De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL 16 januari 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL 16 januari 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL 16 januari 2014

2 Voorstellen:  Peter Eilander – Team preventie  Bert Philips – Consulent

3 Programma 1.Diensten GKB 2.Achtergrond schulden (meppel) 3.Signaleren van problemen 4.In gesprek 5.Stappenplan 6.Gedrag 7.Discussie in praktijk

4 1. Dienstverlening GKB • Schuldregeling; • Budgetbeheer; • Kredietverlening; • Beschermingsbewind; • Preventie.

5 1.1 Werkgebied Aa-Hunze Assen Borger-Odoorn Dalfsen De Wolden Hardenberg Haren Hoogeveen Leek Marum Menterwolde Meppel Midden-Drenthe Noordenveld Noordoostpolder Ommen Raalte Staphorst Steenwijkerland Tynaarlo Vlagtwedde Westerveld

6 1.2 Schuldhulpverlening • Aanmelding • Intakegesprek • Plan van aanpak • Start schuldregeling/budgetbeheer • Inventarisatie schuldeisers • Betalingsvoorstellen/regelingen schuldeisers • Geslaagde schuldregeling of WSNP? • Onderbewindstelling (OBS)

7 Aanmelding Intake Voorbereidings -periode Afwijzing Overeenkomst tot schuldregeling 120 dagen model Schuldregeling loopt door tot 36 maanden Afwijzing WSNP Dwangakkoord 1.3 Schuldhulpverlening

8 2. Achtergrond Het kan iedereen treffen: •Meer dan mensen werkloos •Meer dan huizen onder water •Meer ZZP-ers dan ooit •30 procent langdurige relaties loopt stuk

9 2.1 Achtergrond Meppel Gemiddeld schuldbedrag van inwoners gemeente Meppel is € ,36 verdeeld over 11 schuldeisers.

10 2.2 Impact is groot Schulden grijpen diep in op persoonlijk leven • Ontwrichting zelfvertrouwen, gezin of sociaal netwerk Relaties tussen schulden en andere problemen • Uitkeringsafhankelijkheid • Gezondheidsproblemen • Criminaliteit

11 3. Signaleren van schulden (1) • Betalen/uitgaven • Automatische incasso's worden niet afgeschreven • Regelmatig niet kunnen pinnen • Vaak gebruik van creditcard • Regelmatig kopen bij een postorderbedrijf • Rekeningen niet op tijd betalen • Geld van de spaarrekening halen, ook van de kinderen • Vaak rood staan • Achterstand met de huur en/of energie • Geld is voor het einde van de maand op

12 3. Signaleren van schulden (2) Werk/ inkomen • Voorschot op salaris of vakantiegeld vragen • Niet weten hoeveel inkomen er maandelijks binnenkomt • Graag over- of extra willen werken Administratie/overzicht • Administratie is niet op orde • Er komt post van een deurwaarder of incassobureau • Niet weten wat er maandelijks betaald moet worden • Niet kunnen sparen

13 3. Signaleren van schulden (3) Gedrag • Ruzie maken over geld • Geld vragen aan / lenen van familie, vrienden • Niet (meer) op verjaardagen komen ivm geen geld voor cadeau • Zich schamen over de schulden, contact vermijden • Niet over geldproblemen durven praten • Slaapproblemen van de geldzorgen • Hopen op het winnen van een prijs in de loterij om schulden af te lossen • Verslaving • Vaak ziek zijn of zich ziek voelen

14 4. In gesprek • Eigen verantwoordelijkheid; • Weerstand (ontkennen,hulpeloos, beschuldigen, vermijden, uitstel en etc.); • Duidelijkheid en verwachtingen; • Actiepunten vaststellen en een taakverdeling maken; • Nazorg.

15 5. Stappenplan 1.Breng de administratie op orde; 2.Stel een maandbegroting op; 3.Ga na of er gebruik wordt gemaakt van alle voorzieningen; 4.Inventariseer de schuldeisers en de hoogte van de schulden; 5.Maak afspraken met de schuldeisers.

16 6. Gedrag is cruciaal Gedrag speelt vaak een rol bij ontstaan schulden • Aanleggen buffer • Afwegen uitgaven • Overschatten risico’s Gedrag speelt altijd een rol bij oplossen schulden • De overtuiging hebben dat je zelf het probleem moet oplossen en dat het hebben van schulden niet normaal is • Concessies doen in uitgavenpatroon • Volhouden van het juiste gedrag • Omgeving meenemen in consequenties

17 6. Gedrag is cruciaal

18 6. Gedrag - hulpverlener • Hulpverlener ziet noodzaak en belang van verandering en wil er voor zorgen dat het gebeurt. • Weet wat goed voor is voor burger. • Ongevraagd informeren, adviseren, overtuigen, waarschuwen, confronteren en overnemen. • Praten tegen in plaats van met.

19 6. Gedrag - coachen Oplossingsgericht coachen: • Focus op oplossingen in plaats van problemen; • Vergroten zelfvertrouwen dat oplossing haalbaar is; • Ontdekken kracht in klant en diens omgeving.

20 6. Waarom geen actie? 20 procent: anderen moeten mijn schulden oplossen (eigenaarschap) 34 procent: anderen mogen niet weten dat ik schulden heb (schaamte) 48 procent: anderen zijn verantwoordelijk voor het ontstaan van mijn schulden (eigenaarschap) 53 procent: ik zie geen mogelijkheden om zelf iets te doen aan de schuldsituatie (zelfsturing) 57 procent: ik ken niemand die me kan helpen bij mijn geldzaken (isolement) 56 procent: in mijn omgeving is het lenen van geld normaal (normenkader)

21 Pauze Koffie- en theetijd

22 7. Discussie In de praktijk • wat hebben klanten nodig aan steun (vraag)? • wat kan door de organisaties geleverd worden aan steun (aanbod)? • als er aanbod van meerdere partijen nodig is, is er voldoende afstemming tussen hen? • is het huidige aanbod voldoende om de vragen te kunnen aanpakken? • wat heb jij nodig om je werk goed te doen, om de relatie met je klant te versterken, uitgaand van het versterken van de eigen kracht van de klant? • Welke vragen wilt u nog meer aan de orde gesteld zien?

23 Schuldpreventie Voorkomen is beter dan genezen

24 Afsluiting Voor informatie van algemene aard kunt u contact opnemen Peter Eilander ( De GKB postbus AK Assen Locatiebezoek Grote Oever 26, Meppel (Gemeentehuis) Bezoek op afspraak: dinsdag en woensdag Open spreekuur: maandag en woensdag van uur. Telefoonnummer:


Download ppt "Schuldpreventie & schuldhulpverlening EHBS MEPPEL 16 januari 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google