De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder."— Transcript van de presentatie:

1 1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder

2 2 Agenda  Aanleiding  Project  Resultaten en effecten  Vervolg

3 3 Terminologie  OCW = Open Courseware  Bronnen, collegeaantekeningen, presentaties  Veelal gericht op docenten (hergebruik)  Start MIT 2001  OER = Open Educational recources  Leermateriaal met didactiek erin (zelfstudie)  Gericht op lerenden  OpenER (OUNL) en Openlearn (OU-UK)

4 4 Aanleiding: waarom dit project?  2000 Lissabon overeenkomst:  Vergroten van aantal mensen met een hogere opleiding  Aanpak: wegnemen drempels

5 5 Project: karakteristieken van OpenER  OpenER is  flexibel,  tijdonafhankelijk bestudeerbaar,  eenvoudig toegankelijk  OpenER verwacht een investering in tijd en inspanning, maar geen financiële investering.  Mogelijkheden tot afleggen van een formeel examen en verkrijgen van certificaat

6 6 Project: financiering  Projectdirectie Leren & Werken (€ 500.000)  William and Flora Hewlett Foundation ($200.000 (ongeveer €149.000)

7 7 Resultaten  24 cursussen online  Volledig tekst – volledig web  O.a. online serious game  Formele toetsing mogelijk  http://www.opener.ou.nl

8 8 Reacties

9 9 Resultaten (1)  650.000 unieke bezoekers sinds december 2006  > 5500 geregistreerde bezoekers  10 cursusgerelateerde enqueteformulieren per dag  Talloze feedbackformulieren

10 10 Resultaten (2)  Bezoek aan website  73% terugkerende bezoekers  Redenen voor bezoek (>1 keuze mogelijk)  Volgen van gratis cursus: 61%.  Testen op geschiktheid voor HO: 21%  Uitproberen studie aan OU: 44%  Hergebruik materiaal voor eigen cursus: 5%.

11 11 Resultaten (3)  Gebruik van materiaal  20% heeft geen cursus bekeken  37% heeft door een cursus gebladerd  43% heeft een cursus bestudeerd

12 12 Resultaten (4)  Studieplannen  75% volgt momenteel geen formeel opleidingstraject  18% volgt momenteel een vorm van HO  17% heeft plannen om te starten met een formeel opleidingstraject op HO-niveau  37% heeft plannen cursussen op niveau HO aan te schaffen  87% gaf aan dat OpenER effect had op hun studieplannen

13 13 Resultaten (5)  >10% van personen die in de periode februari- april 2008 een reguliere OU-cursus hebben aangeschaft hebben aangegeven dat OpenER die aankoopbeslissing heeft beïnvloed

14 14 OpenER en het VO

15 15 Op-En-Up  Bij lesuitval en tussenuren een zinvolle invulling bieden (voor ‘ophokuren’) door  Zelfstudiecursussen van universitair niveau beschikbaar te stellen en hiermee  In te spelen op oriëntatie op hoger onderwijs  Mindset voor bovenbouw havo/vwo te creëren: voorbereidend hoger onderwijs: wat betekent dat voor school, leerkracht en leerling;  Met tentamens en civiel effect: CvB certificaat  Realiseren van ondersteuning voor docenten en leerlingen;

16 16 Kenmerken  Cursusaanbod uit OpenER  Wanneer: op school tijdens aangewezen onderwijsmomenten en/of thuis  Met optie om af te sluiten met formeel tentamen  Met ondersteuning en begeleiding bij:  Planning  (Elektronische) opdrachten, via internet  Online coaching  Inhoudelijke vragen  Tentamenvoorbereiding en training  Groepsbijeenkomsten met medestudenten

17 17 Varianten  Gebruik van OpenER cursussen in reguliere lessen  Extra taken voor meerbegaafden  Doorverwijzing door decaan bij studiekeuze  Aanbieden aan ouders  ….

18 18 Extra materiaal  Variant voor schoolboeken

19 19 NRC 4-6-2008

20 20 OER voor (her)gebruik door docenten  Aanvulling/vervanging van methode  Basis: infrastructuur  Database met (half)producten  Kwaliteitssysteem  Hergebruik materiaal  Reuse  Rework  Remix

21 21 Wat is nog meer nodig  Capabele docenten  Ontwikkelen van digitaal materiaal  Opleiding  Open minded (Niet “NIH-syndroom”)  Ondersteuning / FAQ  Licenties (Creative Commons)  Rechtenkwesties  Vindbaarheid van materiaal  http://www.ocwconsortium.org


Download ppt "1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder."

Verwante presentaties


Ads door Google