De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VoIP in de praktijk Voor. Agenda •Inleiding •Wie bent u, wie zijn wij •Wat is VoIP? •Waarom VoIP? •Techniek •Toekomst •Conclusie •Vragen en / of opmerkingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VoIP in de praktijk Voor. Agenda •Inleiding •Wie bent u, wie zijn wij •Wat is VoIP? •Waarom VoIP? •Techniek •Toekomst •Conclusie •Vragen en / of opmerkingen."— Transcript van de presentatie:

1 VoIP in de praktijk Voor

2 Agenda •Inleiding •Wie bent u, wie zijn wij •Wat is VoIP? •Waarom VoIP? •Techniek •Toekomst •Conclusie •Vragen en / of opmerkingen WAN LAN Telefooncentrale PSTN Branche-office PSTN

3 Wie bent u, wie zijn wij •Wie bent u ? –Oriënterend of geïnteresseerd –Bezig met een traject –Net een traject afgerond –Opzoek naar (praktijk) informatie

4 Wie bent u, wie zijn wij •Wie zijn wij –All over IP organisatie –7 locaties –Ook in België –140 mede A²-ers

5 •Spraak omzetten in datapakketjes om ze daarna weer om te zetten in spraak. Wat is VoIP? IP 12345

6 Wat is VoIP? •De plaats van VoIP in het netwerk De Basis van VoIP is een goed netwerk

7 Waarom VoIP? •In de toekomst ligt de nadruk niet meer zo zeer op spraak (bellen) maar plaatsonafhankelijk communiceren. •Communiceren: spraak, video, mail, IM, presence, etc… •Communiceren stelt eisen die de traditionele telefooninfrastructuur niet kan bieden.

8 Waarom VoIP?

9 Techniek •De telefooncentrale •Netlijnen •Redundantie •Multisite •Dect over IP / Voice over WLAN •GSM integratie •Migratie trajecten •Internationale trajecten

10 De telefooncentrale Analoog / Digitaal P.S.T.N. Traditionele telefooncentrale ISDN Analoog / digitaal toestel

11 De telefooncentrale Volledig IP P.S.T.N. ISDN / IP Lokaal netwerk IP toestel telefooncentrale VoIP

12 De telefooncentrale Hibride systemen P.S.T.N. ISDN / IP Lokaal netwerk Hybride telefooncentrale IP toestel Analoog / digitaal toestel

13 Netlijnen •Providers –Traditioneel ISDN – analoog (KPN) –Full IP providers (Priority) –Paddestoelprovider •IP netlijnen –Full IP : Configuratie is een heksenketel –ISDN stekker: Configuratie is als ISDN •Waarom een IP netlijn? –Flexibiliteit •Niet regiogebonden •Internationaal •Kosten –Abonnement –Tikken

14 Netlijnen Hybride telefooncentrale PSTN SIP VPN IP IP toestellen Digitale toestellen Citrix

15 Redundantie •Wat is redundantie? –Het zodanig meervoudig uitvoeren van onderdelen, dat het geheel goed blijft functioneren wanneer een of meer onderdelen defect raken of verloren gaan.

16 Vormen van redundantie PABX HD PWR 12 PABX 1PABX 2 LAN Gateway PSTN PABX 1PABX 2 LAN Gateway PSTN LAN Gateway 3 WAN

17 Vormen van redundantie PABX LAN Gateway / LSP PSTN 4 Local survivable tot bijv 48 poorten 5 PABX LAN PSTN Branchoffice WAN LAN X

18 redundantie Enterprise IP Network Deventer Houten Gateway PABX (S) Gateway PABX (S) LAN PSTN Winkel Callcenter 030/ /088 SIP

19 Multisite Gateway LAN PSTN WAN PABX (S) PABX (M)

20 DECT over IP •Wat is DECT over IP? LAN PABX DECT IP WAN DECT Voordelen: •Plaats van de basisstations anywhere in het netwerk. •Remote sites

21 Voice over WLAN Toestel ziet bij ieder Accespoint een nieuw netwerk en moet zich opnieuw aanmelden

22 Voice over WLAN Het toestel ziet maar 1 accesspoint. De accesspoints bepalen het moment van handover

23 GSM integratie LAN PABX IP WAN PSTN PABX PSTN ISDN Voordelen: •Bereikbaarheid •Integratie •Kostenbesparing Nadelen: •Gesprekskwaliteit is niet altijd optimaal Nederland België € 0,00

24 Migratie trajecten Oud PBX Digitaal / Analoog Nieuw PBX Gateway SIP / H.323 ISDN-30 PSTN LAN

25 Internationale trajecten Gateway LAN PSTN PABX (S) PABX (M) Data Tel. NL VPN BE Gateway LAN PSTN Branche office Tel. Data China

26 Toekomst : Unified Communications

27 Conclusie Is VoIP een zegen voor mijn organisatie? Ja, mits er wordt uitgegaan van behoefte en niet van techniek.

28 Aanbod A² Networks biedt de leden van NGN, die aan deze sessie deelnemen - als er serieus interesse is - een gratis netwerk healthcheck aan gericht op IP telefonie.

29 Vragen en / of opmerkingen

30 Hartelijk dank voor uw tijd en aandacht! Voor


Download ppt "VoIP in de praktijk Voor. Agenda •Inleiding •Wie bent u, wie zijn wij •Wat is VoIP? •Waarom VoIP? •Techniek •Toekomst •Conclusie •Vragen en / of opmerkingen."

Verwante presentaties


Ads door Google