De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Donderdag 22 maart 2012. Leren omgaan met geld: pleeg-kinderen en -jongeren Hoe leren wij kinderen omgaan met geld?  Kennismaken met financiële begrippen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Donderdag 22 maart 2012. Leren omgaan met geld: pleeg-kinderen en -jongeren Hoe leren wij kinderen omgaan met geld?  Kennismaken met financiële begrippen."— Transcript van de presentatie:

1 Donderdag 22 maart 2012

2 Leren omgaan met geld: pleeg-kinderen en -jongeren Hoe leren wij kinderen omgaan met geld?  Kennismaken met financiële begrippen  Leren keuzes te maken  Reclame de baas blijven  Geldzaken op orde hebben  Zelf geld verdienen  Sparen  Lenen  Verzekeren  Bankzaken regelen

3 6 – 9 jarigen  Zakgeld: vanaf 6 jaar. Zelfde moment, zelfde contante bedrag. Hoeveel is afhankelijk of kind zelf b.v. kado’s betaald.  Leren keuzes maken: Op = op en vast budget  Sparen: Spaarrekening is nog moeilijk begrip. Tip: doorzichtige spaarpot.

4 10 – 12 jarigen  Reclame de baas blijven. Samen met kind in gesprek gaan wat reclame is, wat er leuk aan is en wat doet het met je.  Geld verdienen. Gewone dagelijkse klusjes en karweitjes doen kinderen en mag verwacht worden. Voor extra klussen kan een beloning worden afgesproken en kind leert daardoor met grotere bedragen om te gaan.  Sparen voor iets kan in een aantal weken en is te overzien. Langer meestal niet. Richtlijnen voor een bedrag is er niet. Bij oppotten kun je het kind leren je geld beheerst uit te geven.

5 13 – 15 jarigen  Kleedgeld: vanaf 12 jaar kan met een groter budget, zoals kleedgeld, van start gaan. Maandelijks of driemaandelijks. Ga samen met het kind rond de tafel zitten om door te nemen hoe en wat er gekocht wordt, en wat je als ouder nog meebetaald.  Belgeld: vast bedrag per maand. Kan via telefoonkaart of abonnement. Maak goede afspraken zodat het kind leert zijn verantwoordelijkheden te dragen.  Leren keuzes te maken: probeer kinderen zelf keuzes te laten maken. Als ouders geen extra’s geven.  Geldzaken op orde: het inschatten van prijzen kan lastig zijn, maar zeker nuttig om te leren.  Lenen: niet zomaar geld lenen en risico’s kennen van lenen.

6 16 – 18 jarigen  Lenen: laat jongeren de consequenties van schulden zien. Daarbij kunnen extremen goed werken.  Bankzaken regelen: op deze leeftijd internet bankeren.  Zelf werken: hoeveel uur per week werkt de jongere? Wat wordt daarvan betaald, o.a. uitgaan, muziek, etc. En hoe besteed je daarnaast ook je kleedgeld en belgeld?

7 19 – 23 jarigen  In evenwicht houden van inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden.  Bewust consumeren: de jongere ontwikkelt koopgedrag dat past bij persoonlijke voorkeuren en het beschikbare budget.  Thuis wonen: laat jongeren die thuis wonen kostgeld betalen. Hierdoor leren ze dat het dagelijkse leven geld kost en bereidt hun voor op het zelfstandige leven.  Verzekeren: jongeren dienen hun zorgverzekering en WA verzekering zelf te betalen. Scholieren kunnen recht hebben op landelijke en/of gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen. Vraag na voor de speciale collectieve jongeren zorgverzekering en soms kunnen nog extra kortingen gegeven worden elders.

8 Wat doet Stichting Leergeld?  In Nederland leven zo'n kinderen in gezinnen met een inkomen rond de bijstandsnorm. Anders dan in ontwikkelingslanden, maar in verhouding even schrijnend en bovendien om de hoek. Schoolgaande kinderen - in de greep van de armoede - kunnen niet of weinig met andere kinderen meedoen. Niet met schoolkamp/week, niet met excursie, geen sportclub of kunstzinnige vorming.  Meedoen vergroot de horizon van kinderen; zij maken sociale contacten, leren teamgeest, zich handhaven in een groep, leren winnen en verliezen. Als kinderen dit soort dingen niet leren maar worden buitengesloten, komen niet alleen zij ernstig tekort maar zal de maatschappij daar later duur "leergeld" voor betalen.

9  Leergeld Nederland heeft als missie het voorkomen van sociale uitsluiting van kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen en biedt kansen aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar.  Aanvragen in de regio’s Oosterschelde regio, Walcheren en Zeeuws Vlaanderen.  Iedereen kan een aanvraag indienen, mits het goed onderbouwd is en elke aanvraag wordt individueel beoordeeld. Het motto van Leergeld is : “Alle kinderen mogen meedoen ”

10 Makkelijk Verdiend (.NL) Heb je een bijbaantje naast je studie? Bekijk dan op wat je nodig hebt om iets extra’s te verdienen. Wat heb je nodig:  Burgerservicenummer  Jaaropgave  Studiekosten en ontvangen studiefinanciering  Digid-code.

11 Vragen? Voor vragen kun je bij pleegoudersupport terecht en Liesbeth Kronenburg, Budgetcoach


Download ppt "Donderdag 22 maart 2012. Leren omgaan met geld: pleeg-kinderen en -jongeren Hoe leren wij kinderen omgaan met geld?  Kennismaken met financiële begrippen."

Verwante presentaties


Ads door Google