De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk."— Transcript van de presentatie:

1 Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk

2 Preventief aanbod Voor kinderen met gedragsproblemen die in een negatieve spiraal terecht gekomen zijn Dus niet voor kinderen met gedragsproblemen die al een lange hulpverleningsgeschiedenis hebben

3 Start van het project Eerste pilot, twee basisscholen Tweede pilot, vijf basisscholen Voortgang 2000/2004 * basisscholen * een school voortgezet onderwijs * bureau Jeugdzorg ’s-Hertogenbosch * bureau Jeugdzorg Vught * stg.Oosterpoort Jeugdhulpverlening * de SOM, Stichting Onderwijsbegeleiding Midden-Brabant * Bureau Jeugdzorg Drenthe * GGz Altrecht * etc.

4 Theoretische modellen Het competentiemodel Het interactionele model Het sociale informatie verwerkingsmodel Het transactioneel model - opvoeding - het zelfbeeld De sociale leertheorie De zelfbepalingstheorie De rationeel-emotieve therapie

5 Gedragsproblemen Kinderen in de leeftijd van jaar met gedragsproblematiek Onderscheid gedragsproblemen en gedragsstoornissen Oppositioneel gedrag Antisociaal gedrag Agressie-regulatie-problematiek Hyperactief en impulsief gedrag

6 Kinderen die: pesten bedreigen en intimideren vaak beginnen met vechtpartijen dreigen met wapens of ze gebruiken (stenen, stokken, mes) spijbelen weglopen driftig zijn of vaak ruzie maken opstandig zijn prikkelbaar zijn anderen de schuld geven vaak boos en gepikeerd zijn hyperactief zijn onrustig zijn impulsief zijn

7 Doel en doelstellingen Het doel van de training is de ontstane negatieve spiraal te doorbreken en positieve momenten te benoemen. Het kind wordt aangesproken op zijn/haar competenties in plaats van zijn/haar tekorten. De doelstellingen zijn vaardigheden aanleren die het kind in staat stellen de ontwikkelingstaken te volbrengen een bijdrage leveren aan een positief zelfbeeld doorbreken van de negatieve spiraal en ruimte geven aan positieve momenten waarbij het kind aangesproken wordt op zijn/haar competenties

8 Onderdelen van de training 8 bijeenkomsten van 3 kwartier met het kind Contact met de ouders: een kennismakingsgesprek ”post voor ouders” een tussentijds evaluatief gesprek een afsluitend gesprek Terugkoppeling naar de leerkracht van het kind ”Post voor leerkrachten”

9 Onderdelen van de training aan het kind Paspoort (kennismakingsgesprek) Informatie verzameling: Ik wil je beter leren kennen Opstellen van het contract: Competentie-analyse Trainen van vaardigheden: Aanpakken Afsluiting: Afscheid en evaluatie

10 Een cumulatie van probleemgedrag Medewerking van de ouders Een terugkoppeling naar de leerkracht Generalisatie van aangeleerd gedrag naar de klassensituatie Tijd, plaats en ruimte een directe aanleiding (een concreet incident) Criteria

11 Het verzamelen van informatie Ik wil je beter leren kennen Werkvormen: De weekkaart De vriendencirkel De levenslijn Eigen-aardig-heden Klussen: Het fototoestel Niet zomaar een vriend Handlezen Feeling en dreaming

12 Het analyseren van informatie COMPETENTIE-analyse Formuleren van sterke punten Formuleren van werkpunten Contract samenstellen

13 Plan van aanpak Contract voorleggen Voorbeeldvraag uit het contract: ”Wat zou je graag willen leren in de training?” Minder snel ruzie maken Minder snel ’uit mijn dak gaan’ Me minder snel ’op te fokken’ Me minder snel druk maken over iets ’Nee’ zeggen tegen mijn vrienden als ik iets niet wil Vrienden maken Voor mijn mening uitkomen

14 Aanpak Het opstellen van een trainingsplan Gekozen kan worden uit de volgende vaardigheden: petje af voor… supercirkel stel dat… monsters en griezels stoplicht up en down woede-thermometer creditcard Johnny-boy / Anika-girl De bijbehorende klussen: de gele pet reclame-spotje smile? De ’Yes’-kaart stop-denk-doe De ’dapper’-kaart woede-dimmer afscheid (voor de 7e bijeenkomst) ’wapens’

15 Bouwen aan veiligheid en vertrouwen Transparant werken Relabeling/positief herkaderen Model staan Uitgangspunt: De positieve intentie van het kind Realiseer je dat je werkt met ‘het meest kostbare’ van ouders Attitude van de trainer

16 Onderscheid hulpverlener/trainer Hulpverlenertrainer brede invalshoekgedragstekorten accent op relatieaccent op verstandhouding praten = medium nr. 1doen = medium nr. 1 doel: opvoeding/versterkendoel: emancipatie, competentie procesgerichtactiegericht brede doelen, lange termijnkleine haalbare doelen, korte termijn

17 De pilotfase is afgerond met een Tevredenheidsonderzoek bij ouders over het algemeen positief geëvalueerd de aanbevelingen zijn overgenomen De tweede fase is ook afgerond met een Tevredenheidsonderzoek bij ouders de aanbevelingen zijn overgenomen Onderzoek

18 fase 3 Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Twee effectstudies Ontwikkelen onderzoeksmethode ”Evidence-based” Onderzoek

19


Download ppt "Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk."

Verwante presentaties


Ads door Google