De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Netwerk Analyse: Alleen maar mooie plaatjes?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Netwerk Analyse: Alleen maar mooie plaatjes?"— Transcript van de presentatie:

1 Social Netwerk Analyse: Alleen maar mooie plaatjes?

2 Visualisatie van mensen of organisaties en hun relaties Op zoek naar: invloedrijke mensen, gaten, sterke en zwakke verbindingen Doel: begrijpen van het netwerk en op basis daarvan versterking van het netwerk Wat is Social Network Analysis?

3 Stellingen 1.SNA draait om leuke plaatjes, je hebt er verder strategisch gezien weinig aan 2.SNA is makkelijk door iedereen toe te passen 3.Zelfs al ken ik mijn netwerk van binnenuit, ik heb SNA nodig om anderen te overtuigen 4.SNA leidt de aandacht van de werkelijke vragen af

4 Programma 1.ons traject 2.drie cases 3.onze conclusies / observaties 4.bespreking

5 Startvraag Joitske Samen netwerken visualiseren = nuttig Is SNA wel tijd en moeite waard?

6 Startvraag Josien Informele netwerken: zonder structuur, financiering, grenzen. Beklijft sociaal kapitaal & kun je het meten?

7 Startvraag Koen Rollen in netwerken: wie zorgt dat de boel loopt? SNA nuttig als rol voor reflectie over eigen rol? Wie beïnvloedt de opinie?

8 Casus 1: Future of our Food - relaties nav een communicatieproject - 3 onderliggende organisaties; - kern van enkele tientallen, ‘wolk’ van enkele honderden personen - SNA bedoeld als input voor M&E

9 Affiliatie (rood YFM, geel NAJK, blauw NP groen anders)

10 Diversiteit geografie

11 Provincies

12 Kennisdragers >3

13 Resultaten casus 1 Structuur van 3 organisaties niet zichtbaar Nut voor netwerkontwikkeling - maar meer aandacht voor projectactiviteiten Visualisatie helpt, maar leidt ook af van de werkelijke vragen… Informele netwerken => geringe interesse voor structuur / meten (-tot het moment daar is?)

14 Casus 2: Netwerk Platteland Evaluatie na 7 jaar project plattelands- ontwikkeling

15 Landelijk netwerk: zonder 14 projectstaf (legenda: betrokkenheid)

16 Leeftijden 30 <50 Relatief ouder netwerk Personen met netwerkfunctie duidelijk zichtbaar

17 Inzoomen op groepen zoals beleidsmakers Nationaal niveau oranje Provinciaal en gemeente roze

18 Resultaten casus 2 • Veel conclusies wel bekend bij projectmedewerkers maar goed om gevisualiseerd te zien/gesprek te voeren • Start om gericht mensen te interviewen • Voor sponsor heel belangrijk om opbrengst eindelijk eens te kunnen zien

19 Casus 3: LOSmakers LinkedIn groep voor gebruik sociale media bij leren Startte met boekpresentatie: hoe ontwikkelt het verder?

20 Hoe lang lid geel < half jaar oranje < jaar bruin > jaar

21 Wie elkaar hebben leren kennen rode lijnen zijn nieuw

22 Subgroepen (factions) rood: ‘en nu online’ blauw: HBO, FCE zwart: HRM Plaatjes verwijderd uit respect voor anonimiteit, omdat klein geschreven toch de namen te zien waren. Met factions deelt het programma Netdraw het netwerk in een gekozen aantal gescheiden groepen. Dit hoeft niet perse een significant onderscheid op te leveren, maar het was interessant voor de discussie met de facilitatoren. In dit geval konden ze de 3 groepen, die ontstonden, goed plaatsen.

23 Resultaten casus 3 Facilitatoren viel op: • Verrassingen onder gevonden aanjagers • De groep bezit veel sociaal kapitaal • Er vindt vernieuwing plaats. Vraag is hoe je dat kunt stimuleren? Meer actie nodig voor opvolgen van conclusies

24 Conclusies ●Social network analysis geeft een andere blik op een netwerk. Dit kan helpen om strategische besluiten te nemen voor netwerk ontwikkeling. ●De investering in tijd valt reuze mee. Je zult niet in alle gevallen investeren in SNA, maar het kan wel veel opleveren. Doen! ●Bij een netwerk analyse moet de focus liggen op het werken met de netwerkleden en vertegenwoordigers: hun eigen analyse is cruciaal. ●Het is een kunst en een kunde.

25 Stellingen 1.SNA draait om leuke plaatjes, je hebt er verder strategisch gezien weinig aan 2.SNA is makkelijk door iedereen toe te passen 3.Zelfs al ken ik mijn netwerk van binnenuit, ik heb SNA nodig om anderen te overtuigen 4.SNA leidt de aandacht van de werkelijke vragen af

26 Future of our Food (FooF)Netwerk PlattelandLOSmakers # 51 (uitgenodigd)# 3500# 165 respons ongeveer 61%ongeveer 26%ongeveer 40% Open netwerk Gesloten LinkedIN groep Doel: nulmeting en eindmetingDoel: onderdeel van evaluatieDoel: aanbeveling voor facilitatie Financiering Geen financiering


Download ppt "Social Netwerk Analyse: Alleen maar mooie plaatjes?"

Verwante presentaties


Ads door Google