De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Center for Organizational Performance

Verwante presentaties


Presentatie over: "Center for Organizational Performance"— Transcript van de presentatie:

1 Center for Organizational Performance
de weg naar HPO! Simon van der Veer Center for Organizational Performance 12 november 2009

2 Workshop programma Veel voorkomende valkuilen binnen organisaties
Doel van de HPO-diagnose Socratisch interviewen op de Agora Einsteinen Hoe ziet het HPO-diagnose traject er uit?

3 Valkuil 1: Managers die zichzelf en hun organisatie veel hoger scoren dan hun medewerkers
“on stage” “off stage”

4 Perceptie managers Feitelijk werkelijke organisatie

5 Veel acties weinig resultaat!
Valkuil 2: Verbetering van processen en projecten die onvoldoende worden afgemaakt! Veel acties weinig resultaat! “Stofwolken van acties verhinderen het zicht op wat hier nu echt wordt gerealiseerd aan prestaties”

6 ‘Effe kijken … aha, daar hebben we de dialoog voor’
Valkuil 3: Een cultuur waar een dialoog niet écht wordt uitgeoefend in voorbeeldgedrag ‘Effe kijken … aha, daar hebben we de dialoog voor’

7 5 schutters en 1 reserve ... waarom?
Een grote trots van het Britse leger is The Royal Regiment of Artillery, kortweg The Royal Artillery, in Salisbury Plain. Tijdens een demonstratie waren enkele bezoekers behoorlijk onder de indruk van de snelheid en de precisie waarmee 5 schutters van de Royal Artillery hun doel wisten te raken. Maar door de demonstratie heen stond er een 6de schutter in 'geef acht!' houding aan de zijkant, zonder verder iets te ondernemen. Iemand uit het publiek vroeg wat de functie was van die man. "Dat is onze 6de man", aldus de adjudant. "Tellen kan ik ook wel", liet de toeschouwer verstaan, "maar wat is zijn functie?" "Daar zo staan, IS zijn functie", klonk het triomfantelijk. "Maar waarom houdt u het dan niet gewoon bij 5 man?", kaatste de toeschouwer terug. Geen van de schutters kon daar een zinnig antwoord op geven. Ook de adjudant kon niet anders dan wat opzoekwerk verrichten in de spelregels van een activiteit die hij al jaren leidde. Waarom stond er steeds een 6de man?

8 Valkuil 4: Een organisatie van gelijkgestemden (in de comfortzone)

9 Valkuil 5: Geen onderscheidend kenmerk als organisatie in de markt of sector

10 Valkuil 6: Niet-presteerders worden onvoldoende effectief en besluitvaardig aangepakt

11 Herkent u deze valkuilen?
Managers die zichzelf en hun organisatie hoger scoren dan hun medewerkers Verbetering van processen en projecten die onvoldoende worden afgemaakt Een cultuur waar een dialoog niet écht wordt uitgeoefend in voorbeeldgedrag Een organisatie van gelijkgestemden (in de comfortzone) Geen onderscheidend kenmerk als organisatie in de markt of sector Niet-presteerders worden onvoldoende effectief en besluitvaardig aangepakt

12 De HPO-diagnose geeft “feedback” en “focus” op blijvend beter presteren
HPO geeft feedback op dat waar u denkt versus waar feitelijk de kwaliteiten en het verbeterpotentieel van uw Kinderopvang organisatie liggen HPO geeft focus op datgene wat uw organisatie écht beter helpt presteren en door deze focus kunt u de lopende zaken beter prioriteren en integreren en zo kostbare tijd besparen Kortom: de HPO-diagnose is een krachtige interventie om gericht te leren én werken aan blijvende prestatieverbetering!

13 Individuele reflectie
Waar komt je organisatie vandaan? Wat is een belangrijk verbeterthema voor jou? Waar wil je naartoe met jouw organisatie?

14 Agora van kennis

15 Socratisch interviewen op de “Agora” (marktplaats)
Loop rond op de “Agora” Socratisch interviewen: wat is het verbeterthema voor of valkuil van jouw organisatie? op welke ervaringen en aannames is dit thema gebaseerd? van waar trek je deze conclusie? Vorm een viertal en zoek naar de top 3 aan belangrijkste verbeterthema’s voor de Kinderopvang sector De rol van Socrates: Bevraag elkaar écht (dus blijf in je rol als Socratisch interviewer) Onderzoek de aannames en veronderstellingen bij elkaar Vat samen en graaf dieper door kritisch te reflecteren (‘je zegt dat een professionelere cultuur belangrijk is, op welke ervaringen is dit gebaseerd?’)

16 Prioriteren van de verbeterthema’s (medio 2010 volgt terugkoppeling)
“Problemen kunnen nooit worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin die problemen gecreëerd zijn.” Formuleer als achttal de top 3 belangrijkste verbeterthema’s voor de Kinderopvang sector (de ‘veronderstellende’ valkuilen) Bezoek als groep ook een paar andere ‘marktkramen’ en gebruik die om te reflecteren op de eigen top 3 aan verbeterthema’s Prioriteren van de verbeterthema’s (medio 2010 volgt terugkoppeling)

17 Hoe kan een HPO-diagnose traject er voor uw organisatie uitzien?
Resultaat is het geven van een collectief leermoment aan uw organisatie door HPO focus te geven op datgene wat er écht toe doet om beter te presteren 2.Voorbereiding van de HPO-diagnose voor uw organisatie (februari 2010) 4. Interviews via de om de scores in te kleuren (maart 2010) 3. HPO-scan uitzetten en men vult online de vragenlijsten in (februari – maart 2010) 1. Aftrapsessie met de deelnemende organisaties voor gedeeld vertrekpunt (januari 2010) 5. Terugkoppelworkshop met HPO resultaten en concrete aandachtspunten voor uw organisatie (april – mei 2010) 6. Performance Verbeter Plan waar de resultaten zijn vertaald in een plan van aanpak (april – mei 2010) De investering in de HPO-diagnose (online vragenlijst, interviews, workshop voor leidinggevenden en medewerkers, eindrapportage en plan van aanpak – Performance Verbeter Plan) bedraagt € ,- excl. BTW

18 Doet u mee. En start de weg naar HPO
Doet u mee? En start de weg naar HPO ... Voor 15 december 2009 kunt u zich via het aanmeldingsformulier inschrijven (deelnemers moeten bdKO-lid zijn) In januari vindt er een “aftrapsessie” plaats voor de deelnemers aan het HPO-traject In februari - maart kan het HPO traject voor uw organisatie starten Voor de zomer 2010 wordt het HPO-traject besproken in een bdKO bijeenkomst met de deelnemers


Download ppt "Center for Organizational Performance"

Verwante presentaties


Ads door Google