met creativiteit en trendgevoel, behalen we samen met onze klanten succesvolle (nieuwe) : Marktstrategieën Innovatietrajecten Greenfields Productproposities

4 Enkele opdrachtgevers: Positionering Nieuwe productstrategie Doelgroep strategie en propositie Marketingproposities Cross-, up- en deepsell Voorstellen

5 Transformatieperiode Wat wordt de rol va het intermediair hierin? Zeker na 1 maart 2013 De consument Transformatie De informatierevolutie verandert de markt De nieuwe consument heeft behoefte aan relevantie Van zenden naar dialoog De consument is over- geïnformeerd en zoekt houvast

6 Hoe denken consumenten over financiële producten? De consument Ingewikkeld Een nieuw huis is interessant, niet de hypotheek Oninteressant Kost alleen maar geld Niet voor u, wel voor de klant De waarde van de meeste financiële producten ligt ver in de toekomst

7 Hoe oriënteert men zich in het algemeen? Bron: GFK De consument

8 Hoe sluit men af? Grote winnaar is online maar ook de adviseur wint weer terrein Bron: GFK De consument

9 Concurrentie: Vergelijkingssites & direct writers Vergelijkers veroorzaken blijvende marge-druk bij de aanbieders De markt Totaal Nederlandse Schademarkt: € 52,6 miljard Auto- en zorgverzekeringen grootste markten Gemiddelde premie per gezin: Zorg € 2.080,- Auto € 499,- Reis € 174,- Inboedel € 125,- Bron: Verzekeringssite.nl en CVS 2009

10 Concurrentie: Vergelijkingssites & direct writers De markt Wat kan je daar tegen doen?

11 Concurrentie: De markt Ouwe gouwe: Doelgroepbenadering slaat aan

12 Rol Intermediair Wat betekent dit nu voor uw manier van werken? De markt DistributiekanaalAdviseur CommissieFee of abonnement VanNaar VanNaar

13 Uw positie U bent het medium voor de dialoog Waarom kiest een klant voor u? U hebt vakkennis U bent bereikbaar U regelt het meteen U bent vertrouwd U zorgt voor eenvoud en duidelijkheid U creëert een concrete waarde U zit met de klant aan tafel U ‘dwingt’ de klant actief de tijd te nemen voor het regelen van financiële zaken Waarom kiezen klanten NIET voor u? Ze kregen van een ander het juiste aanbod op het juiste moment Betere relatie met een andere tussenpersoon Direct writer (altijd goedkoper?) Vergelijkingssite heeft betere deal Zelfdoeners Ik regel het wel via internet

14 Wat zijn bepalende factoren Om aan de consumentbehoefte te voldoen Is één van deze 4 niet in orde dan rekent de klant keihard met je af Service: een conditie Informatie : relevant en helder Product: niet ‘voor’ maar ‘vanuit’ de klant Timing: weten wanneer de klant u nodig heeft Uw positie

15 Wat kan je doen? De mogelijkheden Advies begint met luisteren Professionaliseer de communicatie en presentatie Maak marketing flow per klant op basis voor die klant relevante events Doe aan cross-, up- en deep sell bij klanten Gebruik de marketing om je adviesrol lading te geven.

16 marketing en communicatie tov uw adviesfunctie De mogelijkheden Denk aan: Goede informatievoorziening over de woekerpolis CommunicatieBen proactief minimaal 6 keer per jaar met je Diensten Andere diensten zijn timing afhankelijk, Bepaalde diensten kan je het hele jaar aanbieden Investeren in marketing het verlagen van het verval investeren in extra omzet is

17 Het oog wil ook wat! Presentatie Presentatie ondersteunt uw advies en kwaliteitsbeleving, De presentatie maakt het advies tastbaar. Een professionele uitstraling draagt bij aan het gevoel van vertrouwen in u als adviseur. Presentatie ondersteunt de geloofwaardigheid

18 Wat is de beste timing Zoek de juiste contactmomenten Marketing flow

19 Wat is de beste timing Zoek de juiste contactmomenten Marketing flow

20 Relevante communicatie leidt tot dialoog met de klant …. ….en wat is er mis met ouderwetse maatschappij acties? Cross-, up- en deep sell Waarom en waar vandaan Lead generation Extra omzet Klantenbinding Naamsbekendheid Waarom Maatschappij Eigen communicatie Collectief Waar haal je deze vandaan?

21 cross-, up- en deep sell Focus doelgroep en product case uitgelicht: up sell autopolis

22 cross-, up- en deep sell Focus doelgroep en product Aantal klanten Cross sell op bestaand product Conversie 20% Gemiddelde premie € 45,- per polis Totaal premie € ,- per jaar Opbrengst € per jaar Kosten € Hoger klantbehoud Grotere klanttevredenheid Extra communicatie Nieuwe leads In 3 jaar meer dan € ,- extra omzet Een goede actie verdient zich binnen 12 maanden terug

23 case uitgelicht: rider cross-, up- en deep sell Focus doelgroep en product

24 case uitgelicht: rider cross-, up- en deep sell Focus doelgroep en product Aantal klanten Rider aanbieding ongevallen op leven Conversie 10% Gemiddelde premie € 125,- per polis Totaal premie € ,- per jaar Opbrengst € per jaar Kosten € % minder verval in portefeuille Meer klanttevredenheid Extra communicatie Nieuwe leads In 3 jaar meer dan € 7.500,- omzet Lager verval in portefeuille

25 Waar liggen de kansen Samengevat Communicatie planning Marketingflow Cross-, up- en deep sell Marketing is een deel van de adviesrol Presentatie

26 Marketing voor het intermediair! Het levert veel op! Nog Vragen? Verzekeringsbranchedag 2011

27 Marketing voor het intermediair! Het levert veel op! Dank u voor de aandacht! Verzekeringsbranchedag 2011


Download ppt "‘Marketing voor het intermediair! Het levert het op!’ René Teuwen www.TeuwenSchouten.nl Verzekeringsbranchedag 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google