Download de presentatie
1
Time management in het onderwijs
1 Time management in het onderwijs
2
Deze workshop Tijdverspillers Tips tegen tijdsverspillers
Onderbrekingen en verstoringen: omgaan met verwachtingen. 2
3
Valkuilen bij time-management
Papieren meerdere malen in handen nemen voordat je er iets mee doet Documenten waarmee je hebt gewerkt niet opruimen maar opstapelen op je bureau
4
Meer valkuilen Ergens aan beginnen maar het niet afmaken
5
Je werkplek volhangen met post-its
6
OOOOHHHHHHH AARRRGGGGHHHH
7
Op naar het betere werken! Snelle zelfanalyse.
Opdracht: werk in tweetallen. Bekijk de lijst met tijdverspillers. Kies 3 onderwerpen waar je voor jezelf winst uit kunt behalen. Bekijk de tips in de rechterkolom. Welke tip of actie kun je komende week toepassen?
8
Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken?
Hier kun je een kort groepsgesperk beginnen, stel vragen aan de zaal: In hoeverre beinvloeden verwachtingen van anderen jouw planning? Spreken jullie wel eens samen over verwachtingen? Hoe erg is het om eens niet aan die verwachtingen te voldoen? Welke patronen zijn er gewoon zomaar ingeslopen wat betreft verwachtingen: bv, jij bent de collega die thuis geen kinderen of partner heeft. Je bent ook altijd een van de laatsten die vertrekt, je vind het heerlijk nog even te werken in die stille school en je zaakjes af te maken. Maar nu verwacht iedereen ook dat jij afsluit, je bent er toch nog! En eigenlijk wil je dat lang niet altijd…… Ga hierna over naar opdracht 2. Bespreek opdracht 2 kort na. Vul aan met tips uit het lijstje met Nu even niet en Voorkom verstoringen. Je kunt er eventueel nog dia’s van maken. Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken? Hoe erg is het als er je er niet aan voldoet? Kun je de verwachtingen ook managen? 8
9
Model van Stephen R. Covey (werken aan de buitenkant)
10
STEPHEN R. COVEY 1010 Het leven zou er een stuk beter op worden als
mensen zich lieten leiden door hun diepste waarden in plaats van door de emoties of omstandigheden van het moment. We hebben allemaal een ‘pauzeknop’ nodig, iets dat ons in staat stelt om een pauze in te lassen tussen wat er met ons gebeurt en onze respons daarop, zodat we onze eigen respons kunnen kiezen.
11
WIL DERKSE, BENEDICTIJNSE SPIRITUALITEIT
1111 WIL DERKSE, BENEDICTIJNSE SPIRITUALITEIT Verandering van levensstijl: probeer het met kleine, haalbare dingen. Maak van deze dingen een gewoonte. Voorop staat het aanleren van goede gewoontes. En het hebben van aandacht: richt je aandacht op dat waar je mee bezig bent, wat het ook is, het verdient aandacht.
12
Interne tijdverspillers:
Gebrek aan planning. Geen prioriteiten stellen. Geen nee durven zeggen. Brede belangstelling voor alles en iedereen. Uitstel gedrag. Chaotisch. Overvol en rommelig bureau. Ongeduldigheid.
13
Verwachtingen Wat verwacht iedereen van je? Is dat waar te maken? Hoe erg is het als je er niet aan voldoet? Kun je de verwachtingen ook managen?
14
Nu even niet! Vraag of je de vraag met ja of nee kunt beantwoorden. Leg uit dat je je klus eerst wilt afmaken en dat je nog een uurtje nodig hebt. Vraag of iemand anders de vraag ook kan beantwoorden. Vraag of de klus nog een uurtje kan wachten.
15
Nu even niet! Stel voor dat je zelf langsloopt ,als je klaar bent. Stel voor dat de vraag even op de mail gezet wordt, dat je ernaar kijkt en er zo nodig op terug komt. Het is de toon die de muziek maakt. De manier waarop je de dingen zegt, is bepalend.
16
Voorkom verstoringen. Doe wat je beloofd hebt. Wees duidelijk in wat je verwacht van anderen. Als je een klus doet ,doe het dan goed. Gebruik communicatie technieken: of sms. Zet geen stoel extra voor je bureau. Verzamel de vragen en werk ze in één keer af. Houd dagelijks op een vast moment een vragen uurtje Leg een map aan.
17
Bespreek in tweetallen :
Opdracht: Bespreek in tweetallen : Verwacht men dat je de hele dag beschikbaar bent om te kopiëren? Zijn er vaste patronen in je werk? Wie wil je een duidelijker grens aangeven en de verwachtingen bijstellen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.