De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR! LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel 23 mei 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR! LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel 23 mei 2008."— Transcript van de presentatie:

1 INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR! LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel 23 mei 2008

2 SeaRail - 23 mei INHOUD 1.Een explosieve groei van de markt 2.Welke ambitie voor het spoor binnen die groei?

3 SeaRail - 23 mei EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT

4 SeaRail - 23 mei EVOLUTIE VAN DE BEHOEFTEN VAN DE BEDRIJVEN Internationalisering van de waardeketen leidt tot drie basisactiviteiten ■Global sourcing Betreft het inkopen van grondstoffen, materialen en halffabrikaten in steeds verder gelegen werelddelen ■Global production Bepaalde productie-activiteiten van een aantal industrieën worden gecentraliseerd in één of meerdere vestigingen van waaruit de hele wereldmarkt wordt bediend ■Global distribution Door de toenemende internationale concurrentie worden de distributienetwerken gerationaliseerd door centralisatie van voorraden Stijgende vraag naar transport 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT

5 SeaRail - 23 mei ■Afstoten van secundaire activiteiten ter realisatie van kostenminimalisatie 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (I) Stijgend belang van transport en logistiek 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT Vroeger Kapitaal Arbeid Grond- stoffen Onderneming 1 Kapitaal Arbeid Grond- stoffen Onderneming 2

6 SeaRail - 23 mei DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (II) ■De onderdelen van de productieketen functioneren samen als een netwerkonderneming, een flexibel productiesysteem 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT Grondstoffen Toeleveranciers Arbeid Kapitaal Onderneming 1 Onderneming 2 Nu

7 SeaRail - 23 mei AANZIENLIJKE GROEI VAN DE HAVENS EN CONTAINERISATIE Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid Totaal tonnage + containerisatie Havens en containers ondergaan een spectaculaire stijging 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT

8 SeaRail - 23 mei DE BELGISCHE ZEEHAVENS EEN BIJZONDERE TROEF ■België in het hart van Europa ■Vele hinterlandbestemmingen via ─Wegtransport ─Binnenvaart ─Spoorvervoer De ontwikkeling van de zeehavens impliciteert een noodzakelijke evolutie van het transport naar het hinterland 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT

9 SeaRail - 23 mei HET HINTERLAND VIA WEG? Het Belgische verkeer in cijfers (2002) ■26,2 miljard km verreden op de Belgische snelwegen ■9 miljoen uren in de files ■Kost voor de maatschappij : 114 miljoen € De weg geraakt verzadigd. De andere - meer milieuvriendelijke – modi, spoor en binnenvaart moeten hun kans grijpen 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT Bron :Transport & Mobility Leuven - Working paper –

10 SeaRail - 23 mei WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

11 SeaRail - 23 mei MODAL SPLIT RAIL VOOR CONTAINERS 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? Haven van AntwerpenHaven van Zeebrugge Haven van AntwerpenHaven van Zeebrugge

12 SeaRail - 23 mei BUNDEL KALISHOEK ■6 terminal-, 4 bundel- en 2 omloopsporen ■Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok ■In dienst sinds 12/ WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (I)

13 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (II) BUNDEL KROMMENHOEK ■2 bundelsporen, 3 bijkomende bundelsporen en 1 omloopspoor ■Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok ■In dienst sinds 02/ WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

14 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (III) BUNDEL LIEFKENSHOEK ■16 bundel- en 2 omloopsporen ■Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok ■In dienst sinds 09/ WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

15 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (IV) GENTBOOG ■Verbinding tussen de L10 (Antwerpen-Linkeroever – Kennedytunnel) en de L59 (Antwerpen – Gent) ■Directe verbinding tussen de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge ■In dienst sinds 04/ WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

16 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (V) NIEUWE LIJN 202A ■Van Oostende-vorming naar bundel Plassendale ■Gekoppeld aan seininstallatie (in gebruik genomen 04/2008) ■Technisch in dienst 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

17 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (VI) CORRIDOR C ■Strategische as voor goederenvervoer (Antwerpen/Basel/Lyon) ■Eerste EESV (Europees Economisch Samen- werkingsverband) gewijd aan Corridor voor vrachtvervoer ■Implementatie van ETCS (installatie vanaf 2007 van de automatische stopfunctie) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI?

18 SeaRail - 23 mei REALISATIES SINDS 2006 (VII) GSM-R ■Gestandaardiseerd en interoperabel digitaal communicatiesysteem ■Verbetering van de veiligheid van het treinverkeer en het personeel ■Eerste indienststelling sinds 12/2006, einde voorzien in WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? Vóór (2006) Na (2009)

19 SeaRail - 23 mei NEXT STEPS Bundel Groene Banaan (Gent) Werken diverse spoorbundels (Zeebrugge) Kluizendok (Gent) Bocht ter Doest (Zeebrugge) Ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan (Antwerpen) Liefkenshoekspoorverbinding (Antwerpen) IJzeren Rijn (Antwerpen) Modernisering vormingsstation (Zeebrugge) / Derde spoor Brugge-Zeebrugge (Zeebrugge) Derde en vierde spoor Brugge-Gent (Zeebrugge) Andere realisaties (timing te bepalen)  L204 naar Nederland (Gent)  Ontsluiting Zeewezendok (Oostende)  Tweede haventoegang (Antwerpen  Doortrekking L11 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2014

20 SeaRail - 23 mei Afspraak op SeaRail 2010 met nieuwe stand van zaken


Download ppt "INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR! LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel 23 mei 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google