De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan 2013-2015 Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan 2013-2015 Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan 2013-2015 Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013

2 2 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ambitie De ambitie van het Centraal Bestuur is om de dalende trend in het aantal sinds de jaren ’80 een halt toe te roepen en die trachten om te buigen in een (licht) positieve trend.

3 3 Netwerk voor Cultuur en Natuur Een aantal constateringen circa 45.000 leden rond 1980 (na aankoop SBB-terreinen) circa 35.000 leden (na verkoop SBB-terreinen) vervolgens daalt het aantal leden gestaag: eerst met 1.000 per jaar, tijdens huidige recessie met 2.000 ruim 20.000 leden in 2013

4 4 Netwerk voor Cultuur en Natuur Een aantal constateringen 20% van de leden zegt binnen een jaar op gemiddelde duur van lidmaatschap 1,6 jaar instroom circa 750 leden, met name via internet en onze natuurvriendenhuizen

5 5 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ambities 2 het opzetten van een “ledenwerfactie rondom het 90-jarig bestaan” met een wervende slogan het afremmen van het aantal opzeggingen door het in bepaalde situaties doen van een “aanbod in geval van dreigende opzegging” en het “belonen van langdurig lidmaatschap” vanaf circa 2 jaar actief werven van leden via de natuurvriendenhuizen en - terreinen en afdelingen

6 6 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ambities 3 het inzetten op “combi-lidmaatschappen met collega- instellingen” het “lonend maken van het lidmaatschap” van het Nivon het bieden van mogelijkheden tot “donateurschap gekoppeld aan een specifiek doel” zoals de wandelpaden en sociale groepsvakanties het specifiek inzetten op “jongeren als doelgroep”

7 7 Netwerk voor Cultuur en Natuur Randvoorwaarden een goed functionerende ledenadministratie met koppelingen naar oa reizen een analyse van het ledenbestand (o.a. leeftijdsopbouw, geografische spreiding, gezinssamenstelling, duur lidmaatschap) inzicht in de motieven waarom men lid is geworden van het Nivon

8 8 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ideeen Het samenstellen van een klein informatiepakket dat bij de accommodaties kan worden aangeboden aan niet-leden die belangstelling tonen voor het Nivon Bij opzegging wordt gevraagd waarom mensen hun lidmaatschap opzeggen, op basis van de antwoorden wordt bekeken welke actie kan worden ondernomen om mensen toch lid te laten blijven.

9 9 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ideeen Als niet-leden langer dan xxx nachten in een natuurvriendenhuis verblijven hun een lidmaatschap aanbieden tegen een gereduceerde prijs Het verschil in prijs van een Nivonreis is minimaal de kosten van een lidmaatschap, niet-leden worden automatisch lid Onderzoeken of aan ons verwante organisaties belangstelling hebben voor een gedeeld lidmaatschap

10 10 Netwerk voor Cultuur en Natuur Ideeen Contact leggen met verwante organisaties om te kijken of zij in hun ledenbladen ruimte willen aanbieden voor onze ledenwerfcampagne Onderzoeken of er andere vormen van (financiele) steun mogelijk zijn Een vorm van ledenloyaliteit bedenken voor leden die al langer lid zijn (vergelijkbaar met Goldcard ANWB)


Download ppt "Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan 2013-2015 Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google