De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit1 Congres VPT 11 oktober 2004 Ir. J.Ph.C. Wubben KMA Vakgroep Materiële &

Verwante presentaties


Presentatie over: "KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit1 Congres VPT 11 oktober 2004 Ir. J.Ph.C. Wubben KMA Vakgroep Materiële &"— Transcript van de presentatie:

1 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit1 Congres VPT 11 oktober 2004 Ir. J.Ph.C. Wubben KMA Vakgroep Materiële & Logistieke Wetenschappen MKC BV Onderhoudsopleidingen Hoe motiveer ik mijn onderhoudsplan ? Van kostenpost naar toegevoegde waarde

2 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit2 INTRODUCTIE Flip Wubben TUE-Bedrijfskunde 3 kinderen brede spreiding (10, 22, 24) Docent Onderhoudslogistiek : Vakgroep MLW ) motor(zweefvliegen) sportduiken/ onderwaterfotografie hobby : creatief boekhouden

3 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit3 Overzicht 1. Centrale vraag 1. Centrale vraag 2. Wat levert onderhoud op ? 2. Wat levert onderhoud op ? 3. Wat kost onderhoud ? 3. Wat kost onderhoud ? 4. Hoe een onderhoudsplan te budgetteren 4. Hoe een onderhoudsplan te budgetteren 5. Hoe een directie te motiveren 5. Hoe een directie te motiveren 6. Conclusie 6. Conclusie 7. Vragen/discussie 7. Vragen/discussie

4 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit4 1. Centrale vraag Hoe overtuig ik het management over de noodzaak om in onder- houd te (blijven) investeren Alleen door : meer op te leveren dan het kost !

5 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit5 1. Vooroordelen 1.Het goedkoopste onderhoud is geen onderhoud ? 2. Onderhoud is een kostenpost. 3. Onderhoud levert niets op, is een noodzakelijk kwaad.

6 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit6 2. Wat levert onderhoud op ? Waarom onderhoud ?  Waar komt onderhoud vandaan ? Wat is het ? Wat levert het op ? Wat mag het kosten ?

7 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit7 2. Waarom Onderhoud ? Wie weet dat ? Hoe duur het is om arm te zijn ! Onderhoud is een investering geen kostenpost

8 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit8 2. Prestaties van de mens •5 km per uur •Eigen gewicht tillen ca. 30 seconden • 2-3 minuten onder water •1 – 1,5 sec in de luchtblijven •2 shaggie’s rollen per minuut

9 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit9 2. Prestaties van de mens met hulpmiddelen (afhankelijk van trainings & ervaringsniveau ) •25 km per uur •50 ton tillen •6 uur in de luchtblijven •45000 sigaretten per uur

10 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit10 2. En daar zijn dus slimme hulpmiddelen voor nodig !! : Assets

11 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit11 2. Assets gaan onvermijdelijk terug in conditie, daar moeten we wat aan doen ! En dat noemen we onderhoud ! Prof. Ir. W.M.J.Geraerds : “Onderhoud van technische systemen zijn alle activiteiten die ten doel hebben het in de technische staat houden of terug te brengen, die nodig wordt geacht voor de door het systeem te vervullen functie”.

12 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit12 Stijgend Constant Dalend Preventief Onderhoud Effect Geen effect Verkeerd effect Storingsgraad 2. Effect van Preventief Onderhoud

13 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit13 Kans op niet Falen 1 Tijd De conditieaftakeling gaat steeds sneller naarmate de slijtage toeneemt 0 Inspanning om naar nieuwstaat terug te keren 2. Conditie-terugloop T1 T2

14 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit14 2. Is dit onderhoud ?

15 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit15 Wat brandstof voor de auto is, is de papierrol voor de machine. 2. Antwoord

16 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit16 2. Asset Logistic Management Asset Operationele functie Operationele behoeftevraag ? Operationele behoefterealisatie ! Logistiek support System Productie- support Instandhoudings- support

17 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit17 Installatie- manager Installatie- manager HRM Management Productie loigistiek Management Project- manager Assetmanager Afstotings- manager 2. Werkgebied Asset Management Control Instandhoudings logistiek Management Onderhouds Management Keten Logistiek Management Inkoop logistiek- Management KAM-zorg Management Ontwerp Management HRM Management Productie logistiek Management Productie Management Bedrijfskundig Management

18 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit18 Wat levert onderhoud op ? 1. Veiligheid 2. Beschikbaarheid 3. Verlenging levensduur Drie Dingen !!

19 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit19 2. De Hindenburg vliegt in brand na een Atlantische oversteek, 3 mei 1937 ONVEILIG

20 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit20 Aloha Airlines Veiligheid : gevolgschade vanuit ontwerp opgevangen

21 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit21 2. Hij doet het niet meer Reparatie Focke lijn 62

22 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit22 2. Hij doet het weer ? Reparatie Focke lijn 62 Hij doet het weer !!! Beschikbaarheid

23 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit23 Levensduurverlenging Douglas DC-4

24 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit24 2. Levensduurverlenging Onderhoud verlengt de gebruiksduur of levensduur ? Lenin is ook een technisch systeem (geworden)

25 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit25 3. Wat kost een asset ? HP-Inktjet printer : 118 Euro ex 5 jaar en kopieenverder : 3486Euro ex En het onderhoud ?

26 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit26 UIT ININ NietGereed Gereed NETTO BEDRIJFSTIJD Available / Mission Capable OEE 3. MATERIEELSGEREEDHEID

27 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit27 3. Kosten effectiviteit BEDRIJFSZEKERHEIDONDERHOUDBAARHEID BESCHIKBAARHEID FUNCTIONELE EFFECTIVITEIT SYSTEEM EFFECTIVITEIT LEVENSDUURKOSTEN KOSTENEFFECTIVITEIT Kosten per kilometer; per tonprodukt; per vlieguur ?

28 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit28 3. onderhoudskosten Het goedkoopste onderhoud is ……………geen onderhoud of…. Het duurste onderhoud is geen onderhoud

29 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit29 3. Er is meer dan alleen maar de aanschaf % 3. Levensduurkosten

30 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit30 IJsberg van levenscycluskosten Verwervingskosten Gebruikskosten Afschrijving Instand- Houdings kosten- Afstotings- kosten % % 3. Er is meer dan alleen maar de aanschaf

31 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit31 3. Vraagstelling Wat zijn de levensduur kosten van een auto van Euro die in tien jaar km rijdt ?

32 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit32 3. Voorbeeld LCC

33 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit33 Uit : Autoweek december Onderhoud is een investering

34 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit34 3. De Renault 25 case : verwachte levensduur : volgende APK !! logistic processes operational need system functionality installation perfor- mance logistic products & services logistic actors resources budget km 12 maanden 140 euro verzekering 4000 liter brandstof 400 euro belasting 1000 euro afschrijving 1500 euro onderhoud 15 eurocent/km Onderhoudsconcept : SAO Terminaal Onderhoud

35 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit35 3. De Safranecase Aanschaf : 1600 Euro Onderhoud : 2600 Euro Februari 2004 : km en APK Afgekeurd ? Onderhoudsprognose : 2000 Euro Wat Nu ?

36 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit36 3. De Saabcase Aanschaf : 0 Euro Verwerving : 96 Euro Verzekering : 63 Euro Onderhoud : ?? Euro

37 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit37 3. Onderhoud verlengt de levensduur :

38 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit38 3. van 28 jaar tot minimaal 60 jaar

39 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit39 3. Hij doet het weer !

40 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit40 3. Onvoorziene omstandigheden

41 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit41 4. Hoe een onderhoudsbudget op te stellen Niet : Budget vorig jaar – 5 % : Wel : Keuze onderhoudsopbrengst + financiele waardering Vastgelegd in een prestatiecontract of SLA salami politiek

42 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit42 4. Onderhoudsopbrengst 1. Veiligheid  acceptabel risico 2. Beschikbaarheid 3. Levensduur Luchtvaart TBO Mission Capable (MC, NMC & PMC) Levensduur wordt niet beperkt door de Techniek, maar door economie,logistiek, Milieuwetgeving & opertionele eisen

43 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit43 4. Wat kost onderhoud ? Sterk afhankelijk van de gekozen strategie

44 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit44 4. Onderhoudsstrategie Hij lekt, wat nu ?

45 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit45 4. Onderhoudsstrategie Hij lekt, wat nu ? ? Niets Correctief Onderhouden Gevolgen elimineren Systeem elimineren Onderhouds- Concept bijstellen

46 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit46 4. We doen niets ! 1. Er komt water op de vloer 2. De vloer wordt glad door de reeds aanwezige olie 3. De operator glijdt uit. 4. Om zijn val te breken houdt hij zich vast aan de stoomklep handle 5. Onbedoeld komt oververhitte stoom binnen de tabakssilo ton tabak wordt in een klap onbruikbaar!

47 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit47 4. We gaan de gevolgen van de storing elimineren door een proceswijziging: 1. We vangen het lekwater op in een oud bad wat we nog op de schrotplaats hadden liggen. 2. Na 4 uur is het bad vol. 3. Met de interne transportdienst wordt de afspraak gemaakt om elke 3.5 uur een heftruck langs te sturen om het bad te legen !

48 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit48 4. We gaan de gevolgen elimineren door een proceswijziging: 1. We vangen het lekwater op in een vat 2. het vat moet elke 16 uur geleegd wor- den. 3. Na 16 uur is er niemand in de fabriek 4. Er wordt een tweede vat neer gezet, waarbij het eerste vat van een electro- pneumatische niveauregeling wordt voorzien.

49 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit49 4. We gaan de gevolgen elimineren door een systeemmodificatie: 1. We schuiven een stuk fietsband over de leiding 2. We borgen de fietsband met twee tieraps.

50 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit50 4. We gaan de storing verhelpen door onderhoud : 1. We vervangen de pakking of 2. We lassen de leiding dicht of 3. We vervangen de leiding of 4. We vervangen de complete installatie

51 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit51 4. Onderhoudsplan & Onderhoudsbudget Onderhoudsplan gebaseerd op TAO & GAO Alleen objecten met stijgende storingsgraad en/of SVG Onderhoudskosten berekenen over restlevensduur : Kosten preventief obv onderhoudsplan Kosten correctief obv risico-analyse mbv risico-matrix Rekening houden met de fase van “terminaal onderhoud”

52 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit52 4. Toepassing Risico-MatrixHOOG LAAG MIDDEN Faalkans Gevolg ABCDE lekkende pakking olie-kerring lekkendegasklep

53 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit53 4. Gevolgen binnen het ontwerp reduceren dan wel elimineren Landen op de ski’s met de propellor horizontaal Just a damned small spring !!

54 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit54 4. Onderhoudsbudget Onderhoudskosten berekenen over restlevensduur terug vertalen in de tijd Onderhoudsbudget fluctueert ! Opvangen door reserveringen en rood staan Waken voor : Hoe duur het is om arm te zijn !

55 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit55 5. Hoe motiveer je het management Maak gebruik van de achilleshiel van de manager : Managers zien graag resultaten van zichzelf ! Confronteer hen niet met oplopende budgetten en Budgetoverschrijdingen, maar ! Presenteer verbeterde veiligheids PI’s ! Presenteer verbeterde beschikbaarheids PI’s ! Presenteer verbeterde conditie PI’s ! Stabiele onderhoudskosten per productie-eenheid

56 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit56 5. Hoe vertel je het aan de manager? Simpel in taal

57 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit57 5. Activeer het leerproces van de manager Onbewust Bewust Onbewust Bewust Onbekwaam Bekwaam

58 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit58 De sesamstraat- methode Herhalen 5. Leermethode ?

59 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit59 5. Laat ze het waarom zien : Waarom blijft dit in balans ?

60 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit60 5. Laat ze het waarom zien : Waarom hebben we 20 %meer uitgegeven aan onderhoud dan vorig jaar ? We hebben geinvesteerd in onderhoud ? Onze OEE is met 9 % toegenomen ? Stijging was voorzien in 5-jarenplan ?

61 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit61 6. Conclusie Compas Onderzoek : Bedrijven met prestatiecontracten presteren beter dan budget georienteerde bedrijven ?

62 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit62 6. Conclusie En Wubben !! Wat mag dat onderhoud wel niet kosten ? Manager Veel geld meneer !

63 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit63 6. Conclusie Maar het levert ook veel meer op LevensduurBeschikbaarheidVeiligheid Van kostenpost naar toegevoegde waarde

64 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit64 6. Conclusie Wubben d’r uit !! En nog bedankt hè Manager Tot ziens ! meneer ! Managementteam Hamer Hamerstuk

65 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit65 “Vliegen is een hinderlijke onderbreking van het onderhoudsproces “ 6. Waarschuwing !! Dit alles mag natuurlijk niet leiden tot dominantie van het onderhoud

66 KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit66 Succes ! Vragen ? Tips : •Databank NVDO •VDM, Haarman & Delehay •World Class Mainte- Nance Wireman


Download ppt "KONINKLIJKE MILITAIRE ACADEMIE Inleiding Technische wetenschappen : mobiliteit1 Congres VPT 11 oktober 2004 Ir. J.Ph.C. Wubben KMA Vakgroep Materiële &"

Verwante presentaties


Ads door Google