De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie."— Transcript van de presentatie:

1 1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie

2 2 Inleiding §Kortdurend behandelen §langer proces van hechting §PCMenen: uitbouw van resocialisatiemogelijkheden l PZT l ‘Eigen Woonst’ l nazorg l polikliniek l activiteitencentrum ‘Contact’, ‘t Akkoord l samenwerking thuiszorgdiensten

3 3 Kort of lang? Tijd en continuïteit? §Met weinig tijd een werkzame therapie mogelijk maken? §Specifieker en planmatiger werken.

4 4 §Wat is de essentie van therapie eigenlijk? §Hoe kunnen we de patiënt op een verantwoorde manier loslaten na een korte opname?

5 5 Het belang van hechting en de therapeutische relatie. § Hechting bij een kortdurende ontmoeting § Hechting is een risico § Hechting als brug § Hechting in een ‘instant’-maatschappij § Geen separatie zonder hechting? § Hechting en creativiteit

6 6 1. Hechting bij een kortdurende ontmoeting §Snel tot therapeutische relatie komen. Vanuit lijdensdruk? §Het ‘acceuil’ §doel: het spreken een subjectief statuut geven

7 7 2. Hechting is een risico §Zijn we te vertrouwen? §Secuur mee omgaan §Relatievorming met hulpverlener kan erg moeizaam proces zijn §Gehechtheid als vangnet

8 8 3.Hechting als brug... §De therapeut als brug naar anderen. §Onderlinge zorgrelaties: l Duurzame hechting installeren, waarop de patiënt kan terugvallen l samen een draagvlak vormen

9 9 4. Hechting in een ‘instant’- maatschappij §Therapie moet snel resultaat geven l Wat verwacht de patiënt? l Wat wil de therapeut? §Transparantie rond de behandeling: effecten van kortdurende therapie?

10 10 5. Hechting en continuïteit §Werkzaamheid van therapie: l 30% wordt bepaald door de therapeutische relatie tussen Hv en pt l 15% wordt bepaald door de toepassing van een therapeutisch model l 40% wordt bepaald door patiënt en extratherapeutische factoren

11 11 §Continuïteit is ook relatief §we volgen de tijd van de patiënt. §Het belang van de ‘tussentijd’ §bouwstenen geven, steeds opnieuw §garantie: patiënt kan terugkomen

12 12 6. Geen separatie zonder hechting? §Hechting als voorwaarde voor separatie §Separatie als voorwaarde voor hechting §De patiënt wint veel door te durven verliezen

13 13 7. Hechting en creativiteit §Fundamenteel respect voor de particulariteit vd patiënt §niet opdringen van eigen idealen §Ontmoeting tussen HV en PT

14 14 §Therapeutische ontmoeting §patiënt voelt zich geraakt in zijn subjectiviteit

15 15 De Balans. §Essentie - efficiëntie §tijd van de institutie - tijd van de patiënt §hechten - loslaten

16 16 casussen

17 17 Stellingen §-de tijd van de institutie (opnameduur, transfert, limitering nazorg) is niet altijd congruent met de psychologische subjectieve tijd van de patiënt. (eigen verwerkingstraject) VB. De patiënt moet zijn vertrouwenspersoon loslaten ook al wil hij dit zelf niet. Hoe kunnen we dit opvangen? Waar moeten we op letten? Is dit herkenbaar? Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent? §Hoe belangrijk is hechting bij kortdurende therapie? §De patiënt wint veel door de therapeut te durven ‘verliezen’ (loslaten). Hij is zijn eigen ‘therapeut’ geworden. §Hoe kunnen we de patiënt echt ontmoeten, en in zijn anders-zijn erkennen, voorbij onze idealen, waarden en normen? En hoe gaan we dan bv. om met de verwachting van het team / de maatschappij dat patiënt na zekere tijd zijn verantwoordelijkheid zou opnemen? §...


Download ppt "1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie."

Verwante presentaties


Ads door Google