Download de presentatie
GepubliceerdAnnemie Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
2
Placemat Elk voor zich Per vakje
Schrijf wat zelfvertrouwen betekent voor jou Elk voor zich Per vakje
3
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welke verwachtingen hebben we van ons K ? Wat doe je als je K anders is dan verwacht? Hoe zit het met ons zelfvertrouwen ? Welke is de invloed van onze opvoeding?
4
Wat zijn de gezamenlijke bevindingen
Placemat Consensus : Wat zijn de gezamenlijke bevindingen
5
Zelfvertrouwen en zelfbeeld
Geboorte : zelfvertrouwen Je bouwt langzaam op zelfvertrouwen vertrouwen zelfbeeld
6
Zelfbeeld en zelfvertrouwen
Geloof in jezelf: Je kan iets Jezelf motiveren Waardering: Waar ben ik goed in? Dat kan ik goed? Wat vind ik goed bij mezelf? Zelfreflectie: Kritisch kijken naar jezelf (vanaf 10j) Wie ben ik? Mijn karakter Waarom deed ik zo?
7
Zelfbeeld +/- Ervaringen met onszelf anderen Beeld van zichzelf
je karakter je vaardigheden +/- Ervaringen anderen met onszelf
8
Het proces Ontwikkeling van K is een samenspel van
Temperament Aanleg Omgeving Rijping Ouders = basis Laten blijken dat je je kind waardeert Stimuleren om te gaan onderzoeken Om op pad te gaan Ouders hebben niet alles in de hand
9
De kruk Symbool voor 3 acties die belangrijk zijn voor zelfvertrouwen
10
STABIEL : als alle poten even lang zijn
Appreciatie van de ouders “Proficiat dat heb je goed gedaan” K de kans geven acties te ondernemen K de kans geven acties te ondernemen tafel afruimen, alleen fietsen Appreciatie van de ouders waarderen , erkennen, bevestigen K zelf laten verwoorden wat hij/zij er zelf van vindt ben je nu ook blij dat je huis werk klaar is? K zelf laten verwoorden wat hij/zij er zelf van vindt
11
Wat kan er mislopen? Acties K wordt Overbeschermd Overvraagd
Nee ik ga mee nr school, nee nog te jong vr nr de bios te gaan Goed zijn in sport, muziek, school, veel vrienden……
12
Wat kan er mislopen? Appreciatie : Te hoog Te laag
Bij teweinig inzet toch staan zwaaien met een hele resen complimenten Toch normaal dat mijn kind helpt
13
Wat kan er mislopen? Zelfevaluatie Kind: Te hoog ( ik ben geweldig)
Te laag ( ik kan niks goed doen) Whaw ik ben geweldig Ik kan niks goed (doen)
14
“DE kruk” voor pubers Wat kan ik goed? Wat vinden anderen goed van me?
Waarvoor krijg ik erkenning? Wat kan ik goed? Welke vaardigheden heb ik? vaardigheden lies speelt mee a schooltoneel; leuke gezellige groep; ze prob steeds opnieuw ze gooit zich met motivatie i h schoolleven anderen goed moet naar verjaardagfeestje, ze kleed zich 25 x om Verantwoordelijkheid je zoon komt enthousiast thuis , hij gaat een cursus volgen vr leider zodat hij kan gaan werken deze zomer bij de speeltuinwerking, eerste vakantiejob Voor welke dingen heb ik verantwoordelijkheid? Wat neem ik op me?
15
Tips voor stimuleren van zelfvertrouwen
BASIS: Verwachtingen volgens Aard Leeftijd Mogelijkheden Leg de lat niet te hoog , niet voor jezelf als voor het K K kan niet even goed zijn in alles Geef het K ruimte om te oefenen en fouten te maken Werk met kleine overwinningen, verdeel in deeltaken Onvoorwaardelijk acceptatie
16
Tips voor stimuleren van zelfvertrouwen
BASIS: Vergelijk niet! Ruimte geven voor gevoelens Opvoeden en loslaten Verantwoordelijkheid nemen begint thuis Stap voor stap Consequent zijn Vertrouwen en verantwoordelijkheid Grenzen trekken Onvoorwaardelijk acceptatie VERGELIJK NIET elke mens elk kind is uniek GEVOELENS het mag ook boos zijn,verdrietig zijn? blij zijn……………. STAP VOOR STAP Als je thuis of jeugdbeweging meer verantw krijgt heeft het gevoel dat hij aan de situatie kan veranderen CONSEQUENT Zakgeld voor zelf lunch te kopen geld op = geen geld , op tijd thuis zijn, Maak ook voor jezelf de straffen of grenzen haalbaar! VERTROUWEN EN VERANT Zoon vraagt voor weekend nr zeemet e paar vrienden, jij zegt nee Durven nee zeggen Afhankelijk v lft houding, limieten en tijd aanpassen Afspraken en overleg zijn belangrijk ( vb met tatoo) Eigen regels en oordelen durven herzien
17
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Reacties van vrienden Iedereen “mag - dag” Iedereen doet dat Luisteren = proberen begrijpen Positieve feedback Eerlijke erkenning Communicatie! VRIENDEN Met moeder op stap Het is belangrijk dat ze erkend worden door vriende , je ziet de troepjes hangen op de straat, ze hbben die groepen nodig om waarden en normen van anderen te leren, omgangsvormen, een plaats in de groep te krijgen… Eerste jongens bij jongens, dan gemengde groepen… de groep biedt bescherming en geeft aanmoediging vrienden zijn belangrijk mr jullie blijven het warme nest bieden waar het K nr terugkomt Jij zaagt weer, met mijn maten daar kan ik mee praten : vat nie persoonlijk ; zijn vrienden zijn belangrijk ze verzachten de pijn v puber zijn MAG DAG Ze denken ECHT dat vrienden meer mogen ze gebruiken dit argument vaak en graag IEDEREEN DOET DAT Erkenning dr vrienden is belangrijk Ze willen aanvaard worden, pesten, roken, stelen, spijbelen Vb Jonas doe nie mee met pesten, hij doet nie mee, vindt wel leuk als er geen les is; Hoe is uw reactie? Boos, gn reactie, bel de klastit, bel dir, contact met ouders v gepeste jongen Dit gedrag w nie altijd verwacht; LET OOK OP als het nie lukt bij die vrienden waar hij zo mee pochte kan hij nu ook nie nr huis komen en zeggen dat het niet meer lukt LUISTEREN Iemand aanvaarden = iemand luisteren Verhaal : moeder na werk moe v nr de K te luisteren , neemt douche POSITIEVE FEEDBACK We moeten niet bang zijn teveel positieve bevesting geven , geef een eerlijke, niet overdreven bevestiging = wonderen Duid wat je juist goed vindt ( balletdanseres), Ik ben blij dat die som klaar is Joris maakt nie graag huiswerk dit heeft veel spannigen tot bedtijd problemen Maar vandaag is hij direct a werk gegaan P zegt flink nu een kwartiertje langer op Zal je hem de volg k ook belonen? W dan geen beloning meer mr een gewone situatie MSS beter Ik ben blij dat je dat huiswerk gemaakt is , hoe voel jij je nu? Ik ben blij dat je dat huiswerk gemaakt is , nu moet ik daar niet over zeuren en kan jij ook iets extra doen
18
Zelfvertrouwen en taalgebruik
Jij kan nooit doen wat we vragen Ik wil graag dat je je spullen opruimt veralgemeen nooit , benoem het gedrag Wat ben je toch lui Ik vind het erg dat je je huiswerk nog moet maken werk met de IK- taal Dat heb je niet slecht gedaan Goed gedaan! maar… vermijd negatieve woorden
19
Zelfvertrouwen en taalgebruik
Je bent weer te laat , hé ik zou graag hebben dat je de volgende keer op tijd bent positieve taal verwijst naar de toekomst Het kan me niet schelen wat je denkt welke voorstellen heb jij? Je gaat een evenwaardige relatie aan
20
Aan het werk
21
Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen
Communicatie Gedrag van het K Reactie van ouders en anderen Zelfbeeld van het K Gevoel van het K
22
Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen
Zelfvertrouwen = succes ervaren Erkenning Je bent “ model” Positief zelfbeeld Complimenten geven Verantwooordelijkheid geven Opbouwende kritiek geven MODEL Wat we doen, onze handelingen moeten afgestemd zijn op wat we zeggen Je mag niet roken en zelf een roker zijn Niet teveel snoepen en s morgens vinden de K de zakken chips op de salontafel Zeggen dat je gr mensen niet mag onderbreken en zelf steeds je K onderbreken vb K spelen gezelschapsspel moeder roept opruimen a tafel M : daar had je eerder moeten a denken, je wist dat we gingen eten, vooruit dek de tafel Wat denk jullie hiervan?? M : ja jullie zitten midden in e spel ik begrijp dat het n fijn is om nu te stoppen hoe zouden we dit kn oplossen/ denken jullie even mee wat we zouden kn doen?
23
Zelfvertrouwen vanuit een verschillende brillen
Zelfvertrouwen = succes ervaren Het K leert de gevolgen van zijn gedrag ervaren Positief zelfbeeld Complimenten geven Verantwoordelijkheid geven Opbouwende kritiek geven Schouderklop , duim in de lucht, amaai… da’s flink Het K leert zijn sterke en zwakke punten kennen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.