De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 5 Verkooptraject De follow-up van een bezoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 5 Verkooptraject De follow-up van een bezoek."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 5 Verkooptraject De follow-up van een bezoek

2 Follow-up • Onder follow-up verstaan we alle werkzaamheden die je als verkoper nog moet doen na een afgelegd bezoek bij de klant.

3 Interne follow-up van een bezoek • Alle werkzaamheden die je voor jezelf of voor het bedrijf of voor de klant nog moet doen in verband met het bezoek.

4 Interne follow-up voor jezelf • Persoonlijke evaluatie van het bezoek: wat ging er goed, wat ging er fout bij het verkoopgesprek? Waarom ging het goed of fout? Hoe kan ik mezelf verbeteren?

5 Interne follow-up voor het bedrijf • Orderverwerking en orderafhandeling • Rapportage (verslag) schrijven over het bezoek. Rapportage heeft twee doelen: -Het bedrijf (de baas) krijgt informatie over het gebruik van tijd en middelen van de verkopers. -Het bedrijf krijgt informatie over de resultaten van de verkopers.

6 Interne follow-up voor het bedrijf Orderverwerking en afhandeling • De geboekte orders doorgeven aan de orderadministratie van het bedrijf. • Bijzondere afspraken met de klant duidelijk doorgeven. • Eventueel een offerte opsturen en dan ook de offerte volgen.

7 Kengetallen om het succes van de verkoper uit te rekenen • Totale omzet per periode • Gemiddelde ordergrootte • Aantal bezoeken per dag • Call-rate • Offerte-rate • Succes-rate • Aantal verreden kilometers • Aantal gewerkte dagen.

8 Definities • Totale omzet per periode: het bedrag dat je deze periode in totaal hebt verkocht. • Gemiddelde ordergrootte: hoe hoog het bedrag gemiddelde is per order.

9 Definities • Call-rate: het aantal afspraken dat je kan maken in % van het aantal gevoerde telefoongesprekken. • Offerte-rate: het aantal offertes dat je mag uitbrengen in % van het aantal klantbezoeken. • Succes-rate: aantal orders in % van het aantal bezoeken.

10 Externe follow-up • Werkzaamheden die vallen onder de nazorg (wat je nog voor de klant doet na het klantbezoek). Deze werkzaamheden versterken de band met de klant. -Controleren of de offerte of de order goed wordt uitgevoerd. -Controleren of de klant tevreden is. -Afhandelen van klachten.

11 Samenwerking verkoper en binnendienst. • De binnendienst moet weten waar een verkoper te vinden is. • De binnendienst volgt samen met de verkoper de uitgebrachte offertes. • Binnendienst en buitendienst wisselen alle informatie met elkaar uit.

12 Goede samenwerking binnendienst en buitendienst betekent voor de klant: • Betere service. Er komt snel een antwoord op vragen van de klant. Er is altijd iemand te bereiken. • De binnendienstmedewerker kent de agenda van de vertegenwoordiger en kan afspraken maken of afzeggen. • Binnendienst zorgt er ook voor dat de order snel en correct wordt afgehandeld.

13 Elevator pitch • In korte tijd, op een onverwacht moment, interesse wekken bij een prospect. • Doel is om een afspraak te maken of adresgegevens te krijgen.

14 USP • Uitgangspunt voor de elevator pitch is de USP (Unique Selling Point)

15 AIDA- formule Je wekt belangstelling bij de prospect door: • A= Aandacht • I= Interesse • D= Desire • A= Actie


Download ppt "Hoofdstuk 5 Verkooptraject De follow-up van een bezoek."

Verwante presentaties


Ads door Google