De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012

2 Opleidingsinstituut van de Federale Overheid FOD Personeel & Organisatie Ca deelnemers in klant- organisaties 109 FTE federale ambtenaren Opleidingen

3 Vragen Outsourcing Opleiding BL/e-L Auteurssystemen Work- shops Off the shelf Strategie Opleidingsmethodologie

4 Aantal deelnemers/module MODULES Bureautica Talen16390 Omgaan met taken & informatie61310 E-Communities8929 Information Mapping15821 PC basics & internet Train-the-trainer e-HR 1870 Competentiemanagement Knowledge transfer Documenten beheren & klasseren SMART 550 TOTAAL Blended learning & e-learning

5 Blended learning : welke mix?

6 Blended learning benadering Gebruikersnaam en paswoord Coaching Workshop Collaboration Projecten Orientatie sessie Serious Games

7 Component zelfstudie Wat heb je via zelfstudie of een zelfsturende aanpak geleerd? Wat heeft jou gemotiveerd? Waaraan heb je het succes herkend?

8 Zelfdeterminatietheorie (Ryan & Deci, 2000) 2 soorten motivatie Intrinsieke motivatie Plezier Belangstelling Extrinsieke motivatie Congruentie Persoonlijke waardering Conformiteit Beloning - sanctie Locus of control

9 Intrinsieke motivatie

10 Intrinsieke motivatie - 3 behoeften Deci & Ryan, 2000

11 Beschikbare informatie Gesprekken sponsor – projectleider Tevredenheidsevaluatie Vorderingspercentages Test na de opleiding

12 Project Overgangsexamens Context Voorbereiding voor de bevorderingsexamens Slagen voor de test  toegang tot een hoger niveau (van C tot B) BL-formule E-learning met de hulp van coaches. De coaches zijn lid van de organisatie zelf en gecoached door een « super-coach » vanuit het OFO. Resultaten 35% hebben meer dans 75% doorgelopen (slechts 2 van de 5 voorgestelde modules waren echt interessant voor de bevorderingsexamen). Motivatie Deelnemers : vooral extrinsieke motivatie meer dan 70% zeggen dat de methode goed was voor hen (op 90% voor wie BL was iets nieuw). Coaches : intrinsieke motivatie : competentie extrinsieke motivatie : (h)erkenning als key-user is een plus.

13 Bureautica vanuit de catalogus Context Vrije inschrijving BL-formule Oriëntatiesessie en reactieve coaching Resultaten Uiteenlopende resultaten : afhankelijk van de sessie en naargelang de persoon. Toch veel drop out per sessie (ofwel 1%, ofwel 75 tot 100 %). Motivatie Eerder intrinsieke motivatie: verbeteren een bepaalde vaardigheid (60%) of « in het kader van mijn persoonlijk ontwikkelingsplan (20%) » (dus eerder intrinsieke en minder extrinsieke motivatie).

14 Gecertificeerde opleidingen Context Opleiding bureautica + certificeringstest Slagen voor de test: competentiepremie BL-formule 1 dag opleiding (+ specifieke inhoud)  2 à 3 weken zelfstudie  1 dag workshop met een integratieoefening Kort traject : op maximum 4 weken zelfstudie +coaching + 2 maanden toegang tot e-learning module vóór de test. Resultaten Meer dan 95 % van de deelnemers zijn geslaagd op de test. Deelnemers doorlopen gemiddeld 82 % van de modules. Motivatie Extrinsieke motivatie : competentiepremie + loopbaan Meer interne component: erkenning in de job

15 Opleiding onderhoudspersoneel Context Verandering van functie voor de onderhoudspersoneel van FAVV. Aangevraagd door een directeur generaal = sponser van het project. BL-formule 1 dag opleiding (PC Kennismaking)  3 maanden zelfstudie + coaching  1 dag workshop met een integratieoefening Resultaten De meerderheid van de deelnemers hebben nieuwe competenties ontwikkeld en de nieuwe functie gekregen. Motivatie Extrinsieke motivatie : moeten nieuwe competenties verwerven voor de nieuwe job. heel « sterke » sponsor aanwezig binnen de organisatie en zichtbaar.

16 Opleiding onderhoudspersoneel Context Cursussen Word en Excel bij FAVV op vrijwillige basis Doel: medewerkers van niveaus C en D leerkansen bieden. Sponsor = opleidingsverantwoordelijke BL-formule 1 dag opleiding (Bij FAVV, met interne coach)  3 maanden zelfstudie + coaching Resultaten Geen enthousiasme, moeilijk begin, veel drop out. Motivatie Interne motivatie : Kunnen nieuwe competenties ontwikkelen (niet genoeg) Extrinsieke motivatie : alleen maar een voorstel om nieuwe competentie te krijgen

17 Open aanbod: IMAP Context Vrije inschrijvingen BL-formule Oriëntatiesessie – e-learning met reactieve coaching – Workshop Resultaten Meerderheid van de deelnemers doorloopt 95 à 100 % van de e- learning Motivatie Volledig vrije inschrijving, niet gestuurd door leidinggevende, hebben een tijd moeten wachten, dikwijls aangevraagd in het kader van een project (KM, communicatie)  duidelijk toepassingsgebied

18 Externe Interne Autonomie Coaching/sponsor Conclusie

19


Download ppt "Blended learning Motiveren van deelnemers Leren : to blend or to blend! 15 maart 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google