De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014"— Transcript van de presentatie:

1 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Tiel- Oss’14 5e dag 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

2 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Programma Aftrap Terugblik Zwembad Feedback De vereniging Veiligheid / ARBO II Decompressie Evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

3 De aftrap 2*!.. In het Engels?
"If you don't make mistakes, you aren't really trying.“ Let’s strijk emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

4 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
De terugblik Rob Invullen op een flap nav evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

5 Straal als instructeur enthousiasme uit
1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

6 Denk om afstand tot cursist
1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

7 Overzie je lessituatie
1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

8 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Wees duidelijk 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

9 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Zwembad “volledige” les 1e ronde skills circuit 2e ronde skills circuit Rob 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

10 Zwembad – het gouden ei….
Rob, geeltjes 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

11 Theorielessen - Doelstellingen
jij kunt uitleggen hoe het zorgen voor ‘veiligheid’ ook bij de theorieles aandacht verdient jij kunt twee voorbeelden noemen van werkvormen die door leerlingen niet als ‘veilig’ ervaren worden jij kunt vijf aspecten noemen waarmee je als instructeur rekening moet houden bij het lesgeven aan volwassenen jij kunt vier factoren noemen die bepalen of er in een situatie geleerd wordt jij kunt een bestaand lesplan aanpassen aan de actuele situatie jij kunt drie voorbeelden van didactische hulpmiddelen noemen; per hulpmiddel weet je een voor- en een nadeel emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

12 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Extra doelstellingen Je kan een probleem kort en bondig omschrijven Je motiveert mensen met korte teksten en minimale aanwijzingen Wat vinden jullie ervan Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

13 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Feedback Wat verstaan jullie er onder…. Emiel Wat vinden jullie ervan 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

14 Communicatie vaardigheden
Feedback geven: Wat jij waarneemt; Wat effect daarvan is op jou; Wat voor gevoel jij daarbij krijgt; emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

15 Feedback geven: het huiswerk
Wat vind je van deze voorbeelden van feedback? Situatie: je bespreekt met een `leerling zijn lesvoorbereiding. Je bent nu drie minuten bezig en de leerling heeft na de vijf opmerkingen van jou telkens iets gezegd in de trant van “Ja, maar dat moet je ánders zien…” Jij reageert: “Wees nou eens niet zo eigenwijs!” Eén van je zwakkere leerlingen heeft, na een eerdere zeer matige lesvoorbereidingen, nu een duidelijk betere prestatie laten zien. Met name de voorbereiding was zeer gedetailleerd, zeker wat de analyse duikrisico’s betreft. Jij reageert: “Je hebt voor jouw doen het prima doorgelezen!” emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

16 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

17 Intermezzo: de communicatie rechthoek
De ander centraal (invloed) Garantie voor lange termijn doelen Jijzelf centraal (macht) Opleggen, Adviseren, Oordelen, Informeren Garantie voor korte termijn doelen Rob Er meldt zich op een avond een potentieel nieuw lid in het zwembad. Wie benadert hem via “de ander centraal”, wie via zelf centraal: 2 vrijwilligers. Hoe sta jij in de grooep? 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

18 Het rollenspel “nieuw lid”
Welke Non-Verbale communicatie herken je. Is dit stimulerend of niet. Welke positieve elementen van verbale communicatie heb je gezien. Werd er (goed) feedback gegeven. Rob uitleg van opdracht 2 cursisten eruit sturen. Nieuwe cursit aan het zwembad. Emiel: begeleiden discussie , zoeken van antwoorden op de 2 vragen. Wat halen we eruit Rob: acteur, duikmateriaal neerleggen. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

19 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Oefenen Per groep: 1 instructeur 1 leerling 2 waarnemers (1 voor organisatie / 1 observatie) Max. 5 minuten gesprek Nabespreken Observeren – Analyseren – Regels feedback. Noteer gouden tips Wisselen Rob Groepen van drie. Twee rollenspellen 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

20 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Oefenen Waarnemers lezen case. Een instrueert de instructeur De ander de cursist Je mag niet slaan…  Hoe snel kom je er uit? Rob 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

21 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
En als het mis gaat Emiel vraag: heeft er iemand voorbeelden van en slecht nieuws gesprek? 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

22 Inleiding “Instructeur en vereniging”
Mindmap Inleiding “Instructeur en vereniging” Rob 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

23 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Pauze Hang alvast de flappen op…. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

24 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
De vereniging Inleiding Elevator pitch Zet je vereniging neer in 2 minuten! Na afloop 1 verbeterpunt, 1 pluspunt Rob De it ers als juryliden 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

25 Veiligheid, de onderwerpen
Wat hadden we al gehad… Richtlijnen voor Veilig Duiken Veiligheid in gebouwen (algemeen) Veiligheid tijdens de zwembadles Veiligheid tijdens de buitenwaterles / verenigingsduik: Check de Stek ….. `Briefing / debriefing Arbo Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

26 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Veiligheid Emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

27 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Risico’s in praktijk Emiel uitwisselen ervaringen 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

28 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Arbo rollen II 15 minuten presentaties: Het bestuur weet welke elementen moeten worden veiligheidselementen moeten worden opgepakt en waarom De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker) De rol van RIE/ARBO opleidingsduik (Instructeurs) Emiel en cursisten 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

29 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Casus Door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg,maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen, onopzettelijk de dood van EB te hebben veroorzaakt. De schuld van het ongeval werd geheel en al toegerekend aan de beklaagde Bert. De aangerekende fouten waren : 2 beginnelingen (allereerste kennismaking met duiken) in eerste instantie tegelijkertijd onder water willen laten gaan met bijna lege flessen, niet vooraf controleren van de flessen twee volstrekte beginnelingen in het water alleen laten het niet gebruiken van een buddylijn Het verweer op het niet gebruiken van de buddylijn omdat dit niet strikt noodzakelijk is doet niet ter zake daar een instructeur, zo geen buddylijn wordt gebruikt, hand in hand dient te zwemmen met zijn leerling zodat de nodige signalen via de hand doorgegeven kunnen worden. Dit is in casu evenmin gebeurd. emiel 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

30 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Casus Hier heeft het feit dat Bert geen instructeur was, geen invloed gehad. Strafrechtelijk: 24 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 4 jaar een geldboete van € 1240,00 vergoeding van de kosten € 260,00 vergoeding aan diverse fondsen € 75,00 € Civiel rechtelijk: betaling van materiële en immateriële schade ouders als echtpaar de begrafeniskosten € vader smartegeld /kostgeld € moeder smartegeld € zuster smartegeld € vermeerderd met interest totaal € ,21 VERZEKERINGEN De NOB verzekering heeft niet uitbetaald inderdaad op grond van het feit dat Bert geen instructeur is. Er zijn geen gegevens bekend of een eventueel hoger beroep is doorgezet Emiel afsluiten met feedback veenendaal 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

31 Huiswerk volgende keer: Lesgeven in 3 groepen…
Mix de groepen van vorige keer Theorieles – Deco Formuleer voor jezelf 2 vragen. Wat vind jij lastig! Maak als groep één gezamenlijke lijst, verdeel de onderwerpen Volgende keer als miniles van 15 minuten. Rob Bedenk lastige onderwerpen uit deco thema en maak minilessen rondom thema. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

32 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
En dan de praktijk…. Doornemen theorie reanimatie. Zorg dat je Reanimatie, O2 koffer etc. kunt geven zonder PowerPoint. (Uitgangspunt: actief tijdens duikongeval oefening) Voorbereiden decompressie Afspraken: Pop, O2 koffer Bart inleiden en uitvoeren reanimatie. 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

33 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Evaluatie 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

34 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014


Download ppt "1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google