De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?

Verwante presentaties


Presentatie over: "SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?"— Transcript van de presentatie:

1 SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?

2 Communicatie  Test https://www.youtube.com/watch?v=5b4EUpwMWf4

3 Workshop Social Return  Agenda  Kernboodschappen – waarom?  Actorenanalyse  Tabel van invloed  Kritiek – repliek  Case bekijken  Afsluiting

4 Actorenanalyse  Brede analyse van de omgeving, zowel intern als extern. Mogen personen zijn, maar ook functies, groepen, etc. Zoveel mogelijk benoemen, later gaan we groeperen.  Brainstorrm van 10 minuten  Groeperen: welke actoren kun je in één doelgroep plaatsen?  Belangrijkste vier eruit halen. Voor één van deze doelgroepen maak je een kernboodschap.

5 Tabel van invloed Hoe bepalend is een actor voor het behalen van het beleidsdoeldoel? Grote invloed kan een reden zijn om een actor dicht bij het project of beleid te betrekken, zodat die zich eerder zal committeren aan de uitkomsten. Plaats de belangrijkste actoren in onderstaand schema. Groot belang – grote invloed Groot belang – kleine invloed Klein belang – grote invloed Klein belang – kleine invloed

6 Kritiek – repliek Kritiek  Kruip in de huid van de doelgroep. Vraag jezelf af: wat weet ik van deze doelgroep? Hoe kijken ze aan tegen dit onderwerp en waarom? Welke emoties spelen een rol? Welke vragen en/of bezwaren hebben ze? Probeer alles in de woorden van de doelgroep op te schrijven, door bijvoorbeeld in de ik-vorm te praten Repliek  Probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen.

7 Rode draad – bouwstenen van je kernboodschap Kijk of je een rode draad kunt ontdekken in de kritiek  Wat is de onderliggende toon van de kritiek? Wat is de behoefte bij de doelgroep? Wat zijn zwaarwegende elementen van de doelgroep?  Selecteer zes tot acht kernelementen die je in de boodschap wilt meenemen. Je hebt nu de kern voor je boodschap te pakken, geredeneerd vanuit de logica van de doelgroep.

8 Kernboodschap Nu moet je van al die kernelementen nog chocola maken.  Bouw je kernboodschap op via een vast stramien:  Kijk: visie, mening, standpunt: waarom moet ik dit weten?  Want: verklaring, feiten, argumenten: kan ik het volgen?  Dus: besluit, actie, appèl: wat moet ik er verder mee?

9 Kernboodschap  Tips bij het formuleren van een kernboodschap 1.Gebruik de woorden die de doelgroep gebruikt als ze over dit onderwerp spreekt. 2.Hoe korter de kernboodschap, des te krachtiger. 3.De kunst van het weglaten geldt ook voor kernboodschappen. 4.De doelgroep bepaalt de toonzetting. 5.Eerlijk duurt het langs. Ga geen dingen verbloemen of mooier maken dan ze zijn en lieg nooit in een kernboodschap. Wees er dus zeker van dat alle feiten en aannames kloppen.

10 Einde  Vergeet niet de evaluatieformulieren in te vullen en in te leveren. Bedankt!


Download ppt "SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?"

Verwante presentaties


Ads door Google