De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4 inhoud •De draak wordt een Aziatische tijger (par. 1) •Globalisering, one world? (par. 2) •Globalisering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4 inhoud •De draak wordt een Aziatische tijger (par. 1) •Globalisering, one world? (par. 2) •Globalisering."— Transcript van de presentatie:

1

2 Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4

3 inhoud •De draak wordt een Aziatische tijger (par. 1) •Globalisering, one world? (par. 2) •Globalisering van de wereldeconomie: de oorzaken (par. 3) •Globalisering van de wereldeconomie: de gevolgen (par. 4)

4 Globalisering Het proces waar de verwevenheid tussen gebieden en samenlevingen toeneemt

5 Dimensies van globalisering:economisch - Bedrijven vestigen zich in meerdere landen. Vb. bedrijven gaan zich vestigen op de plaatsen waar zij goedkoop kunnen produceren. Bijvoorbeeld: kleren worden veelal gemaakt in China Vb. Mc-Donalds heeft vestigingen over de gehele wereld -Producten zijn over de gehele wereld te koop. een flesje coca-cola kun je over de gehele wereld kopen

6 Demografisch: De omvang, samenstelling en ruimtelijke verdeling van de bevolking Voorbeeld: op wereldschaal: mensen vestigen zich over de gehele wereld

7 Sociaal-cultureel: Verspreiding van taal, godsdiensten, kleding, eten en drinken, muziek etc. over de gehele wereld Vb. In China kijken ze MTV.

8 Politiek machtsposities De Verenigde Naties(VN) zorgen dat Nederlandse soldaten naar Afghanistan gaan

9 Dimensies? Globalisering in India

10 Regel: Globalisering verandert de ruimtelijke inrichting en functie van gebieden. Globalisering in China

11 Hutongs moeten wijken voor nieuwbouw in Shanghai Lily werkt in een naaiatelier in Shanghai voor de internationale kledingindustrie Verband A en B met globalisering? A B Globalisering verandert de leefomgeving

12 Bij globalisering raken gebieden steeds meer met elkaar verweven op economisch, sociaal, cultureel en politiek terrein. De wereld wordt een netwerk. Maar… er zitten gaten in het netwerk Globalisering, one world?

13 De monteur zegt: ’’… De ontwikkelingswerker vraagt: ”… Fast world meets slow world?

14 Globalisering bevordert de fragmentarische modernisering India 2007: een land van twee snelheden China 2007: even schakelen!

15 •Proces verloopt sneller dan ooit •Globalisering raakt meer gebieden en mensen dan ooit •Globalisering speelt op meer terreinen dan ooit •Globalisering is complexer dan ooit Globalisering is niet nieuw maar…

16 STUWENDE KRACHTEN A MNO’s omspannen de wereld B De grenzen gaan open C Transport- en informatietechniek Tijd-ruimtecompressie Vrijhandel Internationalisering Economische globalisering bevorderd door

17 De wereld wordt kleiner Vervlechting Global village Tijd-ruimte-compressie

18 Versterkt geografische mobiliteit van bedrijven en mensen Voor iedereen? Globalisering wordt ook versterkt door verdwijnende grenzen

19 Eenwording •Productieprocessen op elkaar afgestemd •Gebieden economische met elkaar verbonden Verbrokkeling •Sommige delen doen mee; anderen nauwelijks Afhankelijkheid Fast world <> slow world Fragmentarische modernisering Economische globalisering: de gevolgen

20 De theorie van Ullmann Drie voorwaarden waardoor goederenstromen tussen twee gebieden op gang komen zijn: 1.Complementariteit 2.Transporteerbaarheid 3.Geen tussenliggende mogelijkheden

21 Ruimtelijke complementariteit Twee regio’s: •vullen elkaar aan •Hebben elkaar nodig één heeft iets dat de ander nodig heeft en andersom

22 Tussenliggende... •Mogelijkheden afstand beperken  is het dichterbij te halen? •Hindernissen dichtbij wordt veraf (relatief) bv sluiting Suezkanaal  omvaren

23 Transporteerbaarheid Is afhankelijk van: •Kosten: te duur  belemmering •Vervoersmiddel: technisch oke en geschikt voor vracht •Aanwezigheid en toestand van infrastructuur  kan het wel vervoerd worden?

24 • Vergelijk land A en B. Gebruik de interactietheorie van Ullman om uit te leggen waarom er een olietransport op gang komt tussen land B en land A. De theorie van Ullmann • Leg met de theorie van Ullmann uit waarom land A land B als olieleverancier vervangt door land C.

25 Globalisering is het proces waarbij de verwevenheid tussen gebieden toeneemt o.a. door opdeling productieketen Wereldreis van een spijkerbroek

26 Hoe zal ontwikkeling binnen EU zijn? Vervlechting maar… Triade blijft de machtigste

27 EU Pacific Rim Dreiging vanuit de Pacific Rim?

28 Hoe blijkt vervlechting uit dit beeld?

29 Waarom profiteert de haven van Rotterdam van de economische globalisering? Economische vervlechting

30 Leg met de theorie van Ullman de verbinding uit tussen Shanghai en Los Angeles

31 •A. Hoe noem je deze ontwikkeling? •B. Wie zijn de verliezers? •C Waarom stijgt de grondstoffenprijs na 2003 sterk? Globalisering: de verliezers mondiaal

32 A. Wat zijn transitielanden? B. Verklaar de pijlen Winnaars en verliezers op continentaal niveau

33 Hoe noemen we dit verschijnsel? Tegenstelling: a.Oostkust <> binnenland b.stad <> platteland Winnaars en verliezers op nationaal niveau

34 Wat vind jij? Moet de EPZ er komen of niet? Winnaars en verliezers: regionaal niveau Boeren moeten wijken voor groei •In Nandrigam wil de overheid een nieuwe Speciale Economische Zone (SEZ) aanleggen. De gouverneur is enthousiast: ‘Hier in Nandrigam leven de meeste mensen van minder dan een dollar per dag. De SEZ’s zullen welvaart brengen op het platteland.’ •Maar de boeren en de vissers die er wonen, worden verjaagd om een terrein van ha schoon te vegen. Nandrigam

35 Verliezers lokaal: Staalfabriek in Duisburg verplaatst naar China Oorzaken?

36 “Ik ben Chengwei; 18 jaar. Ik werk in een naaiatelier in Guangzhou. Ik werk 50 uur per week en verdien 70 cent per uur. Mijn vader is boer en verdient veel minder. Ik mis mijn familie wel heel erg’’. Winnaar of toch verliezer?

37


Download ppt "Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4 inhoud •De draak wordt een Aziatische tijger (par. 1) •Globalisering, one world? (par. 2) •Globalisering."

Verwante presentaties


Ads door Google