De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Strategische visie 2015 Januari 2006. Inhoud Terugblik strategie1999/2005 Trends Ambitieniveau leden Ambitieniveau accommodaties Doelgroepen Bedieningsconcepten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Strategische visie 2015 Januari 2006. Inhoud Terugblik strategie1999/2005 Trends Ambitieniveau leden Ambitieniveau accommodaties Doelgroepen Bedieningsconcepten."— Transcript van de presentatie:

1 Strategische visie 2015 Januari 2006

2 Inhoud Terugblik strategie1999/2005 Trends Ambitieniveau leden Ambitieniveau accommodaties Doelgroepen Bedieningsconcepten Identiteit hockey Assortiment Verenigingsbeleid Samenvatting

3 Terugblik strategie 1999/2005 Strategie is gericht op absolute groei in 1999 en gerichte groei in 2005 Strategie-onderdeelStrategische keuzeRealisatie 1. DoelgroepDe KNHB richt zich op de gezelligheids- en de prestatiesporter 2. ImagoGezelligheid/plezier, familiesport, teamsport, normen en waarden, fairplay 3. AssortimentIntroductie van nieuwe hockeyvormen zoals scholencompetitie, avondcompetitie, 6-a-side, toernooicompetitie, interdistrictscompetitie, zomercompetitie, beachhockey, knotshockey, (unihockey) 4. VerenigingsbeleidGericht op optimalisatie dekking van verenigingen (afstemming van verschillende formules van verenigingen binnen 1 gebied) en de realisatie van volledige landelijke dekking 5. FormulebeleidEr zijn drie formules geïntroduceerd: grote, middelgrote en kleine hockeyverenigingen 6. InternetOntwikkeling van de huidige site naar een virtual community en opzetten van een intranet tussen voorzitters (digitale bestuurskamer), KNHB en districten 7. MarktbewerkingEr zijn vijf nieuwe marktbewerkingsconcepten ontwikkeld: landelijke campagne “hockey is topsport”, member get member, lokale promotie-acties, actief benaderen van bedrijven, schoolhockey HOE?     

4 Groeidoelstelling wordt ruimschoots gehaald Gemiddeld groeipercentage per categorie KNHB strategie 1999 Groei ledenbestand op basis van doelstelling strategie 1999 versus huidige ontwikkeling Bron: ledenstatistieken KNHB & strategisch plan KNHB 1999 Doelstelling in 1999 was om vanuit leden in 1999 te groeien naar leden in In 2004 is het leden aantal gestegen naar leden. In 2005 heeft de KNHB ± leden Wanneer we dit groeipercentage doortrekken naar 2010 zullen we de groeidoelstelling ruimschoots halen. Werkelijke groei Schatting op basis van huidig groeipercentage: leden in 2010 Target voor 2010: leden Terugblik strategie 1999/2005

5 F Jeugd E Jeugd D Jeugd C Jeugd B Jeugd A Jeugd Senioren Veteranen Trimleden Mannen ( ) Vrouwen ( ) Totaal Vergelijking leden Vergelijking leden Totaal ( ) = Groei wordt met name gerealiseerd bij de jeugd Terugblik strategie 1999/2005 Groei over de afgelopen jaren is met name gerealiseerd bij de jeugd. In de jeugd is de groei bij de meisjes zeer sterk, sinds 1998 is het aantal meisjes verdubbeld Veel verenigingen hebben op dit moment (2005) een ledenstop voor de jongste jeugd Het blijkt echter moeilijk om deze nieuw aangetrokken jeugd te behouden als ze de overstap maken naar senioren én als ze rond de 25 jaar oud zijn. De meest gangbare redeneertrend bij verenigingen op dit moment is om dan maar zo veel mogelijk jeugd binnen te halen om uiteindelijk over een redelijk senioren-bestand te kunnen beschikken Echter de financiële en organisatorische basis van de club ligt bij de senioren en veteranen!! Dames veteranen ‘door-de-week’ daalt sterk, sinds 1998 met ruim 1/3! afgenomen

6 Sport: toenemende invloeden Tijd: je kostbaarste bezit Behoefte aan veiligheid en geborgenheid Trends De vier belangrijkste trends Kwaliteit: de basis voor alles Visie 2015

7 Tijd: je kostbaarste bezit Tijd: je kostbaarste bezit “Ik werk om te leven en niet om te werken” “Ik leef nu en niet over 15 jaar!” “Mijn persoonlijke ontplooiing is belangrijker dan mijn carrière?” Werk en privé? onlosmakelijk verbonden! Meer dingen in minder tijd Tijd en geld uitsmeren over meer goederen en activiteiten Genieten van het leven Familiestructuur verdwijnt Geen vaste levensloop Kwaliteit boven kwantiteit

8 Vercommercialisering van het goed voelen “Mijn zoektocht naar ultieme uitdaging” De strijd tegen de ouderdom Gezondheid =  lichaam + geest Sport: toenemende invloeden Sport: toenemende invloeden Multifunctioneel aanbod Vergrijzing verjongt en neemt toe Fitness-center (mix van activiteiten) Kwaliteit, waar voor geld Bedrijfssport Veel keuzes in activiteiten (vrije tijd/ sport/ zapp-cultuur) Verstedelijking NL

9 Behoefte aan veiligheid en geborgenheid Behoefte aan veiligheid en geborgenheid Clannen: “Mijn zoektocht naar geestverwanten” Cocoonen: “Veilig in mijn eigen wereld” Gezelligheid Op zoek naar herkenning Terug naar vroegere tijden Dreiging cultuurkloof (multiculturele samenleving) Waarden & Normen gedragregels Familie en buurt belangrijk Gemeenschapszin (individu afhankelijk van groep)

10 Kwaliteit: de basis voor alles Kwaliteit: de basis voor alles Toenemende richtlijnen Milieu-regels, bemoeienissen Terugtrekkende overheid > zorgtaken Merkwaarde vereniging (Klantenbinding) School en Sport

11 Ambitieniveau De KNHB groeit naar leden Leden langer behouden Groeien binnen de bestaande senioren doelgroepen Groeien vanuit nieuwe verenigingen in ‘volle’ hockeygemeenten / in ‘witte vlekken’ gebieden Visie 2015

12 Brede basis binnen jeugd leidt tot een aantal problemen Issues anno 2005 Te veel groei op alleen jeugd zal huidige problemen alleen maar groter maken: Geen basis voor een (kwalitatief) kader Weinig draagvlak voor inkomsten Beperkte sponsoring Geen evenwichtig gebruik van de velden (zaterdag versus zondag) Daarnaast blijft imago een punt van aandacht 0-12 jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar 0-12 jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar Een evenwichtig ledenbestand creëert: Een brede basis voor vrijwilligerswerk Meer draagvlak voor inkomsten Groter netwerk voor sponsoring Mogelijkheden tot optimaal gebruik van de faciliteiten Ontwikkeling ledenbestand volgens huidige strategie is gericht op absolute groei, wat kan leiden tot problemen op langere termijn. Om problemen te voorkomen en op te lossen moet een evenwichtige opbouw van het ledenbestand worden nagestreefd jaar jaar 18 – 25 jaar jaar jaar > 45 jaar AmbitieniveauVisie 2015

13 Ambitieniveau Groei vanuit de verenigingen Type vereniging: ‘Klein’ leden ‘Middel’ 500 – leden ‘Groot’ – leden Totaal Groei vanuit de verenigingen Groei vanuit de verenigingen Aantal verenigingen Visie leden per vereniging 600 leden per vereniging 700 leden per vereniging Wordt vervolgd …. Nader onderzoek naar inzicht in groei per regio

14 Ambitieniveau Accommodaties Visie Veldbehoefte 871 velden Ruimte benodigd voor 244 KG-velden = 180 ha * Rapport ‘Ruimte voor Sport’: 271 ha extra in 2020 = 180 ha in 2015 = 240 velden * Ledencijfers: leden: 300 leden per veld = 244 velden extra Nader onderzoek naar: Groei bevolking in verschillende leeftijdscategorieën Groei bevolking in verschillende gebieden (geografisch)

15 Ambitieniveau Accommodaties Visie Behoefte aan zaalruimte stijgt: - Toenname deelnemers - Start in “witte vlekken” gebieden door nieuwe verenigingen - Stimuleren hockey in combinatie met onderwijs - Unihockey Deelnemers nu ongeveer en in 2015 naar verwachting

16 Differentiatie van het ledenbestand Eén van de oplossingen is de differentiatie van het ledenbestand. Dit is belangrijk om: Het (hockey) aanbod beter af te stemmen op de wensen van de leden waarmee de ledentevredenheid structureel zal stijgen en voor de vereniging belangrijke leden blijven. Dit betekent dat deze groep ook beter inzetbaar is voor kadertaken en kunnen de inkomsten stijgen. Om erachter te komen wat de behoeften zijn van de verschillende doelgroepen, moet je vanuit verschillende invalshoeken naar hockeyers kijken. Dus een multi-focale kijk! 1. Karakteristieken2. Rollen die vervuld 3. Netwerk 4. Inkomstenbronnen 5. Omgeving kunnen worden Multi-focale kijk op hockeyers Doelgroepen Dus… Bijdrage aan de verenigingOmgevingKarakteristieken Visie 2015

17 Jeugd SeniorenVeteranen Van 3 naar 6 naar 8 doelgroepen Doelgroepen ‘Vroegere’ Indeling Huidige indeling Nieuwe indeling 6 tot 12 jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar 45 jaar en ouder Jong volwassenen Starters Ouders Jongste jeugd Jeugd Visie jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar 45 – 60 jaar Jong volwassenen Starters Ouders Jongste jeugd Jeugd Nieuwe indeling 60 jaar en ouder 4 – 6 jaar ‘Kabouters’ Senioren jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar Starters Ouders Jongste jeugd Jeugd 4 – 6 jaar ‘Kabouters’

18 Om beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van de leden van een vereniging, zijn acht categorieën te onderscheiden, op basis van levensfase. De groepen verschillen onderling in karakteristieken, mogelijke bijdrage aan de club en hun omgeving. De acht doelgroepen analyseren we op: Karakteristieken van de doelgroep Rollen die ze kunnen vervullen Hun omgeving Wat is hun tijdbesteding? Hoe zien ze de hockeyvereniging? Waar moet het ideale clubhuis aan voldoen? Welke competitievorm wil men? Welke additionele diensten wil men? Hockeyer Trainer Scheidsrechter Commissielid Klant van het restaurant Sponsor Vrienden lid maken Ouders warm maken voor de vereniging Studentenvereniging Expertise vanuit het werk Sponsors Via bedieningsconcepten leden meer bieden, binden en betrekken bij de verenigingen Van 3 naar 6 naar 8 doelgroepen Doelgroepen Visie jaar12 – 18 jaar18 – 25 jaar Masters 25 – 35 jaar jaar Jong volwassenen Starters Ouders Jongste jeugd Jeugd 4 – 6 jaar ‘Kabouters’ Senioren 45 – 60 jaar 60 jaar en ouder

19 Nadere blik op de acht doelgroepen Doelgroepen Vereniging als ontmoetingsplek Naast hockey vrienden maken 2 keer per week 6 tegen 6 en toernooien Ontwikkeling door teamsport Ouders Grootouders Broers en zussen Klasgenoten Vereniging als honk Drukker schema Bijbaantjes Hockeyfeesten Trainen competitie en toernooien Ouders Broers en zussen Vrienden Klasgenoten Overige clubs Trainer (Jeugd) bestuur Feesten organiseren Barpersoneel Scheidsrechter Masters jr. Jong Volwassenen 18 – 25 jr. Jongste jeugd 6 – 12 jr. Jeugd jr. Starters 25 – 35 jr. Ouders 35 – 45 jr. Vaak nieuwe omgeving studeren Keuze team behouden / blijven hockeyen ook bij verhuizing Trainen competitie en toernooien Keuze topsport Ouders Broers en zussen Studiegenoten Collega’s Studentenver. Trainer Coach Feesten organiseren Barpersoneel Scheidsrechter Commissies Eerste baan Tijdsdruk (Trainen) competitie en toernooien Sporten om fit te blijven Behoefte flexibele tijdsbesteding Vrienden Collega’s Coach Commissies Barpersoneel Scheidsrechters Bestuursfuncties Vereniging als ontmoetingsplek Break in bestaan Netwerk Behoefte aan familieclub Sporten om fit te blijven Collega’s Vrienden Zakelijke contacten Kinderen Coach Bestuursfuncties Commissies Kennisbron Netwerk bijv. voor sponsoren Gezelligheid Ontmoetingsplek Netwerken Collega’s Vrienden Zakelijke contacten Kinderen Bestuursfuncties Kennisbron Netwerk bv. voor sponsoren Kenmerken doelgroep Rollen binnen vereniging Omgeving Visie 2015 Gezelligheid Ontmoetings- plek Veel vrije tijd Op zoek naar sociale contacten Vrijwilliger Supporter Kinderen Kleinkinderen Buurt Senioren 60+ jr. Geen hockey- gebonden activiteiten. Voor- en naschoolse opvang Ouders ‘Kabouters’ jr.

20 Waar leggen we de komende tijd de focus? Bedieningsconcepten Masters Voor echte verandering moet je focussen Periodiek checken waar de uitdagingen / problemen liggen binnen de club Dit zal verschillen voor heel Nederland, regionaal, grootte club etc. Maar de methode is overal hetzelfde: analyseren ledenbestand, focusgebieden bepalen en bedieningsconcepten maken of aanpassen Marketingspeelveld Jongste JeugdJeugdJong volwassenStartersOuders Groei Behoud Meer betrekken Behoud voor vereniging Ouders betrekken Meer betrekken bij ver.taken trainer / coach bestuur / commissie Behoud voor hockey Visie 2015 Senioren Trainer / Coach Jeugdbestuur Bedrijfshockey Behoud voor vereniging Bereiken, werven en behouden Meer betrekken bij ver.taken trainer / coach bestuur / commissie

21 Bedieningsconcept 3: Ouders Bedieningsconcepten doelgroepen Doel: Meer betrekken van jonge ouders zodat zij zich meer inzetten voor de club Wat is het aanbod? Compacte kader taken vanuit specialisatie georganiseerd Ondersteuning van vrijwilligers door professioneel kader Adviescommissies vanuit specialisatie Borrels, thema-avonden en netwerkevents Wat levert het op? Verhogen kwaliteit van het kader Groot netwerk dat de vereniging kan gebruiken Toegang en hulp bij verkrijgen en behouden van verschillende sponsorvormen Wat is hier voor nodig? KNHB Themavonden mede organiseren Advies bij focus in kadertaken Cursussen op maat Voorlichting Clubs gezamenlijk Gezamenlijke inhuur van professionals voor continue ondersteuning vrijwilligers Gezamenlijke inhuur van professionele specialisten (juridische zaken, subsidies etc.) Clubs individueel Focus op specialisatie bij organisatie kader Creëren compactere kadertaken Inzetten professionals bij ondersteuning vrijwilligers Visie 2015

22 Van huidig imago naar gewenst imago Identiteit hockey Behouden huidig imago Familiesport Gezellig Beschermd Waarden en Normen Teamsport Topsport Gezond Dynamisch Ontspannen Te ontwikkelen Open Toegankelijk Veilig Niet gewenst Elitair / Status Gevaarlijk ‘Besloten’ gemeenschap (‘Old boys network’) Conservatief Luxe Eigenzinnig Het oude vertrouwde Het familiegevoel Eerlijk in de omgangTijd van tegenstellingen Relevante trends Hockey is een goed georganiseerde, populaire en succesvolle sport, die bereikbaar is voor iedereen in Nederland, die in een sociale omgeving wil sporten. De familiesport voor mensen die zich sociaal willen bewegen. Visie 2015

23 Assortiment Hockeygebonden Visie 2015 Competitie Veldhockey Midwintercompetitie Zaalhockey AvondcompetitieFlexibiliteit per doelgroep !! Bedrijfshockey Zomercompetitie Clubgebonden activiteiten Trimhockey Speciale trainingen G- en LG-hockey Knotshockey Evenementen / Toernooivormen Beachhockey Unihockey Scholencompetitie Clinics 5 en 6-à-side

24 Assortiment Niet hockeygebonden Visie 2015 KampenSociale activiteiten leden/ sponsors / sociëteit Loop-/conditiegroepVerenigingsuitstapjes Fitnessfaciliteiten Bridgeavonden Jeu de boules Wandel- en fietsgroepen Cursussen/infoavondenBowls KinderspeelplaatsSportshop KinderopvangRestaurantfaciliteiten Naschoolse opvangInternetfaciliteit Huiswerkbegeleiding

25 Verenigingsbeleid Faciliteiten, personeel en service 2 of 3 waterkunstgrasvelden 4 of 5 zandkunstgrasvelden Kantoorfaciliteiten (fax, internet) Huiswerkbegeleiding Fitnessruimte, jeu de boules, etc. Bespreek-/werkruimtes Kinderopvang Professionals -management/technische staf -medisch/restaurant Vrijwilligers 7 dagen geopend tot uur Restaurantfaciliteiten Hele jaar geopend 1 of 2 waterkunstgrasvelden 3 of 4 zandkunstgrasvelden Kantoorfaciliteiten (fax, internet) Werkruimtes Kinderopvang Professionals -management/technische staf -coördinator keuken Vrijwilligers 5 dagen geopend tot uur Eetgelegenheid Hele jaar geopend 2 of 3 zandkunstgrasvelden Kantoorfaciliteiten (fax, internet) Professionals -technische staf Vrijwilligers -snacks/trainers 4 dagen open Snacks ‘s Zomers gesloten Faciliteiten Personeel Service Type 1: Groot (50 verenigingen) Type 2: Middel (150 verenigingen) Type 3: Klein (170 verenigingen) Onderdelen formule Visie 2015

26 Samenvatting Aandachtspunten Strategie-onderdeelStrategische keuzeRealisatie 1. DoelgroepFocus en differentiatie om het aanbod van de verenigingen beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de leden. Met name aandacht voor oudere jeugd / jong volwassenen, ouders en masters 2. ImagoHockey is een goed georganiseerde, populaire en succesvolle sport, die bereikbaar is voor iedereen in Nederland, die in een sociale en veilige omgeving wil sporten. Sportiviteit en Respect 3. AssortimentAanpassen competitievormen (flexibel aanbod), introductie nieuwe hockeyvormen en andere niet hockeygebonden activiteiten in en rondom de vereniging vanuit de doelgroepen. 4. VerenigingsbeleidBinding met vereniging vergroten, meer halen uit het ledenbestand, betrokkenheid leden vergroten/ vrijwilligersbestand uitbreiden, vergroten kwaliteit en kwantiteit kader (technisch en arbitrage) samenwerken met andere verenigingen, samenwerken met externe organisaties (allianties). 5. FormulebeleidVan verschillend aanbod tussen verenigingen naar flexibel (competitie) aanbod binnen verenigingen met de KNHB in een faciliterende rol. En een aanbod als resultante van samenwerkende lokale instanties m.n. op gebied van buurt – onderwijs – sport (gemeentes, kinderopvang, scholen e.d.) → Aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 6. MarktbewerkingVanuit vier stations: KNHB: Algemeen imago en Nederlands elftal Vanuit service centers: regionale samenwerkingsverbanden Vanuit vereniging: meer gebruik maken van connecties en kennis van leden en hun omgeving Richting gemeentes: steun op accommodatiegebied, afstand tussen vereniging en gemeente verkleinen Visie 2015

27 Strategische kernpunten KNHB/verenigingen 1.Groei van het aantal hockeyers, het aantal verenigingen en het aantal velden. 2.Direct sportgebonden activiteiten: Hockeygebonden activiteiten op maat. 3.Direct sportgebonden activiteiten: Professionalisering (duo-banen, verenigingsmanagers), vrijwilligers, technisch kader en arbitrage kader. 4.Indirect sportgebonden activiteiten: Lokale overheden, onderwijs en kinderopvang. 5.Tophockey: Topsportactiviteiten in de meest brede zin; prestaties nationale teams, talentontwikkeling en kwaliteit topkader. 6.Kwalitatief goed ondersteuningsaanbod. 7.Sportiviteit en respect. Visie 2015


Download ppt "Strategische visie 2015 Januari 2006. Inhoud Terugblik strategie1999/2005 Trends Ambitieniveau leden Ambitieniveau accommodaties Doelgroepen Bedieningsconcepten."

Verwante presentaties


Ads door Google