SWV DRONTEN: Onderbouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "SWV DRONTEN: Onderbouw"— Transcript van de presentatie:

1 SWV DRONTEN: Onderbouw
Tellen en getalbegrip: Groep 1-3 IJsselgroep

2 Tellen en Getalbegrip Tellen Verschillende functies van getallen
De ontwikkeling van het tellen Getalbegrip wat is dat? Getallenkennis Hoeveelheidsbegrip

3 Functies van getallen Het getal 5
Aantal: de hoeveelheid van vijf dropjes Telgetal: de nummer vijf (kardinaal) of vijfde (ordinaal) in de telrij Meetgetal: de leeftijd van vijf jaar Naamgetal: tramlijn vijf Rekengetal: twee erbij drie is vijf

4 Tellen Opbouw in de telontwikkeling:
Tellen via herkennen (vanaf 2 ½ jaar) Akoestisch tellen (vanaf 3 ½ jaar) (A)synchroon tellen (vanaf 4 jaar) Ordenend tellen (vanaf 4 ½ jaar) Resultatief tellen (vanaf 5 jaar) Verkort tellen (vanaf 5 ½ jaar) Deze opbouw zit precies in de UGT

5 Getalbegrip Conserveren De hoeveelheid verandert niet als de vorm verandert Classificeren Voorwerpen sorteren op overeenkomstige kenmerken. Inzicht in deel en geheel. Basis voor splitsen. Correspondentie leggen Het vergelijken van hoeveelheden. Begrippen meer, minder, evenveel,één meer of één minder staan centraal Seriëren Ordenen via patronen. Opeenvolging. Rangschikken.

6 Hoeveelheidsbegrip Structureren Hoeveelheden ipv getallen
Inclusiebegrip Splitsen - van hoeveelheden ipv - splitsen van getallen Rijke situaties IJsberg

7 Inspectie-eisen m.b.t. groep 1-2 www.rekenpilots.nl kwaliteitskaart
Kennen van de cijfersymbolen Kunnen tellen tot 20 Vanaf een gegeven getal kunnen doortellen Kunnen terug tellen vanaf 10 Buurgetallen kunnen benoemen tussen 10 en 20 Deze vaardigheden toepassen in functionele situaties Let op hoeveelheidsbegrip!!

8 Tellende kleuters Stephano (4jr ; 6 mnd) Taoufik (4 jr; 8 mnd)
Fadoua (4 jr; 10 mnd) Marcia (5 jr; 1 mnd) Presvin (5jr; 4 mnd) Cory (5jr; 7mnd) Kim (5jr; 5mnd)

9 Getalkaartjes Sennay (5 jr; 8 mnd) Fadoua (4 jr; 10 mnd)
Rikash (5 jr; 1 mnd)

10 Rekenen tot 10 en 20 Vlot tellen heen en terug
Overzien van kleine hoeveelheden Tellen met sprongen van 2 en 3 Sommen tot 10 Hulpmiddelen: Losse hoeveelheden Dobbelstenen en patronen Ongestructureerde hoeveelheden tot 5 Kralensnoer tot 20 en Rekenrek Splitsboom

11 Rekenen tot 10 en 20 Getalkennis Aanvullen tot 10 en verder.
Kralensnoer tot 20 en Rekenrek (Getalbeelden, hoeveelheidsbegrip) Koppelen van bekende en onbekende sommen Rijgen en splitsen, de getalsstructuur. (de start) Automatiseren en memoriseren.

12 ERWD PROTOCOL Enkele opmerkingen: De kern!

13 Visie Belangrijkste gedachte
Problemen ontstaan als er gedurende lange tijd onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoefte van de leerling De rekenontwikkeling stagneert.

14 6. Vroegtijdig signaleren en reageren
Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3. Vroegtijdige interventies > intensieve instructie (voorschot benadering) Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3, en om de ontwikkeling van rekenproblemen te voorkomen. 14


Download ppt "SWV DRONTEN: Onderbouw"
Ads door Google