De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anti-oxidanten? Kun je die eten?. Het constante gevecht Hoe kunnen we Vrije Radicalen schade beperken? Door veel Anti-Oxidanten te eten, door voeding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anti-oxidanten? Kun je die eten?. Het constante gevecht Hoe kunnen we Vrije Radicalen schade beperken? Door veel Anti-Oxidanten te eten, door voeding."— Transcript van de presentatie:

1 Anti-oxidanten? Kun je die eten?

2 Het constante gevecht Hoe kunnen we Vrije Radicalen schade beperken? Door veel Anti-Oxidanten te eten, door voeding of door supplementen

3 Vrije radicalen Bronnen: Intern: noodzakelijk zuurstof verbruik Extern: zon, stress, vervuiling, Röntgenstraling, straling van laptops, mobiele telefoon, topsport, zware lichamelijke inspanning, medicijnen, overgewicht Roken = 10 miljoen vrije radicalen per sigaret!

4 Fruit en groente verschraling Bron: 1985,farmaceutisch bedrijf Geigi, Zwitserland 2002 levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/sanatorium Oberthal verschil Mineralen and vitaminen mg. pr. 100 gram Calcium Vitamin C - 12% - 79% - 23% - 95% Calcium Folic zuur Magnesium Vitamin B6 - 68% - 59% - 58% Magnesium Vitamn B6 Vitamin C - 24% - 75% Calcium Magnesium - 78% - 48% Calcium Magnesium - 51% - 23% - 31% - 77% Calcium Folium zuur Magnesium Vitamin B6 - 73% - 62% - 55% Calcium Folium zuur Magnesium - 43% - 87%

5 De gemiddelde Nederlander gebruikt geen evenwichtige voeding. Maar zelfs als hij dat wel zou doen (eten volgens de Voedingswijzer van VoVo), dan nog krijgt hij lang niet de aanbevolen hoeveelheid van vele essentiële voedingsstoffen binnen. Vrijwel de gehele Nederlandse bevolking kampt met kleine of grotere tekorten in de voeding aan essentiële vitamines, mineralen en spoorelementen. Deze tekorten zullen onvermijdelijk leiden tot (ernstige) gezondheidsproblemen. "Tekorten in de Nederlandse Voeding" 10 april 1995, SOE Gezondheids risico’s

6 Eet u 4 porties fruit en groenten per dag...? Anti-oxidanten en vrije radicalen Eet u 2-4 porties fruit en groenten per dag...? 9-13 porties fruit en groenten per dag...!! Volgens de World Health Org.

7 Vrije Radicalen zijn moleculen die zelf beschadigd zijn e-e- e-e-  e-e-  e-e- Vrije Radicaal molecuul Stabiele molecuul Wat zijn Vrije Radicalen? Vrije Radicalen e-e- e-e-   e-e-  e-e- Vrije Radicaal steelt een electron van een stabiel molecuul. “Sorry, ik moet even iets van je stelen anders ga ik dood”

8 Wat zijn Anti-Oxidanten? Anti-oxidanten zijn moleculen die Vrije Radicalen neutraal maken, zo kunnen deze geen schade meer aanrichten…  Vrije Radicaal Anti-oxidant e-e- e-e-  e-e-  e-e- e-e- “ Ik heb nog wel wat over voor jou “

9 Anti-oxidanten maken Vrije Radicalen onschadelijk Anti-oxidanten en Vrije Radicalen Vrije radicalen Anti-oxidanten verdedigen de cellen

10 Gezondheids-risico’s Vrije Radicalen beschadigen cellen (soms ook DNA) Dit is een belangrijke oorzaak van snelle veroudering DNA zit in de kern van iedere cel. Hierop liggen onze genen… Vrije Radicalen beschadigen eiwitten, vetten en DNA DNA

11 Genen raken beschadigd door :

12 Beschadiging door te veel zon Vitaliteit en energie neemt af door leeftijd, stress, ongezond eten, veel koffie, weinig vitamines en weinig beweging

13 Gezondheids risico’s intern Voorbeeld van vitamine tekort “Cholesterol” plaque in de vaatwanden, ontstaat vanwege een tekort aan vitaminen. Ons huidige dieet bevat net voldoende vitamine C maar niet om gezonde bloedvaten te houden. Chronisch tekort aan vitaminen in vaatwand-cellen leidt tot verzwakking van de vaatwand tekort aan vitaminen kan grote gezondheids risico’s inhouden Artherio sclerose begint vaak met scheurtjes in de vaatwand door chronisch vitamine tekort. Reparatie van de vaatwand wordt door het lichaam zelf gedaan. Voor versteviging van de wand wordt lipoproteïne en stollingseiwit in de wand geplaatst. Chronisch vitamine tekort leidt tot overcompensatie in het reparatie proces, waardoor zich artherio sclerotische neerslag ontwikkelt.

14 Gezondheids risico’s extern Veroudering van de huid Fibroblasten zijn cellen die verantwoordelijk zijn voor de collageen en elastine produktie in de huid. Vrije Radicaal Schade: minder celvernieuwing, vertraagde collageen en elastine productie Gevolg: huid wordt minder stevig, elastisch, verslapt krijgt rimpels en verkleuring. Dermis Epidermis Bloedvaten Collageen vezels Mastcelen Fibroblasten Barriére Glycosaminoglycans Elastine Vezels

15 Meten van anti-oxidanten Anti-oxidantenscanner 700 metingen in 3 minuten geen bloedafname klinische studies universiteit van Utah wetenschappelijk €10,- per scan Anti-oxidanten Scanner

16 Uw Score

17 Wees actief t.a.v. uw gezondheid U hoeft geen dokter te zijn om te begrijpen dat we vitaminen nodig hebben om een lichaam gezond en normaal te kunnen laten functioneren Het meten van anti-oxidanten is binnenkort net zo gewoon als het meten van cholesterol. Wetenschappelijke meting


Download ppt "Anti-oxidanten? Kun je die eten?. Het constante gevecht Hoe kunnen we Vrije Radicalen schade beperken? Door veel Anti-Oxidanten te eten, door voeding."

Verwante presentaties


Ads door Google