De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL"— Transcript van de presentatie:

1 Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL
16 januari 2014

2 Voorstellen: Peter Eilander – Team preventie Bert Philips – Consulent

3 Programma Diensten GKB Achtergrond schulden (meppel)
Signaleren van problemen In gesprek Stappenplan Gedrag Discussie in praktijk

4 1. Dienstverlening GKB Schuldregeling; Budgetbeheer; Kredietverlening;
Beschermingsbewind; Preventie.

5 1.1 Werkgebied Aa-Hunze Meppel Assen Midden-Drenthe Noordenveld
Borger-Odoorn Dalfsen De Wolden Hardenberg Haren Hoogeveen Leek Marum Menterwolde Meppel Midden-Drenthe Noordenveld Noordoostpolder Ommen Raalte Staphorst Steenwijkerland Tynaarlo Vlagtwedde Westerveld

6 1.2 Schuldhulpverlening Aanmelding Intakegesprek Plan van aanpak
Start schuldregeling/budgetbeheer Inventarisatie schuldeisers Betalingsvoorstellen/regelingen schuldeisers Geslaagde schuldregeling of WSNP? Onderbewindstelling (OBS)

7 1.3 Schuldhulpverlening Aanmelding Intake Afwijzing
Voorbereidings-periode Afwijzing Overeenkomst tot schuldregeling WSNP 120 dagen model Afwijzing Dwangakkoord Schuldregeling loopt door tot 36 maanden 7

8 2. Achtergrond Het kan iedereen treffen:
Meer dan mensen werkloos Meer dan huizen onder water Meer ZZP-ers dan ooit 30 procent langdurige relaties loopt stuk

9 2.1 Achtergrond Meppel Gemiddeld schuldbedrag van inwoners gemeente Meppel is € ,36 verdeeld over 11 schuldeisers.

10 2.2 Impact is groot Schulden grijpen diep in op persoonlijk leven
Ontwrichting zelfvertrouwen, gezin of sociaal netwerk Relaties tussen schulden en andere problemen Uitkeringsafhankelijkheid Gezondheidsproblemen Criminaliteit

11 3. Signaleren van schulden (1)
Betalen/uitgaven Automatische incasso's worden niet afgeschreven Regelmatig niet kunnen pinnen Vaak gebruik van creditcard Regelmatig kopen bij een postorderbedrijf Rekeningen niet op tijd betalen Geld van de spaarrekening halen, ook van de kinderen Vaak rood staan Achterstand met de huur en/of energie Geld is voor het einde van de maand op

12 3. Signaleren van schulden (2)
Werk/ inkomen Voorschot op salaris of vakantiegeld vragen Niet weten hoeveel inkomen er maandelijks binnenkomt Graag over- of extra willen werken Administratie/overzicht Administratie is niet op orde Er komt post van een deurwaarder of incassobureau Niet weten wat er maandelijks betaald moet worden Niet kunnen sparen

13 3. Signaleren van schulden (3)
Gedrag Ruzie maken over geld Geld vragen aan / lenen van familie, vrienden Niet (meer) op verjaardagen komen ivm geen geld voor cadeau Zich schamen over de schulden, contact vermijden Niet over geldproblemen durven praten Slaapproblemen van de geldzorgen Hopen op het winnen van een prijs in de loterij om schulden af te lossen Verslaving Vaak ziek zijn of zich ziek voelen

14 4. In gesprek Eigen verantwoordelijkheid;
Weerstand (ontkennen ,hulpeloos, beschuldigen, vermijden, uitstel en etc.); Duidelijkheid en verwachtingen; Actiepunten vaststellen en een taakverdeling maken; Nazorg.

15 5. Stappenplan Breng de administratie op orde;
Stel een maandbegroting op; Ga na of er gebruik wordt gemaakt van alle voorzieningen; Inventariseer de schuldeisers en de hoogte van de schulden; Maak afspraken met de schuldeisers.

16 6. Gedrag is cruciaal Gedrag speelt vaak een rol bij ontstaan schulden
Aanleggen buffer Afwegen uitgaven Overschatten risico’s Gedrag speelt altijd een rol bij oplossen schulden De overtuiging hebben dat je zelf het probleem moet oplossen en dat het hebben van schulden niet normaal is Concessies doen in uitgavenpatroon Volhouden van het juiste gedrag Omgeving meenemen in consequenties

17 6. Gedrag is cruciaal

18 6. Gedrag - hulpverlener Hulpverlener ziet noodzaak en belang van verandering en wil er voor zorgen dat het gebeurt. Weet wat goed voor is voor burger. Ongevraagd informeren, adviseren, overtuigen, waarschuwen, confronteren en overnemen. Praten tegen in plaats van met.

19 6. Gedrag - coachen Oplossingsgericht coachen:
Focus op oplossingen in plaats van problemen; Vergroten zelfvertrouwen dat oplossing haalbaar is; Ontdekken kracht in klant en diens omgeving.

20 6. Waarom geen actie? 20 procent: anderen moeten mijn schulden
oplossen (eigenaarschap) 34 procent: anderen mogen niet weten dat ik schulden heb (schaamte) 48 procent: anderen zijn verantwoordelijk voor het ontstaan van mijn schulden (eigenaarschap) 53 procent: ik zie geen mogelijkheden om zelf iets te doen aan de schuldsituatie (zelfsturing) 57 procent: ik ken niemand die me kan helpen bij mijn geldzaken (isolement) 56 procent: in mijn omgeving is het lenen van geld normaal (normenkader)

21 Pauze Koffie- en theetijd

22 7. Discussie In de praktijk
wat hebben klanten nodig aan steun (vraag)? wat kan door de organisaties geleverd worden aan steun (aanbod)? als er aanbod van meerdere partijen nodig is, is er voldoende afstemming tussen hen? is het huidige aanbod voldoende om de vragen te kunnen aanpakken? wat heb jij nodig om je werk goed te doen, om de relatie met je klant te versterken, uitgaand van het versterken van de eigen kracht van de klant? Welke vragen wilt u nog meer aan de orde gesteld zien?

23 Schuldpreventie Voorkomen is beter dan genezen

24 Afsluiting Voor informatie van algemene aard kunt u contact opnemen
Peter Eilander ( De GKB postbus 426 9400 AK Assen Locatiebezoek Grote Oever 26, Meppel (Gemeentehuis) Bezoek op afspraak: dinsdag en woensdag Open spreekuur: maandag en woensdag van uur. Telefoonnummer:


Download ppt "Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL"

Verwante presentaties


Ads door Google