De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luchtfoto en kaart Dokken Sluizen Opslagplaatsen Verkeerswegen Typische kenmerken van een haven?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luchtfoto en kaart Dokken Sluizen Opslagplaatsen Verkeerswegen Typische kenmerken van een haven?"— Transcript van de presentatie:

1 Luchtfoto en kaart Dokken Sluizen Opslagplaatsen Verkeerswegen Typische kenmerken van een haven?

2 Landschappelijke kenmerken Rivier (Schelde) 8 Graanterminal: plaats in een haven speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van granen 2 Dok (Amerikadok) 3 Kade + graanzuigers 4 Sluis (Royerssluis) 5 Graansilo ‘s 6 Zeeschip 7 Binnenschip 8 Spoorlijn + autoweg

3 Graanterminal Typische lanschapselementen? Dok (6de havendok) ? ? ? ? Dok 1 ? Dok 2 ? ?

4 Landschapselementen - … terminal Kranen voor zeeschip m² ruimte voor steenkoolopslag tot 6 miljoen ton Kranen voor wagons en binnenschepen

5 Delwaidedok -landschapselementen Containerterminal

6 Containerterminal: uitrusting Containerkraan voor lossen en laden containers van zeeschepen

7 Container- terminal containerkranen containerheftruc opslag containers

8 1 Zeer snelle behandeling van goederen: tijdswinst, 2 Past op alle vervoersmodi: schip, trein, vrachtwagen 3 Maakt goederentransport over heel de wereld goedkoop Containerterminals aan dokkaaien 1 Churchilldok 2 Delwaidedok Terminals aan Scheldekaaien 3 Europaterminal 4 Noordzeeterminal Waarom deze verschuiving van dok- naar rivierkaaien? Tijdswinst: niet wachten aan sluizen Voordelen containervervoer Bouwjaar 2004; lengte 300m 2006www.tijd.be

9 Deurganckdok: het succes van containervervoer 93ha 51ha 53ha58ha Voordelen: tijdok: geen sluizen, dus geen wachttijden: time is money! voldoende ruimte voor uitbreidingmogelijkheden Nadelen: Verdwijnen van landbouw en biotopen Toename verkeer op linkeroever en autowegen Bedreiging woonkern Doel

10 Bouw Deurganckdok Voor de kaaimuren was 1,2 miljoen m³ beton nodig. Als evenveel beton op de Groenplaats zou worden gestort, zou die betonlaag even hoog reiken als de Onze-Lieve-Vrouwetoren! en ton staal. Dat is genoeg om acht Eiffeltorens te bouwen. Het Deurganckdok is een getijdendok, en dus rechtstreeks (zonder sluis) van op de Schelde toegankelijk voor de containerschepen. Het Deurganckdok heeft een lengte van 2,6 km en is 450 m breed. Diepgang: 17,3 m

11 Economisch voordeel De haven van Antwerpen is ten opzichte van andere havens diep landinwaarts gelegen. Dat reduceert het aantal vervoerskilometers over land en creëert belangrijke ecologische en economische baten. Door de unieke landinwaartse ligging bevindt Antwerpen zich veel dichter bij de productie- en consumptiecentra in het geïndustrialiseerde hart van Europa dan concurrerende havens uit de regio.

12 Succes van A’pen Zeehaven – Rivierhaven – Kanaalhaven Gent – Zeebrugge – Antwerpen Waarom in Gent geen containerterminals? Kostprijs transport 1 container: Wegvervoer A’pen - Munchen: 1300,00 EUR Overzees vervoer A’pen - Zuid-Korea: 850,00 EUR Oorzaak prijsverschil? Verklaring succes A’pen? A’pen ver landinwaarts gelegen = goedkoop Zeebrugge niet goedkoop maar snel en grotere diepgang Troef Zeebrugge of Rotterdam?

13 Begrippen Kaai: = Rand van een dok waar een schip aanlegt Terminal : = Plaats in een (lucht)haven, speciaal uitgerust voor de snelle behandeling van goederen of personen. Behandelen: = Het overladen of opslaan van goederen Overslag: = Het overladen van goederen Distributie:= Het opslaan + vervoeren van goederen Waarom is een haven een knooppunt van distributie?!! In een haven worden zeer veel goederen vervoerd en opgeslagen; hierdoor komen dus zeer veel verkeerswegen en opslagruimtes samen

14 Antwerken > Oosterweelverbinding: In Beeld Het Masterplan Antwerpen


Download ppt "Luchtfoto en kaart Dokken Sluizen Opslagplaatsen Verkeerswegen Typische kenmerken van een haven?"

Verwante presentaties


Ads door Google