De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)"— Transcript van de presentatie:

1 Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)

2 Programma • Taakgericht werken • Feedback • Resultaten eigen onderzoek • ICT ter bevordering van spreekvaardigheid

3 • Focus op betekenis/inhoud • Communicatief eindproduct • Cognitieve processen worden uitgelokt. • Pre Task- During Task – Post Task Taakgericht Werken

4 Vakantiefoto beschrijven

5 Droomkamer

6 Producten vergelijken

7 Makelaar

8 Sollicitatie

9 Videoconferencing

10 Taalverwerving Input (Krashen, 1981) Output (Swain, 1985) Interactie (Long, 1985)

11 Aandacht voor correctheid binnen taakgericht leren •Alleen aandacht voor inhoud leidt wel tot vloeiend communiceren maar niet tot correct communiceren (Swain, 1995) •Focus on Form (Long,1991) •Correctieve Feedback

12 Hoe geeft u feedback bij spreekopdrachten? Max steht in die Ecke. Sam goes always to school by bus. Céline habiter en France. Hij loopte naar huis.

13 6 feedbackvormen Lyster and Ranta (1997) • Expliciete verbetering: He go to school. • Recasts: Ich gehe zu Hause. • Metalinguïstische feedback: We saw they. • Vragen om verduidelijking: Mag ich… • Uitlokking: Mon soeur… • Herhaling: Deze ziekte voorkomt hier niet.

14 2 vragen Welke feedbackvorm komt het meest voor? Welke is het meest effectief?

15 Onderzoek 2012 ‘Effective Task-Based Language Learning: to prompt or to recast? 3 condities: • Experimenteel 1: Recasts • Experimenteel 2: Prompts • Controle groep: Regulier programma met methode

16 Experimenteel 1: Recasts • D: Wo steht der Computer? • LL: auf der Schreibtisch. • D: Ah, auf dem Schreibtisch. > Natuurlijke taalverwerving

17 Experimenteel 2: Prompts LL: Das Kleid liegt in die Mitte > D: Welke naamval volgt er na in? > LL: 3 e > D: Also, das Kleid liegt in ……… > LL: der Mitte

18 Resultaten Recasts en prompts hebben beide effect op verwerving van de 2 taalstructuren (zowel schriftelijk als mondeling). Prompts (= metalinguïstische FB+ uitlokking) hebben een significant groter leereffect (zowel schriftelijk als mondeling).

19 Conclusies voor de praktijk Impliciete vormen zoals recasts hebben effect op taalverwerving en breken het minste in in de ‘communicative flow’. Expliciete vormen zoals uitlokking+ metalinguïstische feedback (=prompts) hebben de grootste effecten op taalverwerving. Effecten zijn afhankelijk van: leeftijd, niveau, grammaticale structuren, 2 e of vreemde taal

20 ICT om spreekvaardigheid uit te lokken • Vocaroo • Korte presentaties of dialogen. • Reageren op gemaakt statement door docent of klasgenoot. • Beschrijven van schilderij, foto of reclame. • Luisteren naar podcast en commentaar geven. • Deelname aan simulaties zoals het boeken van een hotelkamer. •

21 ICT om spreekvaardigheid uit te lokken Voki: sprekende ‘avatars’ creëren, radio-uitzending maken, story-telling. Voicethread: naar aanleiding van een plaatje, mening geven, iets beschrijven, debat organiseren https://voicethread.com/share/78813/

22 Nick Zwart Virtueel taaldorp

23 Second Life Omgeving

24 •NIFLAR Project Videowebconferencing •Etwinning

25 Vragen? Mailen naar Marrit van de Guchte of


Download ppt "Spreekvaardiger door Taaltaken en Feedback Een samenwerking tussen Roland Holst College Hilversum en Onderwijskunde, Pedagogiek en Lerarenopleiding (UvA)"

Verwante presentaties


Ads door Google