De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3"— Transcript van de presentatie:

1 Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3
Global shift en vervoersstromen

2 Het mondiaal transportsysteem
Streven naar winst leidt tot Schaalvergroting Internationalisering TransNationaleOndernemingen Techniek maakt transport en communicatie mogelijk

3 De wereld kaart veranderd: Global Shift
1 2 3 Triadisch Netwerk

4 De wereld kaart veranderd
Wereldhandel in 1977

5 De wereld kaart veranderd
Wereldhandel in 1996

6 De wereld kaart veranderd

7 = internationalisering
Land C Land A Land B Bedrijf X + Filiaal 2 Bedrijf X Bedrijf X + Filiaal 1 Oceaan Bedrijf Y Bedrijf Y + Filiaal 1 = internationalisering Grens Globalisering……

8 Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3.2
Het Europese transportsysteem

9 Van Havenstad tot mainportregio
weg havenstad rivier Maritime deconcentratie kanaal spoorlijn MAINPORT havenstad Multimodaal transportknooppunt

10 Europese havens

11 Europese transport corridors
Zuidwest corridor 2. Noordzuid corridor 3. Zuidoost corridor Westoost corridor spoorwegen Auto wegen

12 Vervoer en ruimtelijke inrichting H3.3
Samenwerking of concurentie

13 Vrachtverdeling Haven droge massa natte massa stukgoed Rotterdam
Antwerpen 28% 47% 25% 28% 27% 45%

14 Samenwerking Haven regio’s Efficiënte taakverdeling

15 Van Havenstad tot havennetwerk
Zeehaven als stapelplaats (tot 1870) Zeehaven als industriegebied ( ) Zeehaven als mainport (1960 –1990) Zeehaven als logistiekcentrum (na 1990) Samenwerkende zeehavens (na 1998)

16 Rotterdam en Antwerpen op weg naar fase 5
Industrieel-logistiek complex Doorvoerhaven Industriehaven Maritieme deconcentratie Aan elkaar groeien van havenregio (Breda, Haseldonk)


Download ppt "Vervoer en Ruimtelijke inrichting Hoofdstuk3"

Verwante presentaties


Ads door Google