Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPhilomena Declercq Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
JONGENS IN NOOD(t) OVER HET WERKEN MET JONGENS IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
3
• Mezelf situeren • Onderzoeksvaststellingen • Elementen die een rol spelen • Wat kunnen we doen ?
4
• Met welke bril kijk ik naar jongens ? • Hoe verschillend voelt het werken met jongens aan? • Met welke jongens lukt het om stimulerende samen te werken ? • Met welke jongens lukt het veel minder ?
5
Onderwijzen in het bed van Procrustes
6
GENDERVERSCHILLEN interpreteren
7
SCHOOLACHTERSTAND
8
Schoolse vertraging JONGENSMEISJES SO 1 e jaar22,5%17,6 % SO 2 e jaar27,9 %20,6 % SO 3 e jaar37,7 %26,2 % SO 6 e jaar44,7 %30,6 %
9
Instapleeftijd in SO Autoch- toon Turks origine N-Afrika Jongens 12j of jonger 88,9 %63,4 %53,5 % Meisjes 12 j. of jonger 91 %48,3 %58,1 %
10
Van Landeghem (2007) Geboorte Jaar/ 22 e verjaardag JongensMeisjesTotaal 1977/199914,3%8,9%11,6% 1980/200214,89,012,0% 1983/200516,610,013,3 1985/200717,910,714,4
11
Peiling Eindtermen Frans 1e SO (A-stroom) 2007 JongensMeisjes ET Lezen Hoofdzaken begrijpen 49%59% ET Luisteren Info opzoeken 59%74% ET Schrijven Samenhang tekst 60%69%
12
Genderevenwicht instroom ASO PopulatieUitgereikte diploma’s 199620002005199620002005 Jongen14.72913.26215.81511.29910.2109.928 Meisje17.40116.87018.37814.16413.79313.440 Ratio118122116125135
13
Definitieve uitsluitingen (2008/9) GeslachtDefinitieve uitsluitingen % totale school- bevolking Jongens6020,3 Meisjes1660,1 Totaal7680,2
14
Disciplinaire straffen (2002-2008) Straffen & disciplinaire sancties Geweldpleging Jongens75,7 - 84,2%84,2-97,6 % Meisjes24,3-15,8 %15,8 – 2,3 %
15
Wat heeft invloed ? Jongens – zijn later rijp – houden van experimenteren – houden van risico’s nemen – kunnen niet stilzitten – zijn minder goed met woorden – blijven jongens
16
Wat heeft invloed ? Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen & evoluties • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens
17
EIGENTIJDSE JONGENS
19
• http://www.dailymotion.com/video/x34t59_v enten-strijken-niet-deel-1_news http://www.dailymotion.com/video/x34t59_v enten-strijken-niet-deel-1_news
20
Jongens houden van experimenteren
21
• http://www.youtube.com/watch?v=RmMPCb RuW2Y http://www.youtube.com/watch?v=RmMPCb RuW2Y
22
VERWERKING ERVARINGEN Hoe voelt dat aan ? Wat zie ik ? Wat denk ik daarover ? Hoe ga ik er mee om ?
23
We worden geboren, en we leren spreken en lopen. Dan gaan we naar school. Daar wordt ons gezegd te zwijgen en stil te zitten.
24
Met jouw taalontwikkeling MET JOUW TAAL- VAARDIGHEID HAD JE EEN MEISJE MOETEN ZIJN
25
• http://www.dailymotion.com/video/x34t59_v enten-strijken-niet-deel-1_news
26
Jongens blijven jongens
27
Evoluties in de marge • Maatschappelijke verwachtingen • Vervrouwelijking van het curriculum • Vervrouwelijking van het lerarenkorps • Anti-schoolgedrag van jongens
29
MAN worden in een veranderende maatschappij.
30
% vrouwelijke leraren VlaanderenAndere landen Kleuter99%80-99% Lager75%64-95% Secundair57%41-69% Hoger35%29-41%
31
Lerarenopleiding Ba O Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man382430211207 Vrouw2.6372.8161.6182.274 Ratio6546907811.077
32
Lerarenopleiding SO Generatie studenten Uitgereikte diploma’s 2000/012005/062000/012005/06 Man1.1221.159631777 Vrouw1.1651.1219861.116 Ratio10396156143
33
Bestuurspersoneel (2000-2008) MannenVrouwen kleuter11 + 209% 176 +32% Lager onderwijs 1437 - 3% 1164 + 77% Secundair onderwijs 1758 + 2% 745 + 57%
36
Verschillen qua inschatting Bij succesBij mislukking JONGENSBevestiging van eigen kunnen Verwijzen naar gebrek aan inzet MEISJESBevestiging van eigen inzet Bevestiging van gebrek aan eigen capaciteiten
37
Het geven van antwoordbeurten Vraagtype JongensMeisjes Standaard Wie weet het Doorvragen Herhalen 24% 25% 13% 3% 20% 11% 6% 37%
39
Opvoeden met een gevoel voor genderverschillen • Gemengd onderwijs: terug naar af ? • Ruimte voor talentontwikkeling • Elk leraar doet er toe
40
BOOT CAMPS
41
SINGLE SEX CLASS SINGLE-SEX CLASSES ?
42
Ik kan pudding via de neus opzuigen en het via de ooghoeken naar buiten blazen, maar ze willen me nog steeds niet in de klas voor meerbegaafden plaatsen !!
44
• Discussies over LERAREN DOEN ER TOE
45
ONDERZOEKSVRAGEN • In welke mate is onze school een voldoende uitdagende en inspirerende plek voor jongens ? • Hoe zetten we onze ervaringsdeskundigheid in ? Hoe gaan we om met de uitschuivers en overdrijvingen van jongens ? • In welke situaties zien wij de jongens op hun best ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.