De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDIAOPVOEDING. LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDIAOPVOEDING. LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen."— Transcript van de presentatie:

1 MEDIAOPVOEDING

2 LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen

3 Ontwikkeling leerplan media-opvoeding Consultatie veld en experten (input) Studiewerk Beleidsdiscours mediawijsheid Redactie concepten Consultatie en bijsturing Try-outs Eindredactie

4 1. EEN NIEUW LEERPLAN Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces

5 2. KRACHTLIJNEN 2.1Uitdaging van de mediawereld 2.2Drie basiscompetenties 2.3Zenden en ontvangen 2.4Gisteren, vandaag en morgen 2.5Mediatalen 2.6Functies van media 2.7Betrokkenheid 2.8Zorg 2.9Geïnspireerde mediawijsheid 2.10Aansluiting basis en secundair

6 2.2 Drie basiscompetenties Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie

7 Mediageletterdheid

8 De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.

9 Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….

10 Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde- bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.

11 Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?

12 Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.

13 Drie competenties in samenhang

14 2.3 Zenden en ontvangen medium

15 2.4 Media gisteren, vandaag en morgen het middel de toepassing

16 2.5 Elk medium spreekt een eigen taal

17 2.6 Functies van media Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven

18 2.7 Hoge en lage betrokkenheid

19 2.8Zorg voor elke leerling

20 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid

21 2.10 Aansluiting met secundair onderwijs Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming …

22 3. LEERPLANDOELEN

23 4. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD

24 5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN 5.1Muzische opvoeding 5.2Nederlands 5.3Frans 5.4Wereldoriëntatie 5.5Schrift 5.6Bewegingsopvoeding 5.7Wiskunde 5.8Godsdienst

25 6. SUGGESTIES VOOR DE AANPAK 6.1Geïntegreerde aanpak 6.2Verticale en horizontale samenhang 6.3Krachtige leeromgeving

26 7. EVALUATIE 7.1Leerlingenevaluatie 7.2Kwaliteitszorg

27 8. MINIMALE MATERIËLE VEREISTEN

28 9. DOCUMENTATIEBRONNEN

29 10. CONCORDANTIELIJST OD/ET Muzische vorming – Media ET ICT


Download ppt "MEDIAOPVOEDING. LEERPLANONTWIKKELING Praktijkervaring Expertise Wettelijke vereisten Gebruiksvriendelijk Beleidsruimte aan scholen."

Verwante presentaties


Ads door Google