De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SITUATIEWAARNEMIN G Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SITUATIEWAARNEMIN G Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn."— Transcript van de presentatie:

1

2 SITUATIEWAARNEMIN G Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn

3 Emotie Aard: Psychologisch proces dat zich in tijd uitstrekt Functie: Organisme voorbereiden op gedrag Opgewekt door: Combinatie van –Persoonlijke factoren: Wensen, Doelen, Belangen. –Situationele factoren: Mogelijkheden, Aanwijzingen, Normen

4 Wisselwerking Persoon-Situatie Wat situatie met persoon doet: Gedragswaarschijnlijkheid veranderen door: –Verschaffen gedrags- (On-)Mogelijkheden –Activeren c.q. onderdrukken vaste gedragspatronen (FAPs) –Persoon op idee brengen (‘Priming’) –Persoon ‘besmetten’ Wat persoon met situatie doet: –Situatie beinvloeden door bestendigen c.q. veranderen ervan –Andere situatie opzoeken –Situatie ontkennen of fout waarnemen.

5 Oorzaken gedragsverandering Vanuit Persoon: –Opdoemende behoeften –Verveling/gewenning aan huidig gedrag –Angst voor consequenties huidig gedrag Vanuit Situatie: –Opdoemende cues –Voorbeeld anderen –Uitputting ‘hulpbronnen’ situatie } bein- }vloeden } emotie } en } worden } erdoor } bein- } vloed

6 Appraisal 1 Hoofdsoorten Arnold (1960) Inhoudelijk Drie dimensies: Gunstig vs. Schadelijk Aan- of Afwezigheid object Wel vs. Niet benader- of vermijdbaar Lazarus (1966) Procesgericht Toegepast op stress. Twee soorten: Primary (Wat biedt de situatie?) en Secundair (Wat kan ik met die situatie?)

7 Appraisal 2 Inhoudelijke systemen Arnold (1960) : Gunstig vs. Schadelijk Aan- vs. Afwezigheid object Wel vs. Niet benader- of vermijdbaar Roseman (1984): Begeerlijk vs. Ongewenst Aan- vs. Afwezigheid object Zekere vs. Onzekere uitkomst Wie is agent? (Zelf vs. Omstandigheden) Verdiend vs. Onverdiend De Rivera (1977): Toenadering vs. Verwijdering Object ‘Ik’ vs. Object ‘Het’ Soort relatie (Bv Toebehoren,Erkenning, Zijn) Solomon (1976): 13 Beoordelingscategorieen (richting, eval. etc)

8 Appraisal 3 Inhoudelijke systemen Scherer (1984): Prettig vs. Onprettig Verwacht vs. Onverwacht Equity/Relevance Hanteerbaar vs. Niet hanteerbaar Normconsistentie Zelfconststentie

9 Appraisal 4 Inhoudelijke systemen Frijda (1986): –Kerncomponenten (spreekt het me aan? {Pr.App.}) Objectiviteit, Relevantie, Realiteitsniveau, Moeilijkheid, Urgentie, Ernst, Valentie, Aanspraak, Helderheid, Meervoudigheid. –Contextcomponenten (wat kan ik doen? {Sec.App.}) Aanwezigheid, Zekerheid, Verandering, Openheid, Intentionaliteit, Beheersbaarheid, Veranderbaarheid, Object vs. gebeurtenis-evaluatie, Focaliteit vs. globaliteit, Bekendheid –Objectcomponenten (wat heeft het veroorzaakt?) Betekenis voor Ik, Gerichtheid op Ik, Object vs. subject-lot, Waarderelevantie

10 Appraisal 5 Review vdSande SOORT INTERACTIEPROCESSEN [32] Werk(Taak)-Omgang(SE) 10 Werk-Ontspanning 1 Werk-Werkomstandigh. 1 Vriendelijk-Vijandig 8 Fysiek-Verbaal 3 Fysiek-Sociaal 1 Passief-Actief 4 Intiem-Niet intiem 2 Focus zelf-Ander 1 Direct-Indirect 1

11 Appraisal 6 Review vdSande NORMERING IN SITUATIE [24] Zakelijk-Emotioneel 5 Formeel-Informeel 4 Gepland-Spontaan 4 Structuur-Onzekerheid 2 Waarsch-Onwaarsch 2 Aangepastheid(Contr) 2 Bekend-Onbekend 4 Rechtvaardigbaar 1

12 Appraisal 7 Review vdSande –MACHTSASPECTEN VAN SITUATIE [11] Lotscontr-Gedr.contr 5 Cooperatief-Comp. 2 Winnen-Compromis 1 Onth.belon-Geven straf 1 Machtsafstand 1 Vertrouwen-Geen Vertr. 1 – INVOLVERENDHEID VAN SITUATIE [11] Involvering 6 Belangrijk-Onbelangr. 5 – WAARDERING VAN SITUATIE [9] Evaluatie 7 Gespannenheid 2

13 Appraisal 8 Review vdSande (27 studies)

14 Reversal Theory (Apter, 1980) telisch paratelisch rustig sensatie onaangenaam aangenaam

15 VRIEND VIJAND GEDRAGSCONTROLE LOTSCONTROLE DOELGERICHT SPEELS drie dimensies waarop massaverschijnselen geordend kunnen worden

16 Gedragspatronen Agonistisch (Vecht/vlucht, Jagen, Doden, Dreigen) Voortplanting (Hofmaken, Paring) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Verteren) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam) Verkennen (Omgeving, Wacht houden, Vijanden) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien) Afwachten (Pauzeren,Wachten op, Uitrusten, Zonnen) Migratie (Trek, Nomadisme) Spel (Sociaal, Prooi, Vecht/vlucht, Paring)

17 Van Heck’s taxonomie van situaties Interpersoonlijk conflict, rampen, gevechten Samenwerking, ideeenuitwisseling Intimiteit, relaties en sexuele activiteit Recreatie, amusement, feest Reizen Rituelen, religie, begrafenissen Sport en competitie Excessen (sex en drank), gokken, hypnose Huishouden, bedienen Kopen, verkopen, handeldrijven

18 Van Heck’s taxonomie en de gedragspatronen Conflict, rampen Relaties en sex Recreatie, feest Sport en competitie Samenwerking Reizen –Rituelen –Excessen –Bedienen –Handeldrijven Agonistisch Voortplanting en kinderzorg Spel Bouwen Migratie –Fourageren –Verkennen –Lichaamsverzorging –Afwachten

19 VRIEND VIJAND GEDRAGSCONTROLE LOTSCONTROLE DOELGERICHT SPEELS Acht gedragspatronen geordend op drie dimensies


Download ppt "SITUATIEWAARNEMIN G Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn."

Verwante presentaties


Ads door Google